Romek Kosenkranius: Pärnu uus bussigraafik teeb ooteajad tunduvalt lühemaks

Romek Kosenkranius
, Pärnu abilinnapea
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Ants Liigus

Tänan kõiki linnakodanikke, kes võtsid vaevaks avaldada oma arvamust bussiliikluse uue korralduse kohta. Eelkõige kuulub minu tänu neile inimestele, kes ei jäänud emotsioonide väljendamise tasemele, vaid lähenesid väljapakutud plaanidele sisuliselt ja esitasid konstruktiivseid lahendusi, kuidas saaks paremini.

Raskesti mõistetav

Pärast Pärnu Postimehes ja raadios ühistranspordi uue skeemi tutvustamist kohtusime tagasiside saamiseks inimestega linnaosades. Kohtumised, kus samuti osales GoBusi esindaja, toimusid Vana-Pärnus, Räämal, kesklinnas raamatukogus, Liival ja Raekülas.

Kirjalikult või suuliselt saime 68 ettepanekut, kokku oli neis esindatud umbes 700 inimese arvamus, sest osa kirju olid ühised. Paljud ettepanekud kattusid ja just selliste ettepanekute kohta tegi uue ühistranspordiskeemi töörühm eraldi analüüsi. Samuti arutasid seda skeemi volikogu sotsiaal- ja noortekomisjon.

Hindan väga kõrgelt inimesi, kes aruteludel andsid oma panuse, sest ühistransporti korraldab omavalitsus ju iga päev bussiga sõitvate linlaste heaks.

Probleeme tekitas esialgu uuest ühistranspordiskeemist arusaamine, sest ega ajalehes plaani avaldades või muutuvaid marsruute kirjeldades jõua info 100 protsenti arusaadavalt inimesteni. Seetõttu oli kohtumistel väga palju selgitamist ja esialgu ulatusid arvamusedki seinast seina. Leiti nii seda, et kõnealune kava on halb, kui seda, et uus ühistranspordikorraldus on hea ja tuleb viivitamata ellu viia.

Arvamustest sisulisema osa moodustasid ikkagi ettepanekud ja skeemi koostajatega kaalusime eriti hoolikalt läbi just need, mis olid tõesti põhjendatud ja muudaksid ühistranspordi korralduskava paremaks.

Olulisemad muudatused

Järgnevalt tutvustan olulisemaid muudatusi, mis sai välja nopitud ettepanekutest ja millega täiendati algul välja pakutud Pärnu linna uut ühistranspordiskeemi. Paljude ettepanekute alusel loobuti liininumbrite muutmisest, sest inimesed on senise numeratsiooniga harjunud ja olemasolevate numbrite kasutamine samadel või peaaegu samadel marsruutidel on paremini mõistetav. Näiteks jääks liin number 14 endiselt 14ks, mitte ei muutu 1ks.

Saime rohkesti ettepanekuid Raekülast, Vana-Pärnust ja Räämalt busside 6, 10 ja 19 sõitmise kohta ja elanike soovidele vastu tulles vahetati algul skeemis pakutud liinid järgmiselt: bussid 6, 10 ja 19 jäävad sõitma Karja tänava kaudu ning 15,16 ja 17 Aia–Tammsaare kaudu. Selline muudatus vähendab ümberistumisi, Raekülast, Vana-Pärnust ja Räämalt saab turu juurde ja kesklinna ümber istumata.

Samuti tehti ühistranspordiskeemi muudatus, et buss number 6 sõidab Riia maanteel Kaubamajaka juurde, et Karja tänava rahvaski saaks Kaubamajakasse.

Rääma elanike ettepanekul sai muudetud esialgu pakutud liini number 13, nii et buss sõidaks Oja tänava lõpuni ja Oja kaudu Tallinna maanteele. Samuti vahetati omavahel busside 17 ja 18 marsruut Räämal (Ehitajate tee piirkonnas), et vähendada ümberistumisi ja muuta sealsete elanike-töötajate liikumine kesklinna poole mugavamaks.

Lisaliinidest muutusid 7, 8 , 9 ja 21. Muudatused olid ajendatud sellest, et paljud Rääma elanikud soovisid otseühendust ranna piirkonna ja Vene gümnaasiumiga. Bussi number 7 marsruut on uue skeemi kohaselt Tammiste raudteejaam – haigla – Oja – Tammsaare – Mai – Koidula gümnaasium.

Buss number 8 hakkaks sõitma liinil metsamajand – Koidula gümnaasium – Mai – Tammsaare – Raba – Savi – Oja – haigla – Koidula gümnaasium. Bussi number 9 marsruut on nüüd Vana-Pärnu – Uus-Sauga – Tammsaare – Kuke - Riia maantee – Oja – haigla ja number 21-l Koidula gümnaasium – Tammsaare – Hüntali – Sauga alevik –Tammsaare – Mere peatus. Kõik muudatused on kantud uuele skeemile ja avaldatakse ajalehes.

Tammiste mure

Eraldi peatun lehelugeja Galina Tammelehe kirjal, milles kajastus mure Tammiste elanike bussiühenduse pärast. Selgitan Sauga valla elanike soovi. Bussi number 16 teekonda pikendataks iga tund Tammiste uue lasteaiani ja buss ootaks seal kauem.

Selgitusi selle soovi kohta andis GoBusi logistik Toomas Talts elanikega kohtumisel, öeldes, et kui soovitakse number 16 peatumist lasteaia juures senisest kauem ja iga ring, mitte üle ühe ringi, tuleks panna 16. liinil sõitma lisabuss, sest vastasel juhul ei püsi 16 oma praeguses graafikus. Lisabussi tellimine nõuab lisaraha ja selle peaks eraldama Sauga vallavalitsus, kuna soovitud muudatused on eelkõige Sauga valla elanike huvides. Tänini pole vallavalitsusest jah-sõna tulnud.

Täpsustan, et Pärnu linn maksab kinni bussiliinikilomeetrid kuni linnapiirini, üle linnapiiri sõidukilomeetrite eest tasutakse kas valla või riigi dotatsioonidest. Selle põhjustab asjaolu, et Pärnu linn riigilt ühistranspordi korraldamiseks toetust ei saa ja peab välja tulema oma eelarve rahaga.

Seetõttu on skeemis pakutud busside 13 ja 16 sõidugraafik Sauga valla territooriumil täpselt sellisena, nagu see on praegu. Seega on alusetu väide, nagu muudaks uus graafik bussiühenduse praegusega võrreldes halvemaks.

Viis müüti

Toon välja viis müüti, mis uue ühistranspordiskeemi kohta levima on hakanud.

Esimene ebaõige väide: kogu bussiliiklus on peagi rajatud ümberistumistele ja seetõttu tekkib suur ajakadu: peatustes tuleb oodata kuni 20 minutit.

Tõesti, bussid hakkaksid Pärnu linna peatusi läbima päeva jooksul 20minutiste intervallidega. Kuid seal, kus on vajalik ümberistumine, on graafik tehtud nii, et ümberistumise vahe on 0–5 minutit. Praegugi tuleb Pärnu linnas paljudes kohtades ümber istuda või oodata järgmist bussi 20, 30 või 50 minutit, vahel lausa tund.

Teine ebaõige väide: uue skeemi järgi on ümberistumiskohad valitud kas suvaliselt või skeemitajate mugavusest lähtudes, seetõttu ei saa Ülejõelt bussijaama.

Kuidagi ei saa nõustuda väitega, nagu kõik bussid lõpetaksid ringi Teatri peatuses ja seal tuleb ümber istuda. Enamik busse läbib ikka Bussijaama peatuse ja väide, nagu peaks väljapakutud skeemi korral Vana-Pärnu või Rääma elanik hakkama kohvriga jalgsi bussijaama minema, on vale. Ainult Vana-Pärnust või Tallinna maanteelt tulev number 11 ja Räämalt jõudev 18 lõpetaksid küll Teatri peatuses, kuid igas tunnis sõitvad 5 ja 10 tuleksid Vana-Pärnust bussijaama kaudu ja sõidaksid sealt edasi Karjasse. Sama kehtib Rääma busside kohta. Uue skeemi järgi on alternatiiv sõita otse bussijaama, ranna rajooni või Mai elurajooni ümberistumiseta Räämalt.

Kolmas vale väide: busside marsruudid ja liininumbrid on pööratud pea peale.

Jah, esialgses skeemis pakuti välja marsruutidele uued numbrid, kuid pärast kohtumisi elanikega tegi töögrupp liinide numeratsioonis muudatused, et säilitada süsteemis võimalikult sama numeratsioon.

Neljas vale väide: enam ei ole linnas bussiga võimalik kuhugi normaalselt jõuda.

Vastupidi sellele arvamusele on uus bussigraafik koostatud nii, et bussid sõidavad ühtlase tihedusega kogu linnas ja kui tekib vajadus ümber istuda, on ooteaeg senisega võrreldes tunduvalt lühem.

Viies vale väide: skeemi koostasid Pärnut mittetundvad inimesed ja selleks, et raha kokku hoida.

Uue liinigraafiku lõppvariandi koostajad on Pärnu linnas elanud-töötanud aastakümneid. Graafikute koostamisel kasutati üsna palju Pärnu linnabussijuhtidelt kogutud andmeid. Liiklusskeemi teoreetilise osa panid küll kokku Tallinna tehnikaülikooli magistrandid, aga nemadki on pärit Pärnust. Skeemi ei koostatud raha kokkuhoiu eesmärgil. Juba lähteülesandes oli öeldud, et ei vähendata liinikilomeetrite arvu ega taotleta rahalist kokkuhoidu.

Anname inimestele veel veidi aega tutvuda kodanike ettepanekute alusel muudetud ühistranspordiskeemiga ja siis otsustame lõplikult ülemineku uutele graafikutele alates käesoleva aasta juunist.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles