Mootorrattad asuvad riiki kaitsma

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Motomehed ja -naised omas elemendis – mootoriga. Pildil vasakult kapten Ivar Jõesaar, motorühma pealik nooremseersant Peeter Pihelgas, lipnik Jaanika Ojakõiv ja reamees Toomas Tobro.
Motomehed ja -naised omas elemendis – mootoriga. Pildil vasakult kapten Ivar Jõesaar, motorühma pealik nooremseersant Peeter Pihelgas, lipnik Jaanika Ojakõiv ja reamees Toomas Tobro. Foto: Margus Ansu

Tartu tsiklimehed ühendasid riigikaitsetahte ja armastuse mootorite vastu ning lõid kaitseliidu juurde tehnikahuvilisi koondava üksuse.


«Jalaväes on mees ja tema püss ning veoauto toob varustust, aga meil on mees, tema püss ja tema mootor ning nemad lähevad ise sinna, kuhu vaja on,» ütles motorühma eripära kohta naljatlemisi üks loojatest Ivar Jõesaar, kes muidu tegutseb kaitseliidu peastaabi teavitusosakonnas.



Juba mõnda aega tagasi tuli kaitseliitlasele ja motomehele Toomas Tobrole mõte teha kaitseliitlaste motoklubi.



Kui selgus, et esimesel iseseisvusajal oli kaitseliidus lausa motokompanii, liikus mõte edasi ning nii saigi äsja vajalikud allkirjad paber, mis lõi uue üksuse – Tartu maleva motoriseeritud üksikrühma (üksik tähendab sõjaväe keeles eraldi juhtimise all tegutsevat, rühm umbes 30-inimeselist üksust).



Seda, millega tegeles nende 1937. aastal loodud eelkäija, Tartu maleva motorühma tegijad esialgu täpselt ei teagi, ütles Jõesaar.



«Ega masinate arvu ja muid andmeid just iga laternaposti peale kirjutama mindud, pigem hoiti moodsa tehnika kohta käivaid andmeid saladuses,» sõnas ta.



Kaitseliidu paberimajanduse võttis okupatsiooni ajal üle Nõukogude Liidu sõjavägi ja nii polegi motorühma loojatel aimu, kuidas endisaegne motoriseeritud kompanii riigikaitsesse panustas.



Tartu maleva pealik major Ülar Vomm ütles, et motoüksuse liikmeid saab kaitseliidu tegevuses kasutada näiteks kiirete ja operatiivsete kulleritena ning 2008. aastal «Tartu lukku» õppusel sõitsidki teadetega ringi tsiklimehed.



Toomas Tobro sõnul on mootorratturid seni näiteks õppustel vastutegevust teinud.



Motokaitseliitlased võiksid ka Noorte Kotkaste ja Kodutütarde suvelaagrites tehnikat tutvustada, ütles major Vomm. «Noored saaksid nii maakeeli öeldes tsikleid näppida ja võib-olla isegi väiksematega sõita proovida,» sõnas ta.



Üks kindel plaan on motoüksusel osaleda võidupüha tule kohaletoimetamises, samuti loodetakse tulevikus vanu sõjaväetsikleid restaureerida.



Eesti Kaitseliidu motokompanii


• Loodi 12. märtsil 1937.



• Esimene ülem oli K. Luik, teine V. Kask.



• Kuna üksust nimetati kompaniiks, võib arvata, et liikmeid oli toona sadakond.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles