Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

Juhtkiri: Valmib Rail Balticu eriseadus

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Pärnu Postimees. | FOTO: PP

Rail Baltic läbib Pärnumaad ligikaudu 110 kilomeetril ja kiirraudtee kaitsevööndisse jääb 689 hektarit maad, millest laias laastus kolmandik ei kuulu riigile. See tähendab, et rööbaste mahasaamiseks tuleb paljudel omanikel enda maast loobuda. Kas vabatahtlikult või sunniga.

Kuigi konkreetsete läbirääkimisteni pole veel jõutud, on omanikel tänase lehe teisel küljel ilmunud uudisloo järgi tekkinud juba selged visioonid endale parima lahenduse suhtes.

Lahendust tuleb aga oodata, sest riik on asunud muutma sundvõõrandamise seadust ja enne sellega ühele poole saamist maade teemaga edasi ei minda. Eelnõu on praegu valitsuses teisel kooskõlastusringil ja jõuab riigikokku ilmselt alles sügisel.

Kui lugeda muutmise kava, on selge, et riik panustab Rail Balticu alla jäävate maade puhul ümberkruntimisele.

Õnneks loobuti plaanist, mille järgi riik oleks maad üle võtnud enne tasu suhtes kokkuleppele jõudmist.

Ümberkruntimine lahendaks olukorrad, kus raudtee tükeldaks näiteks põllumaad ja nende edasine majandamine poleks sel moel enam otstarbekas. Kas sellest saab aga imerohi Rail Balticu projekti realiseerimisel, nagu sõnastas omanike keskliit, on iseküsimus.

Teine läbiv joon seaduse muutmise plaanis on maad võimalikult kiiresti kätte saada, et vältida takerdumist aastatepikkustesse kohtuvaidlustesse ja riskida ELi toetusrahata jäämisega.

Õnneks loobuti plaanist, mille järgi oleks maad üle võetud pärast sundvõõrandamise otsuse tegemist ehk enne tasu suhtes kokkuleppele jõudmist. See oli esialgu kirjas, kuna senise praktika järgi pole omanikud vaidlustanud sundvõõrandamise otsust iseenesest, vaid vägikaikavedu on käinud ikka tasu pärast.

Suur osa seaduse muutmise kavast on motiveeritud Rail Balticu valmisehitamise vajadustest ja nii on sellel eelnõul väga tugev Rail Balticu eriseaduse mekk man.

Tagasi üles