Kurgja jaanitulel said tüdrukud mehele, lehmad pärja pähe ja osa inimesi rikkaks

Sirle Matt
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Carl Robert Jakobsoni talumuuseum Kurgjal tähistas eilset maagilist ööd rahvusliku jaanipeoga, kus tehti läbi jaanipäevakombeid.

Muuseumi juhataja Monika Jõemaa kõneles peolistele, et jaaniööl ei tehtud ühtki asja niisama, kõigel pidi kasu sees olema. Jaanilõkegi läideti, sest sel on maagiline ja tervendav toime. Kellel selg haige, soojendas tagakülge jaanitule paistel ja sai lahti sellest hädast, aga ka nahahaigusest.

Soovimatust kosilasest vabanemiseks tuli vanad viisud tulle heita. Kellel käis luupainaja peal, pidi lõkkesse viskama muna. Üheksa haavalehe tullepistmine vabastas haigusest.

Üldiselt ei tohtinud jaanitulele tühja käega minna, piisas kas või oksarao kaasavõtmisest ja tulleviskamisest. Jaanikule kaasa võetud, kuid järele jäänud toitki heideti lõkkesse, mitte ei viidud koju tagasi.

Palju kombeid oli seotud neidude mehelesaamisega. Isa sai siin abiks olla. Nimelt pidi isa koos tütrega minema ristteel ringi sisse ja saunavihaga tütre vastu sopsutades lausuma maagilisi sõnu. Selle kohta öeldi, et isa vitsutab tütre mehele.

Üldse olla Jõemaa jutu järgi sel ööl soovid täide läinud. Sel põhjusel käidi laudas loomadele pärgi pähe panemas ja head soovimas, põllulappi ja õunapuid kaitsmas, et saak hea tuleks. Põllu kaitsmiseks võeti ämber veega ja valati igas põllunukas kolm kopsikutäit maha – see tegevus oli ikalduse vastu. Sopsutati õunapuid.

Kui oma põllu peal nähti alasti võõrast, siis oli kindel: ta nõiub halba. Parim abinõu nõidumise vastu oli pihlakaoks igasse põllunurka asetada. 

Kui jaaniõhtul midagi maha panna, pidi see Jõemaa sõnade kohaselt mühinal kasvama minema. Sel ööl külvatud uba kasvavat nii kõrgeks, et sellest saab taevatrepp.

Sel ööl võis rikkakski saada, sest jaaniöö on ainuke öö aastas, kui vanapagan oma rahapada tuulutab. Pada võib aga näha ainult läbi sauna unka- ehk tuulutusaugu piiludes. Hoiatati aga, et kes rahapaja leiab, võtku ainult pool varandust, muidu jääb kõigest ilma.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles