Juhtkiri: Valimiste kulud-tulud koos

Arvamustoimetus
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pärnu Postimees.
Pärnu Postimees. Foto: PP

Ajal, mil riigikogus esindatud erakonnad jahmerdavad poliitilise välireklaami keelu ümber, on valminud sootuks huvitavam ülevaade, mida igaüks saab kaeda erakondade rahastamise järelevalve komisjoni kodulehelt (www.erjk.ee).

Need on hiljutiste kohalike valimiste kampaaniakulud. Huvitavat uurimist leidub küllaga, et näiteks arvestada välja, kui mitu eurot läks ühel või teisel poliitilisel jõul maksma üks volikogu koht. Ehk kes oli valimisliidu või erakonna suurannetaja. Sisuliselt on poliitikahuvilisel võimalik jälgida, millised on kandideerijate kulud-tulud. Kas saavutatud tulemus volikogus tuli kätte suure või väikese raha eest? Näiteks kulutas Kihnus võitnud valimisliit Parem Kihnu kõigest 353 eurot. Tõeline säästukampaania! Palgalistele ametikohtadele asuvate kandidaatide puhul saab hinnata, kuivõrd vastab kampaaniale kulutatud summa oodatavale tulule. Üldiselt paistab olevat nii, et kui viitsid raha välja käia, on suur tõenäosus kohale tõusta, aga see pole kindlasti reegel.

Valimisliitudest on vaieldamatu rekordimees kooslus Savisaare valimisliit ja Tegus Tallinn, mis kokku kulutas 564 680 eurot ja mille nimekirjast pääses Tallinna volikokku vaid Edgar Savisaar. Ilmselt on tema istumise all kalleim tool volikogus, aga ega kõik asjad käi Tallinnas mõistuspäraselt. Suurannetajad ise jäid hoopis ukse taha. Laristamine igal juhul.

Hiljutiste valimiste eel edastati politseile 204 teadet valimiskampaania reeglite rikkumise kohta. Nende kontrollimine on aeganõudev ja ausalt öeldes üsna mõttetu, sest isegi poliitilise välireklaami keelu ajal annab leida viise, kuidas sellest mööda hiilida. Politsei raisaku siis aega hindamisele, kas reklaam oli keelatud või ei.

Kui välireklaami keelust loobuda, võiks vähemalt piirata kampaania aega.

Plakatikeelu rakendamisel ei taheta arvestada, et reklaam kolib sotsiaalvõrgustikku, kus seda ei piira mingid keelud-käsud. Kui välireklaami keelust loobuda, võiks vähemalt piirata kampaania aega. Seda enam, et üha rohkem valijaid eelistab hääletada enne valimispäeva. Miks on siis vaja eneseupitamisele raha kulutada? Mis peaks kindlalt jääma kehtima, on valimispropaganda keeld valimispäeval koos kohustusega koristada selleks ajaks avalikust ruumist kogu valimisagitatsioon.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles