Pood peab ostukäru poolt mõlgitud auto remondi kinni maksma

Hanneli Rudi
, Tarbija24 juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ostjatest laokile ­jäänud ostukäru ­Tallinnas Stockmanni parkimismajas.
Ostjatest laokile ­jäänud ostukäru ­Tallinnas Stockmanni parkimismajas. Foto: Toomas Huik

 Kohtu kinnitusel peab kauplus vaatama selle järele, et ostukärud parkimismajas liikvele ei pääseks ja mingit pahandust ei teeks.

Mullu septembri alguses otsustas Harju maakohus, et kaupluse parkimismajas liikvele pääsenud ostukäru tekitatud vigastuste remondi arve tuleb tasuda poel.

«Klient parkis oma ­autot kaubamaja parkimismajas ja liikvele pääsenud ostukäru mõlkis tema autot,» rääkis autoomanikku kohtus esindanud firma D.A.S. Õigusabikulude Kindlustuse juhatuse liige Maiko Kalvet. Autoomanik sai juhtunust teada politseilt telefoni teel, keda oli teavitanud poes tööl olnud G4Si turvatöötaja.

Kuna autol oli olemas kaskokindlustus, siis tasus kindlustus remondiarve ja omaniku kanda jäi omavastutus. «Meie klient leidis, et tema ei pea seda maksma, sest milles tema süüdi on, et liikvele pääsenud ostukäru tema autot mõlkis,» rääkis Kalvet.

Autoomanik arutas asja kõigepealt kauplusega ja kui viimasega kokkulepet ei saavutatud, siis pöördus D.A.S.-i poole, kuna tal oli olemas õigusabikindlustus. D.A.S. jätkas vaidlust ja kuna üksmeelt ikkagi ei leitud, läks asi kohtusse välja.

Umbmäärased hoiatused

«Kohus leidis, et kaubamaja siiski vastutab selliste juhtumite puhul ja oleks pidanud paremini tagama, et kärud ei pääseks liikvele,» ütles Kalvet, kelle sõnul olid parkimismajas väljas küll mingid hoiatussildid, kuid need olid umbmäärased. «Eks te ise teate, et õigusemõistmise puhul võib mingi väike detail saada otsustavaks.»

Nii tuligi kauplusel autoomanikule tasuda 190 eurot. «Inimlikult muidugi ei ole pood süüdi, et keegi on lohakas, aga see [kohtuvaidlus] oli puhas juriidika – sõnastuse ja nüansside küsimus,» tõdes Kalvet.

Kaupluse vastuväidetest, mis on kohtuotsuses kirjas, selgub, et pood on enda kinnitusel võtnud kasutusele vajalikud ja mõistlikud abinõud, hoidmaks ära ohtu, et ostukärudest kolmandate isikute varale kahju tekib.

Igal parkimismaja korrusel on tähistatud ostukärude kokkukogumis- ja hoiukohad, mis on varustatud metallpiirete ja kõrgendatud äärega, mis ei lase kärul hoiukohast välja veereda. Ka leiab pood, et nad ei saa vastutada oma klientide hooletu käitumise eest.

D.A.S.-i esindaja sõnul on see nende praktikas esimene selline juhtum ja praeguseks on kohtuotsus jõustunud.

Avalikus kohtuotsuses ei ole kaupluse nime mainitud, kuid Postimehe andmetel on tegu Stockmanni kaubamajaga, kes jättis seda kohtuotsust puudutavatele küsimustele vastamata.

Stockmanni töökeskkonna- ja turvalisuse juht Sergo Kohal kirjutas oma vastuses, et aeg-ajalt tuleb ette, et üks või teine asutus – näiteks tarbijakaitseamet – juhib teenuse või tootega seonduvale kaupmehe tähelepanu ning vastavalt vajadusele muudetakse või täiendatakse neid tingimusi.

«Võib ka esineda olukordi, millal üks või teine pool ei leia kompromissi, ning õnneks on Eesti Vabariigis võimalik lahendada sellistel juhtudel vaidlused kohtus,» kirjutas Kohal. Ta lisas, et sõltuvalt kohtuotsusest on võimalik igal mõistlikul osalisel pöörata tähelepanu teenuse või tootega seonduvale ja seda täiustada.

Prisma pressiesindaja Kadri Lainase sõnul on nende poeketis olnud samasuguseid juhtumeid, kui auto on saanud mõlgi otseselt poe süül. «Kui aga õnnetuse on põhjustanud autojuhi kiiruseületamine parklas või mõni hooletu kauplusekülastaja, siis pöördub kindlustus nende poole,» lisas ta. Enamasti on Prismal tulnud hüvitada mõnesaja euro suurused kahjud. Seni on pood saavutanud autoomanikega kohtuvälise kokkuleppe.

Jätavad ripakile

Prisma on paigutanud parklatesse kaamerad, et jälgida, mis võis automõlkimise põhjustada ja kuidas see täpsemalt toimus. Samuti on parklates kärumajad kärude kogumiseks. «Paraku aga leidub ikka neid kliente, kes käru lihtsalt parklasse ripakile jätavad, mis omakorda võibki põhjustada mõne auto mõlkimise,» tõdes Lainas.

Rimi pressiesindaja Katrin Batsi sõnul pöördub sellise murega nende poole paar ostjat aastas. «Kui tegemist on tõepoolest meie süü läbi tekkinud kahjustusega, sel juhul oleme kliendile kahju hüvitanud,» sõnas ta ja lisas, et siiani pole vajadust olnud midagi kohtu abil lahendada.

Bats pani inimestele südamele, et ostukäru tuleks alati viia tagasi kas kauplusesse või parklasse selleks ette nähtud kohta. «Sel juhul saab kindel olla, et kärud ei jää parklasse vedelema ja tuulega libisedes ­autosid ei vigasta. Meie teenindajad küll korjavad pidevalt parklast kärusid kokku, ent kuna mõni parkla on suur, siis võtab see aega,» tõdes ta.

Ka Selveri pressiesindaja Annika Vilu tunnistas, et poekett on pidanud hüvitama liikuma hakanud ostukäru tõttu lõhutud auto remondiarveid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles