Loodusteadlane: tselluloositehas Saardes seaks ohtu kalanduse ja turismi (6)

PP
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mati Kose.
Mati Kose. Foto: Mailiis Ollino / Pärnu Postimees

Loodusteadlane Mati Kose (Elurikkuse Erakond) kirjutab homses Pärnu Postimehes ilmuvas pikemas arvamusloos, et äärmiselt rumal oleks ohverdada Pärnu ja Liivi lahe keskkonna kvaliteet, kalanduse ja turismimajanduse tulevik Est-Fori ja Saarde valla huvide nimel.

Kose tuletab kirjutises meelde aega, kui tehase rajamise plaan puudutas veel Tartut. Toona väideti Pärnu sadama lähedusele ja sellega kaasnevale konkurentsile viidates, et Pärnumaa ei sobi Est-Forile. ”Tegelikult oli keskkonnaamet selleks ajaks andnud oma negatiivse seisukoha seoses Pärnu jõe seisundiga. Pärnu jõgi jääb Euroopa Liidu Natura alale ja on suure looduskaitselise ning kalamajandusliku tähtsusega eriti selles osas, mis puudutab lõhilaste rändeteede ja asurkondade elujõulisuse tagamist,” avaldab ta.

Loodusemehe jutu järgi on Pärnu laht Eesti rannikumere kõige parem kalapüügipiirkond, mille väärtus pärast käimasolevat Sindi paisu lammutamist kasvaks. ”Kuna kavandatav solgitoru peaks suubuma Pärnu lahe suudmeala parimate räime kudemisalade piirkonda, on oht Tahkuranna ja Pärnu kalurite teenistusele ja tööle ilmne,” hoiatab Kose.

Arutluses jõuab teadlane järeldusele, et Est-Forilt Saarde vallale pakutava kosjakauba hind on Pärnumaale liialt kõrge, ja teeb sellest lähtudes erakonnakaaslastega koos Saarde, Häädemeeste, Kihnu ja Pärnu omavalitsusele, keskkonnaametile ja -ministeeriumile ning majandus- ja kommunikatsioonimisteeriumile ettepaneku saata Est-Fori eriplaneering ajaloo prügikasti.

Saarde vallavolikogus läheb homme hääletusele eelnõu toetada ettevõtte taotlust algatada tehase rajamise eeltööna vajalik eriplaneeringu ja mõjude strateegiline hindamine. Est-For Investi juhatuse liikme Aadu Polli sõnutsi võtaksid uuringud kolm–neli aastat ja alles siis saaks arutada edasisi samme.

Visioon Saarde valda loodava tehase kohta oleks Polli varem avaldatud selgituse kohaselt järgmine: “Sobiv asukoht võiks olla Rail Balticu planeeritava kaubaterminali ümbruses Saarde valla piirides. Mageveetoru tehasesse võiks kulgeda piki Rail Balticu raudteetammi ja tehase tarbeks kasutatud heitvesi liiguks maa alt Liivi lahte.”

Kommentaarid (6)
Copy
Tagasi üles