Majanduslangusega läks see proportsioon veidi nihkesse, kuid üldjoontes on investeeringud suudetud tagada.
Lätlasi tabas suur eelarve langus nii 2009. kui 2010. aastal, mistõttu Läti kaitseväes tehti suuri ja sunnitud ümberkorraldusi. Seda küll struktuurireformi nime all. Kannatasid investeeringud, inimesed ja ülesannete täitmine.
Majandussurutise-eelsed kõrged palgad ja soodustused vähenesid ja see tõi kaasa paljude noorte ja haritud ohvitseride lahkumise. Nemad aga on kaitseväe arengu mootor.
Eestis oleme jõudnud seisu, et paljud noored lahkuvad kaitseväest ehk käime Läti teed. Lätlased naljatavad selle peale, et neil palgad langesid, aga eestlased ei saa üldse midagi.
Eestlased peavad vaatama, milliseid ümberkorraldusi teha, et peatada inimeste lahkumine, tagada areng ja suuta täita ettenähtud ülesandeid. Seda ignoreerides ei tasu üllatuda, kui Dienas ilmub artikkel Eestist kui Läti suurimast julgeolekuohust.
Ilmselt on palju neid, kes osutavad, et paljudel Euroopa riikidel moodustab kaitse-eelarve umbes ühe protsendi SKTst ja nad saavad hakkama küll. Nendel osutajatel soovitan võrrelda nominaalväärtusi ja vaadata eelarvete kasutamist. Mitme NATO riigi kaitse-eelarve kulub personali- ja tegevuskuludele, kuid investeeringutele ehk arengule raha ei piisa. Nende hulka kuulub kahjuks Lätigi.
Siiski on jäänud mulje, et Läti poliitikud on saanud aru stabiilse ja investeerimisvõimelise kaitse-eelarve olulisusest ning andnud lubaduse, et Läti kaitse-eelarve on aastal 2020 kaks protsenti SKTst.
Sõjalise riigikaitse alustalad on selle usutavus nii seest kui väljast vaadates ja rahva kaitsetahe.
Eestlased usaldavad oma kaitseväge ja Kaitseliitu pea kaks korda rohkem kui lätlased (protsent vastavalt ligemale 80 ja 43).
Kui klubiliikme usaldusväärsust hindavad klubikaaslased eelarve, relvastuse ja koostegutsemisvõime järgi, siis siseriiklikult on vaja olla nähtav ja seotud oma rahvaga.
Ilmselt on ajateenistus üks, mille kaotamine vähendas Läti kaitseväe nähtavust oma riigis. Teine on ehk Zemessardze formaliseerimine reservarmeeks, mis viis miinimumi iga Läti kodaniku osaluse riigikaitses. Kokkuvõtteks vähendati mõlemal juhul sidet rahvaga.
Loodan, et Eesti ei käi sama teed ja et me ei muutu suurimaks julgeolekuohuks oma riigile.