Rääma kool jagas maailmaharidustarkust

, Rääma põhikooli maailmahariduse koordinaator
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rääma kool jagas läti õpetajatege maailmahariduse kogemusi.
Rääma kool jagas läti õpetajatege maailmahariduse kogemusi. Foto: Kadri Mekk

Teisipäeval külastasid Rääma põhikooli 14 õpetajat Gulbene linnast Lätist eesmärgiga saada kogemusi maailmaharidusest, vahetada kogemusi ja tutvuda meie linnaga.

Nii nagu nimigi ütleb, tegeleb maailmaharidus kogu maailmaga ja tänu sellele oleme kõik ühe meeskonna liikmed. Maailmaharidus jagab teadmisi sellest, kuidas globaalprobleemid mõjutavad üksikisiku, kogukonna ja ühiskonna igapäevaelu ning kuidas igaüks meist saab mõjutada maailma. See on õppimisprotsess, mis võimaldab meil jõuda probleemide teadvustamisest isikliku vastutuse ja teadliku tegutsemiseni ning sealt edasi rahvusvahelise koostöö ja jätkusuutliku inimarenguni. Koostöö Lätiga on viimastel aastatel tihenenud, kuid eestlased on maailmahariduse osas jõudnud kaugemale kui lätlased ja meie huvi on teha naaberriigi õpetajatega koostööd ning aidata neil täiustada oma metoodilist ja ainealast baasi.

Läti õpetajaid tervitas Rääma põhikooli direktor Elmo Joa, kes tutvustas kooli ja rääkis maailmaharidusest kui õppeainete lõimijast Rääma koolis. Ta rõhutas, et maailmaharidus on võimalus, mis annab õpilasele tunde, et see, mis õpid, on tähtis ja nende teadmistega annab maailma paremaks muuta. Üldisemalt on maailmaharidus väga hea vahend muuta koolitunnis õpitu praktiliseks kogemuseks.

Pärnu Sütevaka humanitaargümnaasiumi õpilane Eliise Priimann rääkis niisugusest valikainest nagu globaliseeruv maailm ja maailmaharidusest läbi õpilase silmade. Millist kasu näeb tänapäeva noor väga teravate teemadega tegeldes? Peamine, mis Eliise jutust kõlama jäi, oligi elulähedus. Tekkis tunne, et igaüks meist saab muuta maailma paremaks ja eri ainetes (geograafia, keeled, ajalugu, keemia, füüsika jne) õpitu ei ole vaid kontrolltöös vastamiseks, vaid ka päriselus on neid teadmisi vaja. Kuna aine läbimiseks oli vaja korraldada suurem üritus, mis haaraks rohkem õpilasi, kui valikaine kursusel osales, said kõik õpilased kogemuse ühistegevusest. Nii näiteks korraldati Sütevaka disko, kus DJna astusid üles õpetajad ja piletitulu läks MTÜ Mondo tarkusefondi. Õpilaste kogutud rahaga saab Ghanas alustada järgmisel õppeaastal kooliteed kaks õpilast.

Maailmaharidust on Eestis varsti pea kümme aastat vedanid MTÜ Mondo Maailmakool, kelle esindaja Mai Mikelsaar Läti õpetajatele Mondo tegevusi ja väljaantud maailmahariduslikke venekeelseid õppematerjale tutvustas. Pärast seda korraldas ta külalistele koomiksitöötoa, kus maailmas tähtsaid teemasid sai kajastada, toetudes teadmistele kunstiõpetusest, keelest, matemaatikast. Kuna enamik Läti õpetajatest oli inglise keele õpetajad, toimus töötuba inglise keeles.

„Võrreldes Eestiga tundub mulle, et maailmaharidus on Lätis pigem lapsekingades, nad ahmisid sisse iga ideed ja olid äärmiselt avatud,“ rääkis Mai Mikelsaar. „Jäi tunne, et nad oleks rohkem tahtnud kuulda ja teha, Rääma üritus oli pigem isutekitaja. Mul oli hea meel Läti kolleegidega töötades, kuna neil ei olnud valehäbi ei oma inglise keele ega joonistusoskuse pärast. Julgelt avaldasid nad arvamust ja joonistasid, küsisid, diskuteerisid ning analüüsisid.“

Läti õpetajad külastasid 1.c klassi loodusõpetuse tundi, kus jälgisid maailmahariduse lõimimist õppetundi. „Maailmahariduslikud teemad ja materjalid aitavad muuta tunde huvitavamaks ja mitmekesisemaks,“ seletas 1.c klassi õpetaja Leelia Siimer. „Lastel sõnavara ja silmaring laieneb. Meie klassi jaoks algas maailmahariduse ainetundidesse lõimimine õppeaasta alguses šokolaadi teemaga. Sai rääkida kakaooa kasvatamisest, lapstööjõust, toiduainete päritolust üldisemalt. Minu jaoks on maailmahariduslikud teemad suur abi tundide läbiviimisel.“

Lizumi keskkooli õpetaja Solveiga Vilka: „Meil on maailmaharidusega Eestiga võrreldes veidi maad areneda. Eestis on õpik „Globaliseeruv maailm“ ja välja on antud palju õppematerjale, meil on õpikud koostamisel. Projektide raames on õpetajatele antud abimaterjale, aga puudub üks ja ühine meetodeid ning materjale koondav ja täienduskoolitust pakkuv organisatsioon, nagu Eestis on MTÜ Mondo Maailmakool. Kuid meiegi liigume selles suunas, et kõik teemaga seonduv oleks leitav ühest kohast.

Kohtumine avardas meie teadmisi maailmahariduse lõimimisest meie ainesse – inglise keelde. Koomiksite loomine ja joonistamine on harukordselt lihtne meetod eneseväljenduse arendamiseks, õpitu kordamiseks, tööks sõnavaraga ning tekstidest arusaamise kontrolliks. Oleme väga rõõmsad, et Rääma koolil oli võimalust, aega ja tahtmist meiega kogemusi jagada! Ja võib-olla saame me ise kaasa aidata kahe riigi tihedamatele suhetele.“

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles