Pärnust pärit kunstnikud

Karin Klaus
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Marco Laimre poisipõlve maakaardil seisis Pärnu maailma keskmes.
Marco Laimre poisipõlve maakaardil seisis Pärnu maailma keskmes. Foto: Alar Raudoja

Pärnu raekojas linnagaleriis saab vaadata Pärnust pärit kunstnike loomingut, rühmanäitus kannab pealkirja “Tagasi koju”.

Näitusel esinevad kunstnikud on Pärnust pärit, kuid elavad-töötavad mujal, peamiselt Tallinnas.

Galeriis saavad kokku eri põlvkonnad ja maailmanägemised. Kuraator Mari Kartau sõnutsi on tegu subjektiivse valikuga, sest Pärnus sündinud kunstnikke on mõistagi rohkem.

Pärnakad saavad mõistatada, kas kunstnike loomingus leidub mingeid Pärnust põlvnemisest tulenevaid mentaalseid ühisjooni.

Mere lähedus paneb igatsema

Maiu Rõõmus lõi spetsiaalselt selle näituse tarbeks seeria, mis heidab valgust tema lapsepõlvemälestustele Pärnus Rüütli tänavast.

Linnakaartidel on ära märgitud lapsepõlve kõige tähtsamad paigad alates Endla teatrist, kus töötasid Rõõmuse vanemad, kuni sõbranna majani Rüütli tänaval, mille akendest sai piiluda, kuidas Rüütli platsil seisnud Lenini kuju pead tuvikakast puhtaks pesti. Kaarte täiendavad kunstnikule kõnekad fotod ja infokillud vanematest, sõpradest ja lapsepõlvest.

“Pühendasin need tööd oma vanematele ja varalahkunud sõbrannale,” kommenteeris Rõõmus. “Väga palju mälestusi on mul seotud just Rüütli tänavaga, mille maju olen praegu pildistanud ja otsinud sarnasusi endiste aegadega. Tahan kõik selle tänava hooned fotodele jäädvustada.”

Kunstnik elas Pärnus 16. eluaastani, järgnesid aastad Tartu kunstikoolis. Praegu elab Rõõmus Tallinnas ja on Eesti kunstiakadeemia joonistamise õppetooli dotsent. Pärnusse satub ta armsaid paiku ja sõpru külastama päris sageli.

Tallinnaski mere ääres elades arvab ta, et mere ääres kasvamine paneb hinge erilise igatsuse ja seotuse loodusega ning Pärnu inimestel on tuul peas ja meri silmis.

Naine meenutab hea sõnaga Pärnu kunstiõpetajat Meeta Viksi, kelle juhendamist peab ta oma kunstihuvi arendamisel väga tähtsaks.

“Pedagoogi isiksusest oleneb väga palju: õige õpetaja oskab last julgustada ja näha temas annet, mida laps ise veel ei taju,” leidis Rõõmus. “Keskkond peab olema lapsele soodne ja kui huviseeme külvatud, on juba enda teha, kuidas edasi minna.”

Maakaart lapsepõlvest

Seotust mere ja Pärnuga võib näha ka Marco Laimre maakaarte kujutavatel maalidel. Laimre meenutab oma lapsepõlvevisiooni maailma geograafiast ja märksa hilisemat provintsist evakueerumise plaani.

Kuueaastase Pärnu poisi silmis seisis maailma keskmes Pärnu linn, millest kiviviske kaugusel asusid nii vanaema kodu kui Kihnu, Rootsi ja Aafrika. “Kui isaga mere ääres käisime, siis ikka laps küsis, mis mere taga on,” meenutas Laimre. “Mere taga on Kihnu. Kihnu taga on Rootsi. Ja eks Aafrikagi asu merede taga.”

2002. aastal maalitud tööl on Pärnu veel vaid pisike punktike maakaardil, millel punased lennuteid tähistavad jooned kulgevad maailma suurlinnade vahel.

Pärnus 23 aastat elanud Laimre töötab kunstiakadeemias fotograafiaosakonna juhataja ja professorina ning tunnistab, et ei tunne end enam lapsepõlvelinnas väga koduselt. Samuti on tema meelest koondunud Eesti kunstielu Tallinna.

“Minu kunstnikutee on olnud teistsugune, alustasin iseseisvalt ja alternatiivsena algusest peale,” tõdes Laimre. “Mul pole Pärnu kui kuurortlinna ega selle talvise tühjuse vastu midagi, aga siin on natuke kummaline mentaliteet, mis mulle väga ei sobi. Pigem eelistaksin Los Angelest.”

Malle Leisilt on näitusel endale tunnuslikud mustal taustal detailirohked maalid, osa floorateemalised, teised tehnoloogiast inspireeritud. Samuti autoportree ANK ‘64 popi vaimus.

Mari Kurismaa esitab 1990.-2000. aastatel valminud maale, mis käsitlevad urbanistlikku ruumi abstraktse esteetika lähtepunktina.

Kaarel Kurismaa pakub silma- ja kõrvarõõmu isemängiva trummikomplekti näol, mis laseb end nimetada hästi prepareeritud äratuskellaks.

Elin Kardi depressiiv-poliitilises maaliseerias räägivad hiiglaslikud lõuendid elust, surmast ja sõnavabadusest. Flo Kasearu näitab lamenukumängufilmi “Best Before is Over”, mis jutustab masuaegse Pärnu pisipoe seiklusrikkast argipäevast.

Näitus jääb linnagaleriis avatuks 13. augustini.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles