Läti tee-ehitusfirma Binders SIA on põhjalikult tülli pööranud Eesti maanteeametiga ja otsustanud katkestada Pärnu ümbersõidu ehitamise lepingu. Tegelik põhjus võib peituda firma keerulises majandusseisus ja suutmatuses töid lõpule viia.
Lätlased kisuvad Eestiga tüli
Kiri, milles Binders teatab oma taganemisest lepingust, jõudis maanteeametisse neljapäeval ja oli üllatuseks nii ametile kui majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.
”Olime sunnitud sellise otsuse vastu võtma, sest tellija ja ehitusjärelevalvet teostavad institutsioonid polnud mitme kuu jooksul suutelised leidma lahendust ega pakkuma adekvaatset ehitustööde jätkamist võimaldavat graafikut,” selgitas Binders SIA juhatuse liige Normunds Luste.
Ebaõnnestunud kontsern
Pärnu ümbersõidu riigihankel osalemiseks moodustasid Binders SIA ja Koger & Partnerid eestlaste ettepanekul kontserni. Hange võideti ja 2009. aastal sõlmitud lepingu järgi pidid ühispakkujad teostama vastavad tööd kahes etapis kokku 23 632 193 euro eest.
Esialgu oli konsortsiumis juhtpositsioon ja põhivastutus Koger & Partneritel, kuid siis selgus, et Eesti firmal ei piisanud mahuka tellimuse täitmiseks ressursse ega professionaalsust. Ilmnema hakkas Koger & Partnerite maksejõuetus.
Möödunud suvel läks ümbersõidu ehitamisel jäme ots Bindersi kätte, ent nüüd on rahalisi raskusi lätlastelgi.
Bindersi väitel on leping maanteeametiga põhjustanud firmale praeguseks 1,4 miljonit eurot kahju, kuna nad on olnud sunnitud parandama partnerfirma puudujääke ehitustööde teostamise algetapil.
”Oleme fikseerinud üle 30 ehitusjärelevalve teostaja ja tellija rikkumise ning otsustanud kindlalt oma õigusi kaitsta,” rääkis Luste.
Tühi retoorika
Binders süüdistab maanteeametit ”süstemaatiliselt ebajärjekindlas kommunikatsioonis” ja ”võimetuses või soovimatuses tekkinud olukord konstruktiivselt lahendada”. Luste ei välista, et järelevalve- ja kontrolliorganite selline suhtumine on Eesti riigi viis takistada välisettevõtete tegevust kohalikul turul.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumist öeldi Pärnu Postimehele, et kui Bindersil olid tekkinud ületamatud lahkarvamused maanteeametiga, saanuks pöörduda ministeeriumi poole. Kummalisel kombel pole lätlased ministeeriumile esitanud ühtki kaebust.
Maanteeamet andis eile teada, et pole lepinguid rikkunud ega saa nõustuda Bindersi ühepoolse lepingulõpetamisega, kuna selleks puudub igasugune alus.
Peale selle on lepingute ühepoolne lõpetamine õigustühine, seega lepped kehtivad. Samuti on amet täitnud lepinguid korrektselt ja tasunud ehitajale kõigi tehtud tööde eest õigeks ajaks.
Ühe anonüümsust palunud Pärnu ettevõtja arvates on kohalikud alltöövõtjad jälle kord olukorras, kus võivad peatöövõtjalt rahata jääda, kui lätlased kandu näitavad.
Sauga sild
Pärnu ümbersõidu ehituse komistuskiviks on ilmselt saanud Sauga sild. Paar kuud on kestnud Bindersi ja maanteeameti vaheline pingpong. Lätlased pakuvad teistsugust lahendust, mida maanteeamet ei saa vastu võtta.
”Lätlastel oli aega juba enne hankel osalemist põhjalikul tutvuda muu hulgas Sauga silla tehnilise projektiga. Siis vastuväiteid ei olnud ja mingeid olulisi puudusi ei ole lätlased suutnud välja tuua. Bindersi pakutavale projektlahendusele ei ole lätlased saanud isegi sillaprojekti autori kooskõlastust,” rääkis Pärnu Postimehele maanteeameti peadirektori asetäitja Märt Puust.
Sauga silla lahendus on niigi ületanud oma tähtaja ja Binders on soovinud pikendust. Hankelepingut Bindersi soovi kohaselt muuta ei saa, sest seadusrikkumisest tingituna oleks kohe kaitsepolitsei maanteeametil kukil.
Tähtajad tuules
Esialgu selgitab maanteeamet Bindersile, et alust lepingu lõpetamiseks pole ja lätlastel tuleb jätkata. Kui Binders siiski pillid kotti paneb, tekib tellijal alus leping üles öelda ja kahjutasu nõuda. See omakorda tähendab kohtuskäiku.
Maanteeamet soovib kiiremas korras leida firma, mis tagaks Pärnus Ehitajate teel liiklusohutuse, paneks märgid ja lapiks hädapäraselt augud. Tõenäoliselt võib osutuda vajalikuks uue hanke korraldamine, sest Puusti sõnade järgi on tegemata töid veel umbes kümne miljoni euro eest.
Koger & Partnerid ja Binders SIA kontsern on kulud lõhki ajanud, kuid raha juurde anda pole võimalik. Asjatundjate arvates muutub Pärnu ümbersõidu ehitus krestomaatiliseks näiteks, kuidas firmadel, mis ei suuda tellimuse täitmist tagada, pole mõtet riigihankel osaleda.
Pärnu läänepoolne ühendustee pidi valmima juba mullu 15. oktoobriks, Ehitajate tee osa tänavu sügiseks.