Näitusel jõuab publiku ette pea täiskomplekt Žigulisid

Jaan Olmaru
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
«Mind paelub vanade autodega tegelemine, mitte sõitmine,» ütles Martin Ruud, kelle suurepäraselt säilinud masinat Þiguli 2103 näeb ka Tartu autonäitusel.
«Mind paelub vanade autodega tegelemine, mitte sõitmine,» ütles Martin Ruud, kelle suurepäraselt säilinud masinat Þiguli 2103 näeb ka Tartu autonäitusel. Foto: Liis Treimann

Tänasest pühapäevani kestev autonäitus Tartus pakub peale automaailma uudiste nostalgilist kohtumist omaaegse nõukogude autotööstusega, vaatamiseks on välja pandud kaheksa Žiguli mudelit.


Eesti Ladaklubi liikme Indrek Valdmanni sõnul oli esialgne plaan tuua Motoshow jaoks kokku n-ö täiskomplekt Žiguli mudeleid, kuid lõpuks tuli piirduda siiski vaid kaheksa autoga. Nii näevadki messikülastajad versioone VAZ 2101-st kuni 2108-ni.

«Kahjuks kipuvad omaaegsed hittsõidukid vaikselt unarusse vajuma ning VAZ 2109 me ei leidnudki,» tõdes Valdmann ning lisas, et messile jõudev kollektsioon tuuakse kokku üle Eesti.

Kaheksa aastat tegutsenud Eesti Ladaklubi sai alguse kunagisest internetifoorumist, kuhu hakkas väga kiiresti liikmeid juurde tulema. Praeguseks on klubis ametlikke liikmeid 32 ning foorumis juba rohkem kui 2500 kasutajat. Klubi liikmete sõnul meelitab inimesi nõukogudeaegsete autodega tegelema puhas nostalgia.

«Paljudele inimestele on Žiguli olnud esimene auto ja sellest on jäänud meeldiv mälestus. See on nagu kohtumine noorpõlve mängumaaga,» lausus Valdmann, kellel endal seisab garaažis Vaz 2101. Tõsi, viimane on siiski ehitatud ümber kiirendusautoks.

Igapäevane tööauto

Samuti Ladaklubisse kuuluv Mikk Talvik aga kasutab oma aasta tagasi soetatud masinat VAZ 2106 igapäevase tööautona ning ei plaani seda mingil juhul välja vahetada.

«Eks seda Lada-pisikut ongi raske seletada, aga mind võlub see, et auto on nii lihtne ja loogiline. Ma julgen küll öelda, et tänapäeva uued sõidukid pole enam autode moodigi,» ütles Talvik.

Oma praeguse sõiduki ostis Talvik 3000 krooniga, kuid nüüdseks on selle väärtus oluliselt suurem. «Probleeme pole. Käivitus talvel isegi 30-kraadise pakasega,» kiitis Talvik oma sõiduriista ning tõi ainukese miinusena välja roostetama kippuva kere. Seetõttu ongi heas korras Ladat aina keerulisem leida.

«Kaheksakümnendatel läks Vene autode pleki kvaliteet alla ja meie talvised soolatud teed mõjuvad keredele lausa rüüstavalt,» lisas Valdmann.

Ometi juhtub veel praegugi, et leitakse peaaegu uusi masinad. Näiteks eelmisel aastal avastati Žiguli 2106, mis oli sõitnud ainult 600 kilomeetrit.

Valdmanni sõnul oli auto omanik pärast ostu ära surnud ning masin seisis aastakümneid garaažis pukkide peal. Pärijad sõitsid teise autoga ning seda käidi ainult lapiga nühkimas.

Nagu prillikivi

Ka Tartusse jõudvas kollektsioonis on esindatud üks tõeline pärl. Kaks aastat tagasi Pärnust ostetud 36 aastat vana Žiguli 2103 eest maksis Martin Ruud üle paarikümne tuhande, kuid omaniku sõnul on auto seda hinda väärt. Sõidukil on originaalvärv, ta pole teinud ühtegi avariid ning näeb põhja alt välja sama puhas ja läikiv, nagu oleks tulnud äsja tehasest.  
 
Pärast Pärnust toomist polegi autoga rohkem sõidetud ning nüüdseks on masin juba registreeritud unikaalsete sõidukite registrisse.

«Ma olen tegelenud nende masinatega juba aastaid ning see huvi on puhtalt nostalgiast. Need on autod, mida ma mäletan oma lapsepõlvest,» rääkis Ruud ning rõhutas, et tema jaoks on vanad masinad hea võimalus leida samasuguste huvidega sõpru.

«Vene tehnika puhul on inimeste reaktsioonid alati positiivsed. Sul võib olla mõni mitme miljoni kroonine vana Rolls-Royce ja see jätab tänaval inimese täiesti külmaks. Aga kui sa sõidad ikka vana Lada või Volgaga, siis see tekitab inimestes isiklikke mälestusi. Vene ajal oli neid automarke nii vähe ja auto positsioon oli ühiskonnas ikka väga kõva,» rääkis Ruud.

Auto tuli kui ime

Raimu Hanson
Postimees

Nõukogude Eestis oli äsja vabrikust tulnud autot osta väga raske, aga mitte võimatu. Mina sain oma esimese auto, milleks oli VAZ 21063, suve hakul 1990, kui ma olin 33-aastane. Kui roolisin oma punase iluduse Tallinnas Järveotsa teel Eesti ainukese autokaupluse väravast välja, mõtlesin – see on ime!

Žiguli ostuloa saamiseks tuli mul oodata toimetuses järjekorras seitse-kaheksa aastat. Kuid lihtsalt ootamisest ei piisanud, tuli olla ka nn ühiskondlikult aktiivne. Mina näitasin seda üles ametiühingulises tegevuses, olin mitmel aastal isegi kultuuritöötajate ametiühingu linnakomitees.

Minu auto maksis 9100 rubla, mis oli umbes 50 mu kuupalka. Lisaraha saamiseks kasvatasin perega mitmel aastal kapsaid ja peete ning küpsetasin Leningradis müümiseks vahvleid. 

Esimene Žiguli valmis Fiati eeskujul

Esimene VAZ 2101 pandi omaaegse Nõukogude Liidu Togliatti autotehases kokku 25. veebruaril 1970. Vene keremeistrid käisid enne seda õppimas Fiati tehases Itaalias Torinos.

Esimesed Ladad (Žiguli 2101) sõitsid tehasekonveierilt maha 19. aprilli hommikul kell 7. Tegemist oli leninliku laupäevakuga. Autosid oli kuus: neli kirsipunast ja kaks sinist Ladat. 18. augustil 1970 alustas Togliatti tehas esimeste autode müümist kaubandusvõrgu kaudu.

Algas Ladade masstootmine, alguses valmistati keskmiselt 70 masinat vahetuses ehk 140 masinat päevas.

Esimesed Lada 2101 masinad jõudsid Tallinna Kopli kaubajaama 1971. aasta talvel. (TPM)

VAZ 2101
• Mootor 43 kW
• Maksimaalne kiirus
142 km/h
• Kiirendus kuni
100 km/h 22 sekundit
•Tootmisaastad
1970–1983
• Valmistatud kogus 2 701 981

VAZ 2102
• Mootor 43 kW
• Maksimaalne kiirus
135 km/h
• Kiirendus kuni
100 km/h 25 sekundit
• Tootmisaastad
1971–1986
• Valmistatud kogus 666 889

VAZ 2103
• Mootor 57 kW
• Maksimaalne kiirus
152 km/h
• Kiirendus kuni
100 km/h 17 sekundit
• Tootmisaastad
1972–1984
• Valmistatud kogus 1 305 777

VAZ 2104
• Mootor 51 kW
• Maksimaalne kiirus
135 km/h
• Kiirendus kuni
100 km/h 18 sekundit
• Tootmisaastad
1984–2003
• Valmistatud kogus 533 811

VAZ 2105
• Mootor 51 kW
• Maksimaalne kiirus
145 km/h
• Kiirendus kuni
100 km/h 18 sekundit
• Toodetakse tänaseni
• Valmistatud kogus 1 561 298

VAZ 2106
• Mootor 59 kW
• Maksimaalne kiirus
154 km/h
• Kiirendus kuni
100 km/h 16 sekundit
• Tootmisaastad
1976–2002
• Valmistatud kogus 3 569 672

VAZ 2107
• Mootor 57 kW
• Maksimaalne kiirus
152 km/h
• Kiirendus kuni
100 km/h 15 sekundit
• Tootmisaastad
1982–2006
• Valmistatud kogus 960 571

VAZ 2108
• Mootor 57 kW
• Maksimaalne kiirus
148 km/h
• Kiirendus kuni
100 km/h 15 sekundit
• Tootmisaastad
1984–2002
• Valmistatud kogus 760 014

 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles