Tanel Talve: Nutitransport annab suurema liikumisvabaduse

Tanel Talve
, riigikogu e-Eesti toetusrühma esimees, SDE
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Virtuaalne ühistranspordiplatvorm ühendab mobiilirakenduste abil sõiduteenust pakkuvad juhid kohalike klientidega.
Virtuaalne ühistranspordiplatvorm ühendab mobiilirakenduste abil sõiduteenust pakkuvad juhid kohalike klientidega. Foto: Liis Treimann / Postimees / Scanpix

Keegi ei vaidle vastu tõsiasjale, et elu maal on võimalik vaid siis, kui inimesed pääsevad liikuma: poodi, tööle, linna arsti juurde. Maal elavate lastega perede puhul on transport sageli võtmetähtsusega küsimus. Kui peres ei ole autot või piirkonnas puudub toimiv ühistransport, et lapsi lasteaeda, kooli või huviringidesse sõidutada, jääb pahatihti lahenduseks suuremasse keskusesse kolida.

Mõne bussiliini kinnipanek on viimaste aastakümnete jooksul toonud korduvalt kaasa selle, et ümbruskonnas jääb “suitsevaid korstnaid” vähemaks. Teisisõnu on puuduv transport olnud üks põhjusi, miks paljud Eesti külad ja kaugemad nurgad on jäänud või jäämas inim­tühjaks. Seega tuleb selleks, et tagada maainimestele linlastega ligilähedasedki hüved ja valikud, parandada liikumisvõimalusi just hajaasustusega piirkondades. Seda muidugi muu infrastruktuuri – teede, kiire inter­neti ja elektriühenduste – arendamise kõrval.

Praeguse valitsuse võimulepe lubab uljalt tasuta maakonna­sisest ühistransporti, mis peaks toimima juba 1. juulist. Nagu paljud teised leian minagi, et pooltühjade või isegi tühjalt sõivate busside käigushoidmine ei ole mõistlik seal, kus sõitjaid vähe. Samuti leidub Eestis küllalt paiku, kuhu bussid ei käi. Suured bussid, jäigad liinid ja ebasobivad sõiduajad on hõredama asustusega piirkondades eilne päev. Kindlasti on rahvarohkemates kohtades õigustatud busside lisadoteerimine. Inimeste liikumismuresid saab kõige efektiivsemalt lahendada siis, kui bussiliine ja näiteks rongiliiklust kombineerida nõudepõhise ühistranspordiga.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles