Tähelepanelikkus auto rentimisel aitab vältida ootamatuid kulusid

, EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja, tarbijakaitseamet
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Välismaal reisides annab rendiauto liikumisvabaduse, ent mõtlematult tehtud tehing võib kaasa tuua ootamatuid kulutusi ja jätta reisimuljetele hapu maigu külge. Foto on illistreeriv.
Välismaal reisides annab rendiauto liikumisvabaduse, ent mõtlematult tehtud tehing võib kaasa tuua ootamatuid kulutusi ja jätta reisimuljetele hapu maigu külge. Foto on illistreeriv. Foto: Andres Haabu / Postimees

Välismaal reisides annab rendiauto liikumisvabaduse, ent mõtlematult tehtud tehing võib kaasa tuua ootamatuid kulutusi ja jätta reisimuljetele hapu maigu külge. Apsakaid juhtub tarbijate pealiskaudsuse tõttu lepingu lugemisel ja mõnikord võetakse tarbija krediitkaardilt alusetuid tasusid.

Kuigi auto rentimine on tehtud väga lihtsaks ja mugavaks, võivad rendilepingud sisaldada tarbijale kahjulikke tingimusi ja olla üles ehitatud selliselt, et tarbija ei hooma, milliseid lisatasusid ta allkirja andes maksma soostub. Tarbijakaitseameti juures tegutsevale Euroopa Liidu tarbijate nõustamiskeskusele on viimasel ajal laekunud tavapärasest rohkem pöördumisi seoses auto rentimisega välismaal, mistõttu tasub tarbijatel olla tähelepanelik.

Küsi hinnapakkumise sisu

Kui rendite auto broneeringu vahendaja või interneti kaudu, tasub valmis olla selleks, et kokkulepitud hind kujuneb suuremaks. Selle põhjuseks võib olla asjaolu, et esialgne hind ei sisalda kindlustust või muud lisanduvat tasu, näiteks kohalikud maksud, laste turvatool, õigus kasutada teist juhti, GPS-seade, hooajal kohustuslikud rehvid, õigus tagastada auto tühja bensiinipaagiga, kiirtee kasutamise perioodikaart jms. Seega täpsustage broneerimisel, mida hind sisaldab, kas see hind kehtib ka riigis, kust auto kätte saate, ja kas autoga võib sõita välisriiki.

Paljud tarbijad on vahendaja kaudu broneerimisel tasunud vahendajale kindlustuse eest. Rendiettevõte ei ole vahendaja kindlustust aktsepteerinud või on pidanud seda liiga nõrgaks ja palunud tarbijal tasuda kindlustuse eest kohapeal uuesti. Sellistel juhtudel ei ole tarbijad saanud vahendajale tasutud kindlustuse eest raha tagasi.

Lugege lepingut

Kuna autot renditakse kõige sagedamini teises riigis viibides, on rendilepingud enamasti võõrkeelsed. Pealegi ei ole autorendilepingute osas Euroopa Liidu tasandil regulatsiooni, millest rendifirmad on kohustatud lähtuma, nagu see on kehtestatud näiteks pakettreiside või interneti teel sooritatavate ostude puhul. Seega paluge esitada ingliskeelne rendileping. Võtke lepingu lugemiseks aega ja küsige teenindajalt lisainfot isegi siis, kui teil on kiire või ettevõtte teeninduslaua taha on kogunenud järjekord.

Praktika näitab, et lisatasud võetakse tarbija arvelt maha pärast renditeenuse kasutamist ja tavaliselt eelneva teavituseta. Samuti võivad lisatasud olla lepingusse ilma eelneva kooskõlastuseta sisse kirjutatud, mistõttu tuleb leping hoolega enne allkirjastamist läbi lugeda ja veenduda, et kõik summad klapivad.

Tankida või mitte?

Pöörake tähelepanu tankimist puudutavatele regulatsioonidele lepingus. Kui tagastate auto tühja paagiga, võib sellega kaasneda trahv, mis arvatakse krediitkaardilt maha. Osa firmasid lubab tühja paagiga tagastamist, aga siis on kütusetasu märkimisväärselt suurem, kui oleks maksnud auto tankimine tanklas.

Enne auto loovutamist toimunud tankimisest tasub säilitada kviitung, millele on märgitud tankimise kuupäev ja kellaaeg. Kindlasti tasub teha enne sõiduki loovutamist foto bensiinipaagi näidikust, sest harvad ei ole juhud, kus rendiettevõte väidab, et sõiduk tagastati tühja paagiga, kuigi tarbija oli vahetult enne sõiduki loovutamist paagi täitnud. Selliste vaidluste vältimiseks tasub end tõenditega kindlustada.

Kindlustus on oluline osa hinnast

Kindlustusfirmade vastutus erineb riigiti märkimisväärselt. Tavaliselt kehtib autorendi puhul vaid kõige üldisem kindlustus, mis ei pruugi katta eriolukordades tekkinud kahjusid. Täpsustage, mis saab siis, kui kindlustus ei kata autole tekitatud kahjude kõrvaldamise kulu ja millisel juhul kindlustus üldse ei kehti.

Kui kindlustuskaitse on nõrk, küsige lisakindlustuse võimaluste kohta. Jälgige omavastutust ja kindlustuse kehtivust riigipiiri ületades. On olnud juhuseid, mil omavastutus on tuhat naela või tarbija soetab enda teada täiskindlustuse, kuid hiljem selgub, et see oli omavastust sisaldav kindlustus ja tarbija krediitkaardilt võeti täiendavalt kolmsada eurot sõidukile tekitatud kriimustuste eest.

Fikseerige auto seisukord

Auto kättesaamisel vaadake see väga põhjalikult nii seest kui väljast üle. Kõikidest vigastustest, isegi kriimustustest, mille avastate auto kättesaamisel, kuid mida ei ole rendilepingus fikseeritud, peaksite enne auto kasutama hakkamist rendifirmale teada andma ja nõudma, et need  kirjalikult vormistataks. Vigastusi tasub pildistada. Alati on kasulik kontrollida, kui palju on paagis kütust.

ELi tarbija nõustamiskeskusele laekunud kaebustest on ilmnenud juhtumid, kus rendiettevõte väidab, et väikesed kriimud auto kerel ei tekita tarbijale lisakulusid. Kriime ei ole fikseeritud ka rendilepingu vastavas lahtris enne rendiperioodi algust. Hiljem autot tagastades on tarbija krediitkaardilt maha võetud summade põhjenduseks viidatud samadele kriimudele, mis olid autol juba enne rendiperioodi algust.

Tasub kontrollida autos olnud lisavarustust ja seda pildistada. Nõustamiskeskusesse on pöördunud murelikke tarbijaid, kelle krediitkaardilt on võetud summa rehvipumba, tõkiskingade vms puudumise pärast, kuigi tarbija neid pagasiruumist ei eemaldanud. Hiljem võib tõendamine tarbija jaoks raskeks osutuda.

Auto tagastamine väljaspool tööaega on riskantne

Auto tagastamisel tuleb see hoolega koos rendifirma esindajaga üle vaadata ja kindlasti vormistada üleandmisakt, kus fikseerida seisukord. Kui aktis jäetakse mõni koht täitmata, kriipsutage need enne allkirjastamist läbi, et hiljem ei oleks võimalik sinna midagi lisada.

Püüdke vältida auto tagastamist väljaspool rendifirma tööaegu. Vastasel juhul peate arvestama, et ettevõtte esindaja ei saa koos teiega autot üle vaadata ja fikseerida auto seisukorda (kas paak on kütust täis, kas autol on kahjustusi, kas kõik autos olnud esemed on alles jne). Siis võidakse teile esitada arve auto kahjustuste kohta, mida te ei ole põhjustanud. Sellised juhused ei ole harvad ja on peamine kaebuse esitamise põhjus. Paraku ei ole teil kuidagi võimalik tõendada, et neid kahjustusi ei esinenud autol nii kaua, kuni see oli teie valduses.

Kaebuse esitamine

Kui teil on pretensioone autorendifirmale ja krediitkaardilt on võetud maha summasid ilma selgete põhjendusteta, näiteks autole kahjustuste tekitamise eest, või on teile müüdud teie teadmata lisateenuseid, tehke rendifirmale kohe kirjalik kaebus. Kaebuses märkige selgelt oma nõue ja lahendusettepanek olukorra parandamiseks. Kui esitate kaebuse rendifirma kodulehel oleva vormi vahendusel, tehke esitatud pretensioonist endale ekraanitõmmis (print screen), et vajadusel tõendada kaebuse esitamist. Ärge kunagi lisage kaebusele originaale lepingust, tšekkidest vms.

Kui rendifirma keeldub kaebust lahendamast või te ei ole nõus pakutud lahendiga ja leiate, et teises riigis asuv rendifirma on teie õigusi rikkunud, tasub abi saamiseks pöörduda tarbijakaitseameti juures tegutsevasse ELi tarbija nõustamiskeskusesse. Nõustamiskeskus on spetsialiseerunud just piiriüleste tarbijaprobleemide lahendamisele. Nõustamiskeskustega on kaetud kõik Euroopa Liidu liikmesriigid ja need moodustavad European Consumer Centres’ võrgustiku.

Näited tarbija krediitkaardil täiendavalt maha võetud summadest

·         4600 eurot vigastuste eest, mis tekkisid autole selle teisaldamisel seoses vales kohas parkimisega.

·         136 eurot küpsisepuru eest autosalongis.

·         320 eurot väidetava kriimustuse eest auto kerel.

·         191 eurot täiendavalt talverehvide eest (talvel).

·         755 eurot bensiiniluugi kahjustamise eest.

·         163 eurot lisakindlustuse eest, mille olemasolust tarbija ei olnud teadlik.

·         103 eurot akna avamise lüliti kahjustamise eest.

·         212,99 eurot auto 30 minutit hilisema tagastuse pärast (väidetavalt uue päeva renditasu).

·         354,08 eurot tagumise kaitseraua kriimustuste eest (mis oli seal juba enne rendiperioodi algust).

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles