Raskustes Jaapani suurlinnad ja Evald Okas Pärnus

Pärnu Postimees
Copy
Pärnu uue kunsti muuseumi näituse teises osas peegeldub Evald Okase sügav kaasaelamine sadadele tuhandetele inimestele, kes hukkusid või sandistati tuumapommidega Hiroshimas ja Nagasakis.
Pärnu uue kunsti muuseumi näituse teises osas peegeldub Evald Okase sügav kaasaelamine sadadele tuhandetele inimestele, kes hukkusid või sandistati tuumapommidega Hiroshimas ja Nagasakis. Foto: UKM

Meie oma Pablo Picasso ehk Evald Okas ja Jaapani suurlinnade arhitektuur jagavad sel kuul Pärnu uue kunsti muuseumi (UKM) galeriipinda.

Täna avab UKM suures näitustesaalis Eesti maalikunstniku Evald Okase kaheosalise väljapaneku. Esimene näitab aastatel 1994–2008 suvepealinnas joonistatud, graveeritud ja maalitud akte. Teises peegeldub Okase sügav kaasaelamine sadadele tuhandetele inimestele, kes hukkusid või sandistati tuumapommidega Hiroshimas ja Nagasakis. End tugevalt 20. sajandi kunstilukku jäädvustanud eestlase loomingu kõrvale toob muuseum koostöös siinse suursaatkonnaga Jaapani eelmise sajandi arhitektuuri ja urbanistika. 

“Kui geniaalse hispaanlase Picasso erootilised joonistused sündisid vaid kunstniku nooruseas ja neid hoitakse kui kroonijuveele Barcelonas Picasso muuseumi keskaegsete kiviseinte vahel, siis meie Evald Okas jäi erootiliseks kõrge eani välja,” jutustas muuseumi kuraator Mark Soosaar. “Ka meie hoiame suure meistri teoseid kui oma kollektsiooni silmateri,” lisas ta.

Okase paralleel Picassoga jookseb läbi näituse teiseski pooles. Mõlemad kunstnikud olid oma loomingus jõuliselt sotsiaalsed. “Julgeksin võrrelda Okase suuremõõdulist “Hiroshimat” Picasso “Guernicaga”. Mõlemad linnad põletati maha sõjatules. Vähesed pääsesid eluga,” täpsustas kuraator, kelle sõnutsi õhkub mõlemast teosest protest totaalse vägivalla vastu ja soov ohvrite valu jagada.

Loomereisil Jaapanisse 1963. aasta oktoobris visandas kunstnik oma mappi arvukalt jaapanlannasid. Meistri virtuoossetest visanditest sündis tema Tallinna koduateljees maalisari, millest enamikku hoitakse Eesti kunstimuuseumi ja Tartu kunstimuuseumi varakambrites.

Okase näitus on sissejuhatus Jaapani 20. sajandi teise poole arhitektuuri ja urbanistika väljapanekule, mis esitab kiusliku küsimuse: võib-olla arenevad linnad ilma planeeringuta hoopis paremini kui urbanistide karmi käe all?

Peamiselt Tokyo laialivalgumist valgustava näituse “Raskustes suurlinnad” toob Pärnusse Jaapani saatkond. “See on väga mahukas väljapanek: kaks rekatäit ekspositsiooni, mis rännanud läbi Aasia, Ameerika, Austraalia ja Uus-Meremaa. Nüüd potsatas arvukate makettide, fotode, videote ja linnaplaanidega varustatud vaatemäng Euroopasse ja otse Eestisse,” rõõmustas Soosaar. 

Näitused on muuseumis avatud 13. oktoobrini. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles