Talv majanduses taandub

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Allar Korjas.
Allar Korjas.

Talvele järgneb alati kevad ja majanduslangusele järgneb alati tõus. Märkamatult ongi tänavune talv taandunud ning on ainult aja küsimus, kui majanduseski hakkab päike kõrgemalt käima ja saabuvad sulailmad.


Eesti eksportöörid on igati konkurentsivõimelised ja neil on head eeldused majanduskriisist edukalt väljuda. Meie ekspordi maht on viimase viie aastaga kahekordistunud, ulatudes mullu 132 miljardi kroonini.



Eesti 40 000 ettevõttest näitas eelmisel aastal arvestatavat eksporditulu üle 5000 firma ehk iga kaheksas ettevõte. Need kõnekad faktid kinnitavad meie ettevõtete ambitsioonikust ja potentsiaali. Siiras lugupidamine nendele Eesti ettevõtjatele, tänu kellele see on võimalikuks saanud.



Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus (EAS) on viimase aasta jooksul andnud eksporditoetust üle 126 miljoni krooni ühtekokku 127 ettevõttele, neist Pärnumaalt viiele ekspordiprojektile kokku 5,4 miljonit krooni. Vaadates rahastatud ekspordiplaane ja rääkides ettevõtete juhtidega, tuleb selgelt esile kolm prioriteeti: tootearendus, efektiivsus ja turundus uutel turgudel.



Tootearendus tõuseb ausse


Tootearendus on juhtidele olnud kõige olulisem. Edukad ettevõtted peavad järjepidevat tootearendust oma peamiseks konkurentsieeliseks. Just majanduslanguse perioodil on paljudel ettevõtetel käsil uute toodete väljatöötamine, et tagada senisest parem positsioon turul. Mitme arendusprojekti puhul on kasutatud EASi toetusprogramme.



Efektiivsuse suurendamine on päevakorras eranditult kõigis ettevõtetes. Tähtsal kohal on kulude kokkuhoid: vaadatakse süsteemselt üle nii ostu osa, töökorraldus tootmises, logistika kui personali oskused ja teadmised. Üha rohkem on hakanud EASi laekuma koolitusprojektide rahastamistaotlusi, kus ettevõtted on paika pannud koolituste plaani kogu aastaks.



Uued turud hajutavad riske


Uued turud ja kliendid on omandanud kriitilise tähtsuse väga paljudele ettevõtetele kahel põhjusel. Esiteks on muutunud turusituatsioon, sest majanduskriis on meie senistel eksportturgudel enamiku kaubagruppide puhul selgelt nõudlust pärssinud.



Nagu üks firmajuhtidest hiljuti tõdes: kui varem valisime tellimuste vahel, siis nüüd peame tõsiselt müügiga tegelema hakkama.



Teiseks on nii mõnigi ettevõtja öelnud, et ei arvestanud küllaldaselt mõnele suurele kliendile keskendumisest tulenenud riskiga. Kui selline klient on tellimise lõpetanud, peab kõvasti pingutama, et leida uued kliendid ja korraldada tootmine ümber muutunud vajaduste järgi.



Samal ajal on rasketes oludes oluliselt kasvanud Eesti firmade koostöötahe. Üks näidetest on koostöös Eesti masinatööstuse liiduga korraldatud Eesti ettevõtete ühisstend Hannoveri tööstusmessil 20.-24. aprillil, mida EASki rahaliselt toetas. Tegemist oli masinaehituse sektori kõige kaalukama turundusüritusega Euroopas. Innovatsiooni paviljonis asunud Eesti stend lõi meie ettevõtjatele hea võimaluse kohtuda messil potentsiaalsete välispartneritega.



Kasuliku infona on hea teada, et märtsist alates saab EASi eksporditurunduse toetusprogrammist küsida toetust kuni 2,5 miljonit krooni varasema 1,5 miljoni asemel. Toetust saavad taotleda nii tegutsevad kui alles alustavad eksportöörid, sõltumata ettevõtte suurusest. Ainus eeldus on ekspordikasvule orienteeritud realistlik äriplaan.



Viis toetusvõimalust


Eksporditurunduse toetusprogrammist saab küsida toetust kuni kaheaastase turundusplaani elluviimiseks. Suuremad toetatavad kulud on üldjuhul seotud kas suurtel rahvusvahelistel messidel osalemise või välisturgude külastamisega. Samuti paneb EAS õla alla tootekataloogide, turundusmaterjalide ja näidiste valmistamisele, kaubamärgi registreerimisele. Toetuse piirmäär on kuni 50 protsenti kuludest, ülejäänud osa tuleb ettevõtjal rahastada.



Arendustöötaja kaasamise toetusprogramm on täiesti uus toetusviis, mis pakub abi rahvusvahelise kogemusega tehnoloogi, disaineri või turundusjuhi värbamiseks välismaalt. Toetust saab küsida kuni 50 protsenti töötaja palgakulust kuni kolme aasta jooksul.



Teadmiste ja oskuste arendamise programmi kaudu toetatakse neid tööalaseid koolitusi, mis on mõeldud suurendama ettevõtete konkurentsivõimet. Minimaalne toetus on 35 000 krooni ja EAS rahastab kuni 50 protsenti koolituse maksumusest.



Messitoetuse ja ühisturunduse toetuse raames saavad ettevõtted küsida toetust kas messil osalemiseks või ühiste turundusürituste korraldamiseks.



EASi välisesindused kokku kümnes linnas Lääne-Euroopas, Venemaal, Hiinas, Jaapanis ja USAs aitavad leida koostööpartnereid nii alustavatele kui juba tegutsevatele eksportööridele.

Märksõnad

Tagasi üles