Piret Aidulo oreliõhtu kirikus

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Pärnu neljanda orelifestivali raames oli 11. augustil Pärnu Eliisabeti kirikus Piret Aidulo oreliõhtu, klassikalise ja eesti orelimuusika kõrval toimus Kanada helilooja Ted Dawsoni vokaaltsükli “Andres Ehin Cycle” esiettekanne.

Tallinna Kaarli kiriku peaorganisti Piret Aidulo nimi on muusikahuvilistele hästi tuttav. Ta on üles astunud Tallinna orelifestivalil, esinenud palju välismaal. Aidulo on üks meie hinnatumaid orelisaatjaid: ta on teinud koostööd RAMi, ERSO, solistidega.

Pärnu orelifestivalil esines Aidulo koos Veera Taleshiga, kes on kunagise legendaarse soprani Veera Neeluse ja Estonia tuntud baritoni Georg Taleshi tütar. Veera Talesh ei sidunud end Estonia teatriga ja hakkas tegutsema kammer- ja oratooriumilauljana. Eesti heliloojad hindavad Taleshit kõrgelt, sest ta on Eestis üks väheseid lauljaid, kes suudab laulda atonaalset muusikat ja teeb seda hea meelega.

Talesh esitas 1965. aastal esiettekandes helilooja Leo Normeti vokaaltsükli “Garcia Lorca y la muerte”, millest Eesti Raadios on olemas kvaliteetne fondilindistus. Aidulo valis sellest tsüklist oma kontserdile laulu “Valge ballaad” ja tegi klaveripartiist oreliseade.

Kontserdil kõlas “Valge ballaad” kõrvuti Peeter Vähi looga “Chant of Lunar Rainbow”. Aidulo näitas mõlema loo puhul üles meisterlikkust oreli registreerimisel. Kõlavärvide veerand- või isegi mikrotoonid tõid silme ette lausa reaalse vikerkaare ja lõid puhta, valge illusiooni.

Aidulo kava algas Edward Griegi oreliteosega “Hochzeitstag auf Troldhaugen” ja lõppes Aidulo oreliõpetaja Hugo Lepnurme teosega “Toccata”. Selle kaare alla mahtus Ted Dawsoni vokaaltsükli esiettekannegi koos Veera Taleshiga. Kanada helilooja kasutas Ehini eestikeelseid luuletekste ja sellest tulenevalt tekitas ta sopranile kaelamurdvaid situatsioone. Näiteks, kuidas teha üle oktaavi hüpe üles i-tähele?! Aga Talesh sai sellega hakkama.

Ehini sürrealistlikud luuletused moodustavad Dawsonil tsükli kontrastiprintsiibil. Esimese ja viimase laulu vahel on postsovetlik interluudium. Pärnu kontserdil mängis teise laulu Aidulo üksinda orelil, sest Talesh sai noodi kätte liiga hilja, et jõuda seda ära õppida.

Esitusest vaimustunud helilooja lubas organiseerida Aidulole oreliõhtu Toronto peakirikus, kus Talesh laulaks ka Dawsoni laulutsükli “Andres Ehin Cycle”.

Sirje Vihma

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles