Roheliste ühiskaartide firma tegutseb edukalt ka Rootsis

Kristina Traks
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
OÜ Ridango juhatuse esimehe Erki Lipre sõnul tegutseb ettevõte edukalt ka Rootsis mitmes maakonnas. Eestis teatakse Ridangot aga eelkõige Tallinna ühistranspordisüsteemi järgi.
OÜ Ridango juhatuse esimehe Erki Lipre sõnul tegutseb ettevõte edukalt ka Rootsis mitmes maakonnas. Eestis teatakse Ridangot aga eelkõige Tallinna ühistranspordisüsteemi järgi. Foto: Kredex
Foto: Kredex

Ilma suurema kärata on ühistranspordi piletisüsteemide loomisega tegelev AS Ridango kasvatanud vaid mõne tegutsemisaasta jooksul viis korda nii käivet kui ka töötajate arvu ning alustanud edukalt eksporti Rootsi.

Eesti omanikele kuuluv Ridango sai alguse 2009. aastal, kui Sertifitseerimiskeskus otsustas müüa ära selle äri osa, mis puudutas ID-pileti tehnoloogiat. Toona tegutses ilmselt kõige enam roheliste ühiskaartide ja oranžide validaatorite järgi tuntud ettevõte veel nime all Ühendatud Piletid. Kolm aastat hiljem ehk 2012. aastal said Tallinna inimesed esimest korda proovida ühistranspordis rohelise kaardi piiksutamist. Tallinna piletisüsteem sai loomisel küll palju tähelepanu, kuid selle loojal õnnestus jääda tähelepanu alt peaaegu täiesti välja. Samuti oli väheteada fakt, et loodud süsteemist innovatiivsemat piletisüsteemi ei leidunud tol ajal veel üheski teises Euroopa pealinnas. Samas on Eestis piletisüsteemide loomine ja haldamine vaid üks osa Ridango ärist. Kusjuures täna juba väiksem osa, sest ettevõte on laienenud edukalt Rootsi. 

Tõenäoliselt on Ridango ka üks väheseid või koguni ainuke Eesti ettevõte, kes ajab äri Gröönimaaga – nimelt on ka Gröönimaa pealinna Nuuki piletisüsteem Ridango loodud. 

Ridango juhatuse esimees Erki Lipre selgitab, et ettevõte arendab kontopõhiseid piletiinfosüsteeme, mis on väga paljudes piirkondades suur innovatsioon. „Tavaline on, et plastkaardi sees on antenn, ka kiip ja kiibile salvestatud info. Meie jaoks aga on see süsteem kui eilne päev, mida sai kasutada siis, kui interneti kättesaadavus oli veel piiratud. Uudsem on kontopõhine süsteem, mille puhul kaart toimib identifitseerimisvahendina pileti ostul. Kaardile endale pole salvestatud midagi, vaid kogu info on hoitud turvaliselt kesksüsteemis ehk nii öelda pilves,“ räägib Lipre. „Pakume n-ö võtmed kätte teenust omavalitsustele ja transpordiorganisatsioonidele.“ 

Aja- ja kapitalimahukas äri

Mahukate piletisüsteemide välja töötamine on kulukas tegevus, kuna see ei puuduta üksnes tarkvaralist lahendust, vaid ka riistvara, mis tarkvaraga koos toimima hakkab. Lipre sõnul on ettevõte kasvanud just pangalaenude toel ja siin on hindamatu olnud KredExi tugi nende garanteerijana. „Me ei ole oma ärisse kaasanud riskikapitali, vaid töö näeb välja nii, et kui oleme võitnud projektihanke, siis hakkame pankadega läbi rääkima selle finantseerimise osas. Kuna oleme tehnoloogiafirma, siis meil pole kinnisvara, mille tagatisel laenu võtta. Jääbki vaid KredExi käendus,“ sõnab Lipre. „Oleme sellist lahendust kasutanud juba mitu korda ja nii laienesime ka Rootsi.“

Rootsi turule sisenes Ridango mõni aasta tagasi Gotlandi saare kaudu, kui tegi saarele ühtse piletisüsteemi. Ühtlasi oli see ka ettevõtte esimene välisprojekt. „Nüüd oli olemas midagi reaalset, mida sai kohalike omavalitsuste esindajatele tutvustada ning siit edasi tulid järgmised projektikonkursid, kus meid võeti juba tõsiste tegijatena,“ räägib Lipre. Järgmiseks „hõivatud“ maakonnaks sai Västmanland Stockholmi naabruses. Muide, see maakond oli tegelikult juba hankinud endale piletisüsteemi, kuid polnud suutnud seda mitme aasta jooksul tarnijaga juurutada ja korraldas uue konkursi, mille võitis Ridango. „Selle projekti finantseerisime pangalaenuga ja KredExi toel. Seda projekti ei saa küll ehk võrrelda Tallinna linnaga, sest busse on seal vähem. Samas hange oli suurem, sest nad soovisid terviklahendust alates piletisüsteemist lõpetades reisijate loenduskaameratega.“ 

Västmanlandis ja Gotlandil toimetamine pole aga Ridango ainus väljakutse Rootsis. Kuu aega tagasi lasi ettevõte kasutusse piletisüsteemi Sörmlandi maakonnas Stockholmi naabruses, samuti kasutavad Ridango süsteeme Transdevi bussid, mis sõidavad lennujaamade ja sadama vahel. Lipre ütleb, et Rootsi turul on ettevõte väga tuntud, sest on suuruselt juba nr 2 piletisüsteemide pakkuja.  

Eksport on peamine

Väga paljud IT-firmad panustavad ekspordile kohe ettevõtte loomisest peale. Nii on ka Ridangoga. „Kui teed mingit innovaatilist toodet, siis pead kindlasti minema väljapoole Eestit. Kuigi, tõsi, Eesti turg on suurepärane – siin on väga head ja innovatiivsed kliendid. Samas on ta ikkagi väike, eriti kui ettevõte tahab kasvada,“ lausub Lipre. Oma uueks põhituruks peab Ridango Rootsit, kuid samas vaadatakse ringi Norras, teistes Balti riikides ja Poolas, kus Ridangol on ka oma töötajad.

Ettevõtte aastakäive on viie aastaga kasvanud ühelt miljonilt eurolt seitsmele ning eksport moodustab sellest 2016. aastal poole. Firma on saanud ka rahvusvahelist tunnustust: tänavu võitsid Ridango ja Tallinna Transpordiamet Transport Ticketing Global Awards 2016 üritusel parima operaatori auhinna. Selle sai Tallinna Pargi ja Reisi süsteem, mille autor on samuti Ridango. Nutikas süsteem on äärmiselt mugav kasutajale – 

pargid auto vastavasse parklasse, valideerid ennast samas Ühiskaardiga ning kui kasutad ühistransporti, siis hiljem parkimise eest maksma ei pea. Ehk süsteem saab aru, kas sa sõitsid ühistranspordiga või mitte. „Niisugust süsteemi pole mitte kuskil Euroopas ja see on suurepärane näide tehnoloogilisest innovatsioonist. Praegu on aga nii, et paljud omavalitsused ei tule üldse taolise asja pealegi, sest nende tänased vananenud süsteemid ei võimalda nii mõelda,“ räägib Lipre. 

AS Ridango

Loodud 2009. aastal (endine nimi Ühendatud Piletid)

Omanikud firma oma töötajad, AS Andmelogistika, Poohtech AS

Prognoositav käive 2016: 

7,5 mln eurot, üle 60% eksport

Ligi 50 töötajat

Asub Tallinnas, harukontorid Tartus ja Poolas

Jarmo Liiver.
Jarmo Liiver. Foto: Kredex

Kommentaar
Jarmo Liiver, KredExi ettevõtlusdivisjoni juht:

Ridango on hea näide sellest, kuidas traditsioonilises sektoris revolutsiooni korraldada. Täna ei kujuta meist enam keegi ette, et peaksime paberist kuupiletite või talongidega ühistransporti kasutama. Oli olemas vajadus piletite süsteemi muutmiseks ja ettevõtte omanikud ning juhtkond suutsid välja pakkuda täiesti teistsuguse innovaatilise lahenduse. Ridango näol on tegemist kiiresti areneva tehnoloogiaettevõttega, millel on suur kasvupotentsiaal. 

KredEx on aastate jooksul käendanud mitmeid Ridango investeeringuid ning täna saame olla uhked, et võetud riskid on end õigustanud. Ettevõte valideeris oma toote ja selle vajalikkuse koduturul ning õigeaegsed ja läbimõeldud investeeringud on aidanud sobival hetkel välisturgudel laieneda ja tuntust koguda. Selles osas võiksid nad olla paljudele tehnoloogiaettevõtetele heaks eeskujuks.

Artikli ilmumist toetab Euroopa Regionaalarengu Fond.

Copy
Tagasi üles