Baiba Rubesa: Dialoog on võimalik ainult heas usus ja lugupidamises

Baiba Rubesa
, RB Rail ASi tegevjuht ja juhatuse esimees
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Baiba Rubesa.
Baiba Rubesa. Foto: Mihkel Maripuu

Hiljuti toimus Riias Eesti majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi, Rail Baltic Estonia ja RB Rail ASi korraldatud kohtumine MTÜ Avalikult Rail Balticust (ARB) esindajatega Rail Baltic Global Projecti tasuvusanalüüsi teemal. Eestis on seda kajastanud ja kritiseerinud need, kes ise kohtumise tunnistajaks ei olnud. ARBi esitatud versioon toimunust on tahtlikult kõmutekitav ja manipuleeriv, lähtudes väidetavalt justkui eesmärkidest edendada läbipaistvust Rail Balticu projekti elluviimisel.

Balti riikide ühisprojektis on RB Rail sihipäraselt tegutsenud selle nimel, et leida parim viis, pakkumaks Balti riikide elanikele tipptasemel raudteeühendust Euroopaga. Peame järjepidevalt silmas, et meie tegevus oleks maksimaalselt läbipaistev ja osalised kaasatud. Sel eesmärgil avalikustasime käesoleva aasta aprillis 300-leheküljelise tasuvusanalüüsi täismahus ja oleme seejärel tutvustanud seda avalikel üritustel. Samuti oleme tutvustanud Rail Balticu tasuvusanalüüsi uuringut peamistele asjaosalistele Euroopa Komisjonis ja vastanud kõikidele nende küsimustele.

Lähtume oma tegevuses avatud ja konstruktiivset dialoogi toetavatest väärtustest ja eeldame samasugust professionaalset käitumist oma koostööpartneritelt. See hõlmab ka hoidumist eksitava ja valeinfo levitamisest.

Heas usus ja konstruktiivse koostöö vaimus on RB Rail koos Eesti ametiasutustega esitanud korduvaid kohtumiskutseid ARBi esindajatele, et selgitada neile tasuvusanalüüsi põhimõtteid ja kasutatud metodoloogiaid. Selle asemel et suhelda projekti meeskonna ja tasuvusanalüüsi autoritega viisakas ja arukas vormis, on ARB eelistanud algusest peale levitada avalikult valeväiteid ja tekitada võimalikult palju müra nii projekti poolte vahel kui avalikkuses. See ei ole aktsepteeritav koostöövorm. Nende kahjustav lähenemine on vastutustundetu, arvestades seda, mida pakub Balti riikidele see suure strateegilise ja sümboolse väärtusega projekt.

Pakkusime neile võimalust konstruktiivseks aruteluks, et vastata mõlema poole küsimustele ja ühtlasi meenutamaks meie külalistele, et tänu ELi heldele toetusele Rail Balticu projektile, on ülimalt oluline tagada Rail Balticu tasuvusanalüüsi vastavus ELi suunistele. Selles suhtes oleme valmis kaitsma tasuvusanalüüsi eeldusi, tagamaks metodoloogilist korrektsust, järjepidevust ja erapooletut lähenemist niivõrd kõrge ebakindluse tasemega teema puhul.

Miks jäi kohtumine põgusaks? Leppisime enne kohtumist kõigi pooltega kokku (sh Rail Baltic Estoniaga), et RB Rail kui kohtumise korraldaja kaitseb osalejaid ja ettevõtteid, kes olid andnud oma nõusoleku osaleda kinnisel arutelul. Tagamaks maksimaalset läbipaistvust ja arutelu kõrgetasemelist juhtimist, kutsuti kohtumisele kaks kodanikuühiskonna esindajat: Baltic Institute of Corporate Governance'i president Rytis Ambrazevičius, kes täitis vestluse juhi ülesandeid, ja Transparency International/Delna jurist/advokaat Jānis Veide, kes oli erapooletu vaatleja rollis.

Neid ei “visatud välja”, vaid tegemist oli vabatahtliku otsusega lahkuda kohtumiselt ilma, et nad oleksid saanud vastuseid oma küsimustele, ja see kõik tuli teistele osalistele täieliku üllatusena.

Tulemuslik dialoog on võimalik ainult juhul, kui osalised on avatud ja tulevad kokku heas usus ja vastastikuses lugupidamises. ARBi esindajad tulid kohtumisele mitme tundmatu isikuga, kel olid kaasas kaamerad ja salvestusseadmed, mis olid juba lifti astudes sisse lülitatud. Siinkohal on oluline rõhutada, et tegemist ei olnud Eesti või Läti meedia esindajatega. Mõni ei avaldanud, millisest organisatsioonist nad on.

Samal ajal jõudis RB Raili meeskonnani info, et ARBist ei ole tulnud kohtumisele isikud, kes kokku lepiti, vaid kaks korda suurem seltskond (mainin siinkohal, et RB Railile edastati uus osalejate nimekiri pühapäeval kesköö paiku. Kohe alustuseks esitas ARB projektimeeskonnale ultimaatumi, et osalevad kõik nendega kaasas isikud või mitte keegi. Samuti oldi ultimatiivsed salvestamise suhtes hoolimata teiste osaliste (sealhulgas projekti meeskonna liikmete, kes ei olnud tasuvusanalüüsiga seotud) õigusest mitte lubada oma isiku salvestamist.

Neid ei “visatud välja”, vaid tegemist oli ARBi vabatahtliku otsusega lahkuda kohtumiselt ilma, et nad oleksid saanud vastuseid oma küsimustele, ja see kõik tuli teistele osalistele täieliku üllatusena. Kompromissitu nõudmine kohtumist filmida, samuti keeldumine RB Raili pakutud konstruktiivse dialoogi jätkamisest on tuvastatav avalikustatud videost ja seda võivad kinnitada kõik kohtumisel osalenud, näiteks  kohtumisele kutsutud sõltumatud kodanikuühiskonna esindajad.

Kokkuvõttes tekib küsimus: mida soovis ARB selle kohtumisega saavutada? Kas neil oli siiras huvi saada vastuseid või oli neile tähtsam tekitada PR-olukord, mis ilmselgelt näis olevat planeeritud?

Me oleksime eelistanud sisulist ja lugupidavat arutelu, et leevendada arusaamatusi Rail Balticu tasuvusanalüüsi suhtes. Seetõttu on meil kahju tõdeda, et ARB ei olnud huvitatud meilt vastuseid saama, vaid selle asemel – lähtuvalt nende käitumisest nii kohtumise raames kui muudel juhtudel – näib see huvigrupp olevat peamiselt huvitatud oma laiema varjatud eesmärgi edendamisest. See on Rail Balticu projekti usaldusväärsuse õõnestamine ja enda profiili avalikkuse tähelepanu keskmesse tõstmine.

Sellest tulenevalt paneme nii Eesti meediale kui laiemale avalikkusele südamele, et nad oleksid teadlikud niisugustest läbipaistvuse edendamise loosungi varjus tegutsevatest inimestest, kes kasutavad seda koostööprojekti isiklike ja kitsarinnaliste huvide edendamiseks. Selle asemel et võtta kuulda sõltumatuid kodanikuühiskonna esindajaid, kellel on usaldusväärne maine läbipaistvuse ja hea ärijuhtimistava edendamisel, nagu näiteks Transparency International ja Baltic Institute of Corporate Governance.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles