Hansapäevadel võistlevad retroautod

Raido Keskküla
, veebitoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vanade autode taastaja Jüri Vaikjärve (autos) kinnitusel on laupäeval selle suve ainuke võimalus Pärnus korraga nii palju vanu autosid näha.
Vanade autode taastaja Jüri Vaikjärve (autos) kinnitusel on laupäeval selle suve ainuke võimalus Pärnus korraga nii palju vanu autosid näha. Foto: Urmas Luik

Pärnu hansapäevade raames saab laupäeval suvepealinnas taas näha värvikat autoajalugu, nimelt korraldab Pärnumaa vanatehnika klubi retroautode tänavaralli ja autonäituse.

Vanatehnikat hakkab Vallikääru kogunema juba hommikul. Keskpäeval stardib esimene sõiduk täpsussõidule. Tegemist on meeskondliku mõõduvõtmisega, kus igas võistkonnas on kaks sõiduvahendit. „Meeskonna esimene startija sõidab kontrollaja ette ja teine peab sõitma välja võimalikult lähedase aja,” selgitas võistluse korraldaja ja ise mitu põneva ajalooga autot taastanud Jüri Vaikjärv.

Peale autode võtavad võistlusest osa mootorrattad, mopeedid ja kunagi koolipoiste hulgas väga populaarsed olnud abimootoriga jalgrattad ehk rahvakeeli sääreväristajad.

Rallitee kulgeb avatud liikluses ja on 7,5 kilomeetrit pikk.

Vaikjärve selgituse kohaselt tuleb võistlejatel vastata veel viktoriini küsimustele ja osaleda lisakatsel. „Esimene võistleja sõidab teatud maa, näiteks viis meetrit, ja teine peab sõitma võimalikult täpselt niisama palju,” sõnas ta. Eksimused toovad miinuspunkte.

Pärast sõidu lõppemist panevad osalejad oma sõidutehnika näitusele Vallikääru lähedal asuvatele Rüütli ja Vana-Tallinna tänavale. Iga auto juurde pannakse seletuskiri, mis peaks sõiduriista omadustest ja ajaloost rahvale teada andma.

Tänavaralliga samal ajal saab Vallikääru välilaval, mis on ühtlasi ralli stardipaik, uudistada statsionaarmootoreid, mida ka maamootoriteks kutsutakse.

Vanade autode taastamisega endale nime teinud pärnakas Vaikjärv sai hiljaaegu töökorda 1920. aastal toodetud statsionaarmootori ja laseb seda Vallikäärus tehnikahuvilistel imetleda. Sellised petrooleumil töötavad jõumasinad ajasid eelmise sajandi alguses ringi näiteks rehepeksumasinaid, nüüd aga pakuvad huvi peamiselt kollektsionääridele.

Vaikjärve kinnitusel on see Eestis esimene kord, kus korraga selline hulk maamootoreid väljanäitusele on pandud. „Palju on neid mootoreid metalli kokkuostu viidud, kuid nüüd õnneks on inimesed ärganud, neid ostnud ja korda teinud,” sõnas ta.

Vallikäärus näeb taastatud mootorite kõrval neidki, mis just sellises seisukorras, nagu nad kunagi seisma jäid. „Tehnikahuvilistele on see põnev vaatepilt,” oli Vaikjärv kindel.

Õhtu lõpeb piduliku autasustamisega. Retroautode võistluse kõrval valitakse vanade masinate seast veel näiteks oma sõidukile ajakohaseima riietusega meeskond ja paremini restaureeritud statsionaarmootor, samuti tunnustatakse kaugeimat osavõitjat, suurima masinapargiga näitusel osalejat ja vanimat rallist osa võtnud sõiduriista. Eriauhind on välja pandud sääreväristajatele.

Rahvas saab valida oma lemmiksõiduriista, kuid oma valiku kirja panemiseks soovitab Vaikjärv endal pliiats ja paber kaasa võtta.

Tänavu suvel on see ainuke kord, kus suvepealinnas nõnda palju vanu sõidukeid näha võib. Korraldajate teatel on ettevõtmine pühendatud kahele tähtpäevale: Pärnu linna 760. ja maailmakuulsa Monte Carlo ralli 100. aastapäevale.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles