Eestist kuus sõidukit varastanud mehed said karistada

Eno-Gerrit Link
, veebitoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto on illustreeriv.
Foto on illustreeriv. Foto: Toomas Huik

Pärnu maakohus karistas kaht Valgevenest pärit autovargast meest ja neid abistanud naist kokkuleppemenetluses vangistuse ja katseajaga, konfiskeeris meestelt auto ja määras neile Eestisse sõidu keelu.

Eelmise aasta augustist käisid Valgevenest pärit autovargad viiel korral Eestis, viisid siit ära kuus ja üritasid varastada nelja sõidukit. Pärnust varastasid mehed kaks sõidukit ja üritasid minema viia veel kahte. 

Mullu 26. augustist sõitsid 52aastane Ihar ja 48aastane German mitu korda Eestisse eesmärgiga varastada vähemalt kümme sõidukit. Kuuel juhul see õnnestus, neljal puhul jäi vargus eri põhjustel lõpule viimata. Meestel oli tehtud korralik eeltöö, mis varguste ärahoidmise autoomanikele peaaegu võimatuks muutis.

Ühel juhtudest kaasasid mehed 45aastase Larysa, kelle abiga varastati Tartust ühe ööga kaks sõidukit.

Sõidukite vargused ja varguskatsed pandi toime Tartus, Võrus, Viljandis, Pärnus ja Tõrvas.

Lääne prefektuuri kriminaalbüroo eriasjade uurija Priit Schvede jutu järgi valisid mehed sõidukid välja automüügiveebidest, nagu näiteks Auto24. Samuti otsiti sõidukeid Eesti automüügiplatsidelt.

Kuna müügikuulutuste kaudu oli võimalik teada saada sõiduki VIN-kood, kasutasid varguste toimepanijad selle ära. Interneti teel saadud andmetega tehti sõidukitele Valgevene tehnilised võltspassid ja -kindlustusdokumendid. Mitmel korral vaadati internetist välja sõidukid, mis veel ei olnud Eestis arvele võetud ja millel puudusid siinsed registreerimismärgid. Siis valmistati sõidukitele dokumendid Valgevene numbrite järgi, mis olid varaste kasutuses. „Varaste isu oli suur: nende käest leitud märkmete kohaselt oli neil valmis vaadatud üle kümne sõiduki Eesti eri linnades,“ selgitas Schvede.

Teades täpselt, millist sõidukit varastama tuldi, võeti kaasa vastavad vahendid, et auto ukse avamine ja mootori käivitamine läheks kiiresti. Üldjuhul lõhkusid vargad robustselt juhiukse lukustuse ja seejärel käivitasid mootori kaasavõetud seadmetega. Kuigi peamsielt jahiti Jaapani ja Korea automarke, olid neil kaasas seadmed Euroopaski toodetud sõidukite varastamiseks. Sellest, et vargad olid hästi valmistunud, andis kinnitust tõik, et neil oli kaasas mitu Valgevene tehnilise passi blanketti, printer ja sülearvuti.

Kogutud andmed eri kriminaalasjades andsid aluse seostada mehi sõidukite vargusega Lääne- ja Lõuna-Eesti piirkonnas ja tänavu veebruari lõpust algas töö nende kinnipidamiseks.

Ihar ja German peeti kinni 16. aprillil Tõrvas kohe pärast seda, kui nad olid varastanud järjekordse sõiduki.

Kuna varaste käitumine on sellistel juhtudel alati ettearvamatu ja nad võivad järsult muuta oma liikumisteid, peeti isikud kinni Lääne, Lõuna ja Põhja prefektuuri ja keskkriminaalpolitsei ühisjõududega.

Pärnu maakohus mõistis kokkuleppemenetluses meestele kolmeaastase vangistuse, millest reaalselt tuli kanda neli kuud, ülejäänud vangistus jäi tingimisi nelja-aastase katseajaga. Lisakaristusena kohaldati mõlemale kümneaastane riiki sõidu keeld. Samuti konfiskeeriti meeste kasutuses olnud sõiduk. Juba varem mõisteti meeste tegevusele kaasaitamises süüdi 45aastane Larysa, kes sai karistuseks kaheaastase vangistuse viieaastase katseajaga.

Põhjalikult ette valmistatud autovargusi panevad Eestis peamiselt toime välisriikidest pärit kurjategijad, seetõttu on prokurör Helga Aadamsoo sõnutsi oluline osa karistusest just riiki sõidu keeld. „Siiski ei välista see kahjuks, et uued kurikaelad tulevad siia õnne proovima, seetõttu tuleb valvel olla nii politseil kui autoomanikel,“ lisas Aadamsoo. 

„Inimestel on väga raske oma vara kaitsta, kuna kõike ei saa ju endaga kaasas kanda. Selle kriminaalasja puhul saame rääkida konkreetselt kaaskodanike tänuväärsest käitumisest ja tänada seda inimest, kellel oli julgust sekkuda otseselt varaste tegevusse, kui nad järjekordset sõidukit välja vaatasid.“ ütles Schvede.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles