Digiretseptiga ravimi ostmine nõuab kannatust

Riina Martinson
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pärnu Keskuse apteegi proviisorid Margot Lehari ja Anu Kivila üritavad kahekesi digiretseptist sotti saada.
Pärnu Keskuse apteegi proviisorid Margot Lehari ja Anu Kivila üritavad kahekesi digiretseptist sotti saada. Foto: Urmas Luik

Esimene nädal digiretseptide kasutamist näitas, et uuendus küll toimib, kuid longates. Eile keskpäeval ootas mõnes Pärnu kesklinna apteegis retseptiravimeid väljastava leti taga järjekorras koguni viis-kuus inimest.


“Oh, probleeme on veel küllaga,” kõlaski enamasti vastuseks, kui apteekritelt digiretsepti toimimise kohta pärida.



Segadust tekitab kõige sagedamini õige soodustuse määramine, samuti ajakulu, kui arvutisüsteem tõrgub. Pealegi pole paljud eakamad arstid-proviisorid arvutiga sinasõbrad, et uus süsteem endale kiiresti täiesti selgeks teha.



Alguse probleemid

“Sissetöötamise probleemid,” tõdes Pärnu linnaapteegi juhataja Helle Pilve. “Osa oleme jõudnud juba ära lahendada, osa on lahendamisel ning arvata on, et mõni probleem alles ilmneb.”



Mitu apteekrit mainis, et uue süsteemi toimimahakkamiseni kulub ravimite väljastamisel rohkem aega kui varem.



“Kui tekib mingeid probleeme, peame ühendust võtma näiteks IT-firmaga, nii tekibki kork teenindusse ja inimesed järjekorras kannatavad,” kirjeldas Pilve. “Aga seda peab küll ütlema, et patsiendid on esialgu väga mõistvad olnud. Otseselt riielda pole me saanud, aga seda olen küll tähele pannud, et mõni on järjekorrast ära läinud.”



Pärnu Keskuses asuva Ranna Villa apteegi proviisor-juhataja Margot Lehari kinnitas, et sel nädalal on nii mõnigi klient pidanud tavapärasest kauem retseptiravimi kättesaamist ootama.



“Kõik on uus ja harjumata,” nentis Lehari. “Aga kui asja selgeks saame, läheb kindlasti palju kiiremini kui paberretseptidega,” lisas kõrvalt proviisor Anu Kivila. “Kui sisseelamisprobleeme poleks, ei võta uue süsteemi järgi ravimi väljastamine varasemast sugugi rohkem aega.”



Pärnu haiglas on digiretsepti kasutamine sel nädalal kulgenud oluliste tõrgeteta.



Haigla avalike suhete juht Eda Amur rääkis, et arstidele on korraldatud vastava ala koolitusi ja haigla IT-tugi saab tõrgete korral kohe appi tulla. “Kõik toimib,” kinnitas ta.



Liinid umbes


Tootsis ja Sindis apteeki juhtiv Maire Vaarmann polnud eile hommikuks Tootsis veel kordagi digiretseptiga kokku puutunud, küll aga Sindis.



“Toores on asi veel,” kostis Vaarmann. “Seni testis süsteemi mõni apteek, aga aasta algul tuli mass taha. On olemas küll operaatori number, kuhu probleemide korral helistada, aga see on pidevalt hõivatud ja otse loomulikult tuleb pikalt oodata.”



Ühe probleemide allikana nimetas Vaarmann eri programme, mille tõttu arst võib kirjutada patsiendile digiretseptiga välja ravimi, mida apteekri programmi järgi pole olemaski.



“Apteeker helistab nüüd arstile, aga arst pole ju 24 tundi ööpäevas kättesaadav,” tõdes Vaarmann. “Ja mida siis teha!? Mõnikord jookseb ju näiteks ema korraks haige lapse juurest apteeki ravimi järele, siis on iga viivitus liiast.”



Veel on Vaarmann kokku puutunud arvamusega, et digiretsepti saamiseks ei peagi enam arsti juurde minema, piisab apteeki tulemisest.



Retsept helistades


Tõsi, retseptiravimi väljakirjutamiseks ei pea enam ilmtingimata arsti kabinetti kohale minema, küll tuleks helistades arstile oma soovist teada anda.



Säärane võimalus muudab kindlasti lihtsamaks nende elu, kes seni pelgalt korduvretsepti väljakirjutamiseks pidid arsti juurde mineku ette võtma või ameti tõttu ei pääse töö ajal perearsti vastuvõtule. Praegu on paljudel veel käes paberil retsepte. Kui arst on ravimi välja kirjutanud paberretseptiga, tuleb see apteeki minnes kaasa võtta. Kui paber on kadunud, peab uue retsepti võtma.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles