Lõo tänaval lootus aukudest lahti saada

Urmas Hännile
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
1966. aastast Lõo tänaval elav Vello Kostabi on üks neist, kes omal ajal ehitasid põldudevahelisest liivateest kruusakattega tänava.
1966. aastast Lõo tänaval elav Vello Kostabi on üks neist, kes omal ajal ehitasid põldudevahelisest liivateest kruusakattega tänava. Foto: Urmas Luik

Pärnus Tallinna maanteelt Aide autokooli õppesõidurajale viiv hullus seisus Lõo tänav on kohalikud elanikud lõplikult ära pahandanud.

“See on üks kümme aastat nii olnud, Tallinna maantee poolne ots on päris hull: seal on autole ikka lausa ohtlik,” tõdes ka tolmava Lõo tänava elanik Heino Mätas.

Troostitu seisu põhjus aga on Mätase väitel ehteestilik: teel on kaks omanikku: linn ja Sauga vald, mis ei suuda omavahel kokku leppida, kes peaks tänavat hooldama. Nende kahe kõrval peaks tänava nukker olukord tegema tuska Aide autokoolile, mille õppemasinaid häbemata auklikul teel ehk kõige enam saalib.

“Oleme helistanud linna ja igale poole mujale, kõik ajavad üksteise süüks,” märkis Mätas. “Linn ütleb, et vald ei ole nõus, vald jälle, et linn, ja Aide, et ei linn ega vald ole nõus.”

Üürike rõõm

Läinud aastal lahvatas korraks lootuste leek, et käest ära tänav korda saab, kuid see rõõm kestis esimese vihmani.

“Peale veetud mullasegune freesasfalt lükati ainult laiali, oleks nad selle kinnigi rullinud,” meenutas Vello Kostabi, Lõo tänava esimesi elanikke. “Nii nagu esimene vihm tuli, oli siin porimülgas ja masinad istusid kinni.”

Oleks tegemist kõrvalise tänavaga, kuhu aeg-ajalt eksib mõni sõiduk, poleks hullu, ent tükati on liiklusintensiivsus Lõo tänaval suurem kui Tallinna maanteel.

“Eelmisel aastal lugesin tunnis 82 autot edasi-tagasi sõitmas,” tõdes Kostabi.

Halvas seisus tänava korrastamise kohta on 1966. aastast Lõo tänaval elaval ja sisuliselt selle tänava koos ülejäänud esmaelanikega rajanud Kostabil lihtne retsept: auk augus kinni tänav tuleb kõvasulamist teraga höövliga siledaks lükata. Tänava edasine hooldamine ei tohiks õppinud meestele peavalu valmistada.

“Käisin vallas, seal öeldi, et ei ole raha,” rääkis Kostabi. “Ütlesin selle peale, et teil ei olegi raha vaja, siin taga on autokool ja hulk teisi firmasid, pangu seljad kokku, kaasaku firmad – hulgakesi on kergem teha.”

Seltsis talitades saaks korda Lõo tänava Tallinna maantee poolse otsagi, mis on kujunemas Pärnu halvas mõttes visiitkaardiks. “Välismaalased peatuvad parklas, vaatavad ringi, raputavad pead ja naeravad,” nentis rääkija.

Valmis koostööks

Sauga vallavanem Vello Tiidermann on kõnealuse probleemiga hästi kursis. Paraku tunnistas temagi, et tänava õnnetuseks on mitu omanikku.

“Kui kaarti vaadata, siis kümme protsenti on meie territoorium ja ülejäänu on linna oma,” ütles vallavanem. “Ehk Talvoja (Pärnu linnavalitsuse majandusosakonna juhataja Mait Talvoja, U. H.) on kabedam ülemus. Varem me ei saanud tänavat koos ära tehtud, oleks ammu kaelast ära.”

Tiidermann oli seda meelt, et kaua vindunud probleemi lahendust ei saa lõputult tulevikku lükata, liiati on kaks asjast huvitatud poolt valmis härjal sarvist haarama.

“Enn Saarts (Aide autokooli juhataja, U. H.) on ka nõus,” kinnitas vallavanem. “Kui saame linnaga kokkuleppele, teeme koos ära ja punkt.”

Pärnu linnavalitsuse välissuhete ja protokollinõunik Anu Juurma-Saks lausus, et Lõo tänav ei ole unustatud probleem, pigem vastupidi.

“Vaja on vaid konkreetselt kokku leppida, mis hakkab Lõo tänavaga saama,” ütles Saks.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles