Piirangud alkoholireklaamile

Priit Toobal
, riigikogu liige, Keskerakond
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Priit Toobal.
Priit Toobal. Foto: PP

Vastsest konjunktuuriinstituudi uuringust selgus, et 2010. aastal joodi Eestis elaniku kohta keskmiselt 10,2 liitrit absoluutalkoholi. Laialt levinud müüdile vastupidiselt on turistide kaasa ostetud ja kohapeal joodud kogused sellest juba maha arvestatud.

Alkoholi joob 86 protsenti täiskasvanutest ja sagedamini tarbitakse lahjasid alkohoolseid jooke, nagu õlu ja vein. 80 protsenti inimestest arvab, et Eestis tuleb alkoholi tarbimise vähendamiseks teha piirangutega alkoholipoliitikat, üle poole neist peab vajalikuks rangeid piiranguid.

Mõni aasta tagasi keelustati Keskerakonna vedamisel öine alkoholimüük. Nüüdseks on kõigile selge, et see otsus oli hädavajalik ja alkoholi tarbimine on oluliselt vähenenud, aga paistab, et sellest üksi ei piisa. Tuleb teha järgmine samm.

Riigikogu keskfraktsioon algatas 16. mail seaduseelnõu, mis keelab täielikult alkoholireklaami tele- ja raadiomeedias ja välireklaamina. Kuna Eestis juuakse kõige rohkem kanget alkoholi, on just selle reklaami keelamine vajalik.

OECD riikides tehtud uuringute andmetel on kange alkoholi reklaami piirangutega riikides alkoholi tarvitamine elanike seas 16 protsenti väiksem. Riikides, kus kehtivad lahja alkoholi reklaami piirangudki, on tarvitatavad alkoholikogused veel 11 protsendi võrra väiksemad. Seega näitavad uuringud, et alkoholireklaami keelamine võib selle tarbimist vähendada ligi 30 protsenti. Liiklusõnnetuste arv on kange alkoholi reklaami piirangutega riikides langenud kümnendiku võrra ja nii kange kui lahja alkoholi reklaami piirangud seadnud riikides neljandiku võrra.

Maailma terviseorganisatsiooni (WHO) uuringutega on veenvalt tõestatud noorte alkoholitarvitamise ja reklaami vahelised seosed: viie minuti pikkuse reklaami vaatamine suurendab alkoholi tarvitamist pudeli lahja õlle võrra päevas. Selgesti tuli esile nähtud reklaami olulisus: iga reklaam tõstis tarbitud jookide mahtu protsendi võrra.

Eestis on tulnud signaale valmisolekuks alkoholireklaami piirata, sealhulgas alkoholitootjatelt ja -importööridelt endalt. Seesugune valmisolek on igati mõistetav, sest reklaami keelustamise teed on läinud teisedki Euroopa riigid, näiteks Norras on keelustatud igasugune alkoholireklaam. Soomes on keelatud kange alkoholi reklaam. Rootsis on alkoholireklaam (üle 2,25% alk vol.) täielikult keelatud televisioonis, raadios ja välimeedias. Prantsusmaal on keelatud alkoholireklaam televisioonis.

Mainekad uuringud tõestavad, et pärast alkoholireklaami piiramist langeb alkoholi tarbimine märgatavalt, ja paljud Euroopa riigid on juba seadnud piirid alkoholi reklaamimisele.

Need argumendid annavad Keskerakonna eelnõule ühiskondliku ja laialdase heakskiidu. Seega ei näe ma põhjust, miks valitsuserakonnad ei peaks seda toetama. Alkoholireklaami piiramine on Eesti noorte eduka ja eelkõige terve tuleviku huvides ääretult vajalik.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles