Maagiline DTM, mida võib jälgida nüüd ka Eestis

Aino Siebert
, Saksamaa
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vaade Hockenheimringile lôunatribüünilt.
Vaade Hockenheimringile lôunatribüünilt. Foto: Aino Siebert

Maagilised kolm tähte DTM tähendavad Deutsche Tourenwagen Master ehk tõlkes Saksa turismimasinate rahvusvahelist võistlussarja. Sellele pandi nurgakivi 1984. aastal eriliste kõrgtehnoloogia ringrajasõidukite tootmise alustamisega.


Kuigi kolmeks aastaks võistlused lõpetati, õnnestus DTMil uue väljatöötatud kontseptsiooniga suurepärane comeback teha. Nii pakuvad sel aastal 21 DTM-pilooti kümne võidusõidunädala jooksul, mis korraldatakse viies Euroopa maas, hingematvat duelli kahe Saksa automargi, Audi ja Mercedese vahel. Traditsiooniliselt alustatakse ja lõpetatakse iga-aastane võistlus Hockenheimringil.

Mercedes-Benzi võidusõidutiim läheb starti C-klassi masinatega, Audi meeskond A4 võistlusversiooniga. Kui kahel viimasel aastal on meistritrepile astunud Ingolstadti piloodid (Mattias Ekström (2007) ja Timo Scheider (2008), loodab Mercedes-Benz sel aastal tiitli Stuttgardisse tagasi tuua.

Kui suurt huvi kogu Euroopas DTMi vastu tuntakse, kajastab statistika: eelmisel aastal külastas ringrajavõistlusi  70 000 mootorispordifänni iga ürituse peale. Tänavuse hooaja avamisel Hockenheimis oli 91 000 külastajat.

Televisiooni kaudu - ametlik partner on telekanal ARD - jälgis Audi-Mercedese kahevõitlusi 1,33 miljonit inimest. Aktuaalse informatsiooniga kodulehte, mida antakse välja viies keeles, klõpsas 3,5 miljonit kasutajat kuus. 

www.dtm.com pakub pealegi internetitelelevisiooni kaudu teavet iga duelli põnevamatest sündmustest, intervjuusid, tagataustasid ja palju muud.

Ringrajavõistluste nädalalõpp algab reedeti nn roll-out'iga. Siis on veel kõik vaikne ja fännid võivad, kui veidi kannatust omavad, kohata pilootide laagris oma iidoleid. Võimalik on teha ekskursioone bokside juurde või sõita ringrajal DTM-taksoga.

Kokku võib põrgata kohaletulnud prominentidega. Ise nägin avanädalalõpul nii naiste poksilegendi Regina Halmichit, kunagist suusahüppeässa Dieter Thomat kui Gina-Lisa Lohfinki Heidi Klumi saatest “Germany's next Topmodel 2008", keda saatis lauljanna Sarah Connori poolt mahajäetud mees Marc Terenzi.

Vastupidiselt Vormel 1-le on DTM fännisõbralik, roolijad avatud ja valmis andma autogramme.

Laupäeval on vabatreening, samuti kvalifikatsioonisõit, kus otsustatakse, millises järjekorras piloodid võistluspäeval stardivad. Pühapäev on muidugi kõige põnevaim, sest nüüd valmistavad juhid ja meeskonnad ennast pärast 30minutilist warm-up'i (soojendust) duelliks, mis algab kell 14.

Audi ja Mercedes-Benzi hingematvad duellid

Kui veel 2005. aastal oli DTM-sarjas esindatud kolm autotootjat, Audi, Mercedes ja Opel, otsustas Opel loobuda sarjast General Motorsi säästuprogrammi tõttu. Seega ei näinud DTMi tulevik kolm aastat tagasi sugugi roosiline välja. Seda enam austust on teeninud Saksamaa kahe juhtiva autotootja positiivne suhtumine ringrajavõistluste edasiarendamisse. Rõhku ei panda muidugi ainult tipp-pilootide palkamisele, vaid tehnika edasiarendamiselegi.

Kui enne on Hockenheimringil võitnud Mercedes, on kaks aastat järjest olnud edukas rajal, mille pikkus on 4,574 km, hoopis Audi. Ka selle hooaja esimene kolmikvõit läks Ingolstadti meeskonnale. Võitjaks krooniti Tom Kristensen (Taani), teiseks tuli eelmise aasta tšempion Timo Scheider (Saksamaa) ja kolmas koht läks sõidu üllatajale Oliver Jarvisele Suurbritanniast.

Lendaval rootslasel katkesid tiivad

Mäng on alles siis läbi, kui kõlab lõpuvile. Nii ka mootorispordis. Kuigi Mattias Ekström domineeris algusest alates selleaastasel DTMi esimesel sõidul ja kõik arvasid, et tal on võit juba taskus, otsustas, kasutades Audi mootorispordi šefi dr Wolfgang Ulrichi sõnu, võidusõidujumal teisiti, sest veidi enne duelli lõppu lõhkes tema auto rehv. 

Kuid rootslane on tuntud oma sportlikkuse ja heade närvide poolest. Nii oli ta pärast õnnetult lõppenud sõitu kohtumisel ajakirjanikega omas elemendis ja rääkis, et ei pannud sõidu ajal midagi negatiivset tähele, kõik sujus normaalselt, miski ei viidanud rehvi lõhkemisele.

“Tean omast käest, kuidas selline kaotus valu teeb,” ütles hooaja esimese võidu saavutanud tiimikaaslane Tom Kristensen. “Kogesin seda ju ise kaks aastat tagasi pärast kokkupõrget Alexandre Prémat'ga, tookord võitis Mattias.”

42aastane taanlane, kes kavatseb selle hooaja lõppedes lahkuda DTMist, tõi samuti esile, et nüüd, kui tal on otsus tehtud, võib ta tänavu võtta kõike rahulikumalt.

Audi sportlik õhkkond pole teeseldud

Ingolstadti autotootja meeskonnas sujub kõik rahulikult, selgelt on näha ja tunda, et piloodid saavad üksteisega hakkama. Ehk nagu öeldakse, Audis valitseb tiimihing. Šeff, tehnikateaduste doktor Wolfgang Ulrich hoiab väga oma poisse ja ühte tüdrukut, inglannat Katherine Legget, kes sel aastal stardib Abt Sportline'i ridades. Ja kogu meeskond austab oma ülemust, kes on nende jaoks olemas igas olukorras.

Kui Hockenheimringil tekkis arusaamatus, kas teiseks tulnud Timo Scheideri sooritust võib aktsepteerida, sest tema auto jäi finiši taga seisma ning masina pidi kätejõuga ära libistama, teadis Ulrich kohe öelda, et eelmise aasta meister ei pea tundma muret oma teise koha pärast, sest piloot on kohustatud ainult sõitma üle finišijoone, mitte aga Parc Fermésse (koht, kuhu paigutatakse kõik võistlusest osavõtnud masinad, et nad oleksid kuni kindlaksmääratud protestiaja lõpuni võidusõidujuhtkonna järelevalve all).

“Kõik oli inseneridega täpselt välja arvestatud. Et me polnud kindlad, kas ettekirjutatud kogus bensiini jääb veel paaki, kui Scheider saabub Parc Fermésse, otsustasime, et ta jääb lihtsalt pärast finišijoone ületamist seisma, kust siis lükatakse auto edasi. Nii saavutasime, et reeglitekohane kogus bensiini oli veel paagis.”

Selle hooaja järgmine võidusõit toimub Berliini lähedal Lausitzis 29.-31. mail. Wolfgang Ulrich kahtles, kas Audi võib EuroSpeedway rajal nii võimsalt võita nagu Hockenheimringil.

“Arvan, et Lausitzis võidab Mercedes," rääkis Ulrich. "Hockenheimis oli stuttgardlastel palju ebaõnne. Gary Paffett karistas kindlasti kõige rohkem iseennast, kuid kahjuks võttis ta avariis kaasa teisigi masinaid, sealhulgas kaks meie oma. See ajas kogu duelli veidi segamini, sest ei ole kunagi hea, kui juba pärast kahte ringi sõidab turvaautoga. Kuid see on kord mootorisport!”

Mercedes iseenda otsinguil

Mercedese spordišeff Norbert Haug oli Hockenheimis selgelt pettunud. Kuid profina oskas ta seda hästi peita ja nagu alati, leida kaotusest häid pooli. “Mida te soovite, viis meie masinat olid ju top-ten'is, ainult valedel kohtadel,” naljatas ta.

Kuid Badeni väikelinnas oli selgelt tunda õhus äikest, midagi ei sujunud nii nagu oleks pidanud. Kuigi “hõbedase noole” meeskonna liikmed naeratasid vapralt, oli tunda närvipinget, mis kindlasti on seotud Stuttgardi autofirma katastrofaalse finantsilise seisuga. Säästuprogramm on nüüd miljardeid eurosid kahjumis oleva ürituse deviisiks, mis tähendab muidugi erilist kokkuhoidu mootorispordis. Selline olukord ei tõsta just tuju. VW-Audi kontsern on siiani majanduskriisi paremini üle elanud.

Kuigi avalikult sellest keegi veel ei rääkinud, on kindlasti ainult aja küsimus, kas Mercedes suudab jätkata, sest nende staar Ralf Schumacher polnud tänavu saadud tuttuuest autost hoolimata kuigi edukas. Schumi number 2 saavutas üheksanda koha.

Koolipingil saksa keelt õppimas

Mercedese naispiloot, sümpaatne ja avatud Susie Stoddart räägib suurepäraselt saksa keelt. Ehk seetõttu, et šotlanna elab Šveitsis? Gary Paffettile või Bruno Spenglerile, Jamie Greenile, samuti nagu Paul Di Restale  peab küsimused ikka veel esitama inglise keeles, kuigi esimene mees sõidab DTMi juba kuus aastat.

Audi seevastu on pannud oma emakeelena inglise keelt rääkivad roolijad istuma koolipinki – nii Katherine Legge kui Oliver Jarvis lubasid, et järgmisel hooajal vastavad nemad juba küsimustele saksa keeles. Audi amatsoon julges aga vastupidiselt Jarvisele juba nüüd öelda paar viisakusväljendit selle maa keeles, kus tema masin toodetakse.  

Huvi DTMi vastu Eestis

Kuigi Saksa autod on Eestis vägagi küsitud, on huvi DTMi vastu pigem leige. Avastasin firma Alptom OÜ kodulehelt viite Saksa turismimasinate võistlussarjale ja püüdsin tegevjuhilt Marko Taeverelt saada vastuse küsimusele, miks eestlased ei tunne huvi saksa turismiautode võistluse vastu.

Alptom toob maale firma ABT tooteid. Kempteni (Allgäu) üritus ei ole mitte ainult maailma juhtiv firma Volkswageni kontserni masinate rafineerimises, vaid tal on ka Saksamaa edukaim võidusõidutiim. Juba alates 1996. aastast aranžeerib Abt Sportsline Hans-Jürgen Abti juhtimisel ennast Audi heaks. Meeskonnas, kelle ülem on Thorsten Töppler, sõidavad vägagi edukalt DTMi Mattias Ekström, Timo Scheider, Tom Kristensen, Martin Tomczyk ja Katherine Legge.

Marko Taevere rääkis, et temal endal on olnud huvi ABT toodete vastu juba ammu, kuid aasta tagasi valis firma  partneriks Audi ametliku importööri Reval Auto. Et Kempteni üritus pakub oma tooteid peale Audi Volkswagenile, Škodale ja Seatile, hakati Saksa firmas paralleelselt otsima oma produktide müümiseks uusi võimalusi.

“Alptom lõi eelmise aasta septembris Kemptenis ABTiga käed koostööks,” nentis Taevere. “Meie kogemused üritusega on olnud siiani väga positiivsed. Firma ABT teab oma eesmärke ja nad pingutavad nende korraldamisel. Asjaajamistes on nad olnud täpsed ja usaldusväärsed.

Johtuvalt meie võrdlemisi lühikestest kogemustest pole meil veel ABT toodete võrdkuju tekkinud, küll võib väita, et eestlased peavad lugu heast kvaliteedist, nad usaldavad tootemargi maailmatuntust.”

Marko Taevere tõi veel esile, et DTM oleks kindlasti Eestis populaarsem, kui seal sõidaksid eestlased ja oleks võimalik taskukohaste hindadega seda sarja jälgida.
Tal endal ei ole pilootidest erilisi lemmikuid, kuid muidugi hoiab ta pöialt Audile – kuidas teisiti võiks ollagi!

Kui Mercedese meeskonnas tänavu uustulnukaid pole, on Audil neid koguni kolm: Christian Bakkerud Taanist, Johannes Seidlitz Saksamaalt ja Tomáš Kostka Tšehhist.

DTMi väiksed vennad

DTMi võistluste ühenduses korraldatakse ka ringivõistlusi Porsche Carrera Cup, Formel 3, ADAC Volkswagen Polo Cup ja Seat Leon Supercopa karika saamiseks. Võin kinnitada, et kõik eelnimetatud võidusõidud on väga põnevad, sest kolmest viimasest kasvavad meie tulevikustaarid. Vormula 3s on alustanud sellised kuulsused nagu Lewis Hamilton, David Coulthard vôi DTM piloodid Alexandre Prémat ja Paul Di Resta.

Tänavuse hooaja esimese Vormula 3 sõidu võitis prantslane Jean Karl Vernay. Sarjas võistleb kolm soomlast: kogenud Mika Mäki, kes jäi seekord trofeeta ning uustulnukad Atte Mustonen ja Valtteri Bottas.

Kuid DTMist unistab ka 19aastane sakslanna Vivien Volk, kes kogub sõidukogemusi ADAC Volkswagen Polo Cupis. Kuigi ta pidi seekord leppima tagasihoidliku kohaga, on neiu auahne ja eesmärgikindel, pealegi on tal toeks endised võidusõitjad, nimelt tema vanaisa ja isa. Kuuleme temast veel.

Porsche Carrera Cup jääb veidi ebaõiglaselt DTMi staaride varju, ehk seetõttu, et neil ei ole pakkuda karismaatilisi roolijaid. Üheks neist võib aga areneda DTMi kogemusega Jeroen Bleekemolen, kes nüüd jäi Jan Seyffarthi ja Thomas Jägeri järel kolmandaks.
  

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles