Pärnu bussiliiklus on pea peale keeratud

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Paljud auto- ja rollerijuhid sõidavad ja pargivad endiselt rajal, mis on mõeldud busside peatuseks.
Paljud auto- ja rollerijuhid sõidavad ja pargivad endiselt rajal, mis on mõeldud busside peatuseks. Foto: Ants Liigus

Laupäevast muutunud Pärnu linnabussiliiklus ajas paljud sõitjad segadusse, linnavalitsus ei jõudnud ettevalmistustöödega õigeks ajaks valmis ja see suurendas harjumuste muutumisest tingitud teadmatust veelgi.

Kõik, mis oli võimalik tegemata jätta, oli linnavalitsus tegemata jätnud. Peatusepostidel seisid veel eilegi vanad liininumbrid, ootekodadeta peatustes polnud väljumisaegu, uued ja laiendatavad peatused olid ette valmistamata, infovoldikud jõudsid pärnakate postkastidesse alles laupäeval ja sisaldasid vaid kaheksa peatuse väljumisaegu jne.

Segadus Peterspordi ees

Kõige suurem segadus oli laupäeva ennelõunal Peterspordi ees, kuhu Teatri bussipeatus Nonstopi kioski kõrvalt Pikalt tänavalt kolis. Vanas bussipeatuses polnud infot, et peatus on mujale viidud, ja osa vanemaid inimesi ootas seal asjata.

“See oli täielik absurd, mis siin hommikul toimus,” kõneles eile näitleja Ahti Puudersell. “Vaatasime raadio aknast, kaks vanainimest istuvad vanas peatuses ja busse muudkui läheb mööda. Kas tõesti mõeldakse, et las nad istuvad, nende elu ongi mööda läinud?”

Volikogu liige Ranno Künnap, kes laupäeval peatuses toimuvat uuris, soovitas linnavalitsusel peale kolimisteate väljapanemist koolinoori informeerimiseks kasutada. “Pärnu Haldusteenused võinuks saata sõlmkohtadesse lapsed informeerima, et nad muudatustele tähelepanu juhiksid,” ütles Künnap.

Uus peatus Peterspordi ees koosneb esialgu vaid kolmest peatusepostist, millest kaks on liininumbritega varustatud. Paljud sõitjad ei pannud laupäeval tähele, milline liininumber on postile kirjutatud, ja seisid vale posti juures.

Kõige sillapoolsem, kus peatus nr 40 liini buss, oli üldse liininumbriga tähistamata. Kui buss peatusesse jõudis, siis vanemad inimesed selleni joosta ei jõudnud.

Peatuses pole väljumisaegade kohta infot ja osa sõitjaid arvas laupäeval ekslikult, et vanad marsruudid ja väljumisajad kehtivad. Kuigi peatuse ees oli peatumise keelumärk, jättis osa autojuhte masina rahumeeli bussipeatusesse ja läks kauplusesse sisseoste tegema.

Inimesed võivad auto alla jääda

Bussist väljunud sõitjad, valdavalt eakamad inimesed, tekitasid liiklusohtlikke olukordi ja läksid otse peatuse juurest üle tee. „Liuväljasõja üks põhjusi oli, et inimesed hakkavad vales kohas üle tee minema ja jäävad auto alla,“ meenutas pärnakas Raavo Raadik aastatetagust Keskväljakule liuvälja ehitamise kavatsust.

Aastatel 2007-2008 koguti liuvälja vastu sadu allkirju. Nüüd pole pargi servas isegi teepiirdeid, mis vales kohas üle tänava minemist takistaksid.

Liuväljasõja üks eestvedajaid, Vee 4 korteriomanik Anneli Rondo saatis mai lõpus koos 20 teise korteri- ja kaupluseomanikuga linnapeale ja volikogule kirja, milles protestiti peatuse kolimisega suureneva müra ja heitgaaside vastu. Volikogu kirjale ei vastanud, Rondo jutu järgi öelnud volikogu esimees Vahur Mäe talle vaid, et kolimine olevat teadlaste soovitus.

Linnapea Toomas Kivimägi asemel elanikega suhelnud abilinnapea Romek Kosenkranius teatas, et liikluskoormus ja heitgaasid peatuse kolimise tõttu ei kasva. Abilinnapea leidis, et uus asukoht on liiklusohutuse seisukohast parim lahendus, linnabussi kasutavatel inimestel on uues kohas paremad ooteala tingimused ja mugavam bussidesse siseneda ja bussist väljuda.

Rondo Kosenkraniusega ei nõustu ja leiab, et müra ja heitgaasid on pärast laupäeva suurenenud. Kui varem sõitsid bussid lihtsalt mööda, siis nüüd nad pidurdavad ja kiirendavad ning juba pühapäeval pidi bussijuht peatuses bussi vahetama.

“Tänaval on pidev müra ja saaste. Me ei saa siin enam aknaidki lahti teha,” rääkis Rondo.

Peterspordi müüja avaldas arvamust, et nende äri on nüüd läbi, sest inimesed ei saa enam ukse ette autot jätta ja lähevad pigem Port Arturisse. ”Hommikul jäi üks sõitja maha, sest ta seisis esimese peatuse juures. Esimese ja kolmanda peatuse vahel on tohutu pikk maa,” kõneles ta.

Kosenkraniuse väidetud “paremate ooteala tingimuste” asemel pole peatuses ühtegi ootekoda, pinki ega prügikasti. Liininumbrid on märgitud ainult peatuseposti ühele küljele ja peatuse keskel seisvad inimesed neid ei näe. Paljud aga just peatuse keskpaigas seisavadki, sest ei tea, millise posti juurest buss läheb.

”Miks selline asi välja mõeldi?” imestas laupäeval bussi oodanud Jaanika Reinhold. “Talvel hakkab ju päris õudne, kui peatusi lumest puhtana ei suudeta hoida.”

Osa kiitis, osa laitis

Sõitjad, kelle kodu lähedal on ootekojaga peatus, uurisid laupäeval uut sõiduplaani ja kirjutasid aegu üles. Ootekodadeta peatustes tuli lihtsalt posti all seista ja mõistatada, milline buss seal millalgi peatuse teeb.

”Mul on vaja Ojasse minna. Pool tundi olen juba oodanud,“ pahandas üks naine Kino Mai peatuses. Ka Koidula gümnaasiumi peatuses Mai tänaval ootasid naised pool tundi bussi, et randa minna.

”Jama. Ei tea, milline buss läheb. Tahtsin turule minna, nr 10 läks just ära, ei jõudnud peale. 20 minutit ootan uut bussi,“ rääkis peatuses seisnud Õnne Kiilmann.

Kõik sõitjad polnud uue sõiduplaani suhtes aga sugugi kriitilised. “Meil läks bussiliiklus paremaks,” ütles Raeküla lõpust Hirve peatusest teed alustav Iira Igasta.

Varem käis Hirve peatusest liini nr 14 buss kaks korda tunnis, sõites mööda Mai tänavat üle vana silla haiglasse. Kaubamajakasse oli sellega halb sõita ja haiglasse minekuks tuli suur tiir teha.

Nüüd sõidab nr 14 liini buss kolm korda tunnis mööda Riia maanteed ning Kaubamajakasse ja selle ümbruses asuvatesse kauplustesse pääseb hõlpsamalt. Liini nr 14 buss läheb Papiniidu kaudu ja üle uue silla otse haiglasse. Vaid turule minekuks tuleb Koidula kooli juures ümber istuda, aga väikese ooteajaga.

“Vana-Pärnusse ja Tammsaarde ma muidugi sõita ei oska,” lisas Igasta.

Paljusid sõitjaid häiriski nädalavahetusel just teadmatus, kuidas ümberistumisega kuhugi pääseb. Nii näiteks oli üks Vana-Pärnu koolinoor endale otseliinid www.bussipark.ee abiga ilusasti selgeks teinud, aga ta ei teadnud, kuidas ümberistumisega Tammsaare puiesteele pääseda.

Ümberistumine Tallinna maanteel

Pärnu busside uue liiklusskeemi üks ümberistumispeatus Tallinna maanteel oli laupäeva hommikuks jagatud kaheks ja ootajad pidid silmas pidama, kas oodatav buss peatub harjumuspärases paigas või tublisti silla pool. Kollane bussialamärgistus sõiduteel ulatub piki Tallinna maanteed Jannseni tänava ristmikust Suur-Jõekalda ristmikuni.

Kuigi ootekojas olid uue liiklusskeemi avapäeval uued graafikud kirjas ja eraldi oli märgitud, kas buss peatub esimeses või teises peatuses, pidid ootajad jooksusamme tegema, kui buss kaugemale sõitis, seda enam, et ootekoda ja pingid asuvad jätkuvalt ainult esimese peatuse juures, kus varemgi, aga sillapoolses peatuskohas need puudusid laupäeval ja pole neid seal praegugi.

Uued liininumbrid olid laupäevaks olemasolevale peatusetähisele paberile trükituna peale kleebitud.

Sama päeva hommikul postkastidesse jõudnud infotrükistest ja osaliselt peatustes väljas olnud väljumisaegadest sageli ei piisanud ja nii pöörduti pea iga peatusesse jõudnud bussi juhi poole küsimusega, kas selle numbriga ikka jõuab ühte või teise sihtkohta.

Uue graafiku toimimise näitena: kui Tallinna maantee kesklinna poole suunduvate busside peatusesse number kaks jõudsid kella 11.47 üheaegselt nr 6 ja 14 liini buss, ootas esimene ümberistujaid, keda seekord polnud, ja siis väljusid kaks lõõtsbussi üheaegselt ning suundusid rongina Kesklinna sillale.

Arutelud ja hinnangud

Info puudumist oli märgata mitmel pool mujalgi Ülejõel. Haapsalu maanteel asuvates bussipeatustes enamasti ootekodasid pole, seega polnud seal vähimatki teavet busside väljumise kohta. Vana-Sauga peatuses on küll suur kividest laotud ootekoda, kuid bussiinfot ei leidunud sealgi.

Uuele liiklussüsteemile jagus Ülejõe bussipeatustes laupäeval pigem laidu- kui kiidusõnu. Vana-Saugas nr 6 bussi oodanud naine nimetas eriti absurdseks selle, et kui tal laps sügisel kooli läheb, peab Kuninga tänava põhikooli jõudmiseks Tallinna maanteel kõigi oma koolikompsudega ümber istuma.

Bussi ootajad Ülejõel olid enamjaolt uue sõiduplaani ja marsruudid siiski postkasti saanud või olid nad eelnevalt internetist busside väljumise endale selgeks teinud.

Ometi jagus segadust mõnelgi pool, näiteks arutasid Härma peatuses liini nr 19 bussi ootavad prouad, kas sellega ikka pääseb turule nagu varem. Segaseks muutis asja tärniga märgitud 19, mille juurde oli kirjutatud „kohtumine nr 14 bussiga“.

Samal ajal võttis arutelu pealt kuulanud naine kotist infovoldiku ja selgitas kaassõitjatele, et liini nr 19 buss siiski viib turu juurde nagu varem, lihtsalt mõnel korral saab sellelt Tallinna maanteel ümber istuda number 14 liini bussile, et Riia maanteele sõita. Number 18 buss viib, nagu samas selgusele jõuti, nüüdsest ainult Teatri peatuseni.

Kui see sai selgeks, tuli jutuks, et uue liikluskorralduse järgi on jama hommikuste bussidega, sest need, kes tahavad kella 6ks Tammsaare puiestee kaudu tööle minna või samaks kellaajaks haigla juurde jõuda, seda teha ei saa, sest liinil nr 17 hakkab buss kell 6 küll sõitma, aga see jääb veidi hiljaks.

Natuke pea peale on Pärnu bussiliiklus keeratud, jäi laupäeval Härma bussipeatuses kõlama. 55 aastat on sõitnud Pärnu bussid ühtemoodi, nüüd on kõik teisiti. Number 7 liini buss oleks võinud alles jääda, number 1 liini poleks pruukinud muuta ja veel see, et vanasti võeti number 9 liini buss ära, aga nüüd pandi tagasi.

Pärnu Postimehe sõbrad Facebookis samuti pigem laitsid kui kiitsid uut graafikut. Katrin Kokk leidis, et tema tööle jõudmine hakkab igatahes väga suur ajugümnastika olema, siiani sai tööle normaalsel ajal, nüüd peab väljuma tund varem, et bussile jõuda. Age Esula nimetas sõiduplaani üsna nõmedaks, tuues näitena, et Riia maanteelt Konsumi poe juurest saab haigla juurde sõita vaid ühe bussiga.

Katrin Päll tõi esile, et reisile minnes tuleb teatri juurest kohvritega läbi linna bussijaama kolistada, pealegi ummistab uus Teatri peatus sealse ristmiku.

“Väga nõme, enne sain Vana-Pärnust otse Papiniitu, nüüd tuleb ümber istuda ja sama seiklus koju minnes läbi teha,” leidis Tiiu Kirk.

Paikuselt, Sindist, Saugast ja teistes Pärnu lähipiirkondades elavad inimesed rääkisid, et neilgi on vaja aeg-ajalt Pärnu linnabusse kasutada, kuid info jagamisel on nad ära unustatud. “Tahaksin osta brošüüri, kus oleks kõikide peatuste väljumisajad ja ümberistumisvõimalused, aga seda pole,” ütles üks Paikuse elanik.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles