Kui ettevõte on saanud määruse maksuvõlgnevuse tasumise kohta, kuid pole suuteline võlga likvideerima, on viimane aeg kasutada maksuvõla ajatamist. Mitte mingil juhul ärge laske oma maksuvõlal kasvada, kui endal jõud ja ideed otsas, küsige abi.
Maksuvõla ajatamisega ei tohi pikalt viivitada
Maksuvõla tekkest võib maksu- ja tolliametilt saada teate vähem kui nädala möödudes, kuigi ühtset reeglit maksuhalduri käitumise suhtes pole. Kui on kätte saadud maksuvõla tasumise määrus, on võla maksmiseks aega kümme ja erandjuhtudel kaks ööpäeva. Viivis hakkab jooksma maksutähtajast alates ning seadusväliseid kokkuleppeid selle kohta ei sõlmita. Kogunenud viivis arvestatakse sissenõutavaks võlaks, mis kasvab pankroti väljakuulutamise või võla tasumiseni.
Kui ettevõte eirab maksukorraldust, alustab maksuamet sundtäitmist esiteks ettevõtte pangakontode ja edasi registervara arestimisega. Pangakontod võib arestida väga kiiresti, misjärel ettevõttele jääb ainsaks võimaluseks opereerida sularahaga.
Iga ettevõte saab siiski taotleda maksude tasumata jätmisest tekkinud põhi- ja intressivõla ajatamist. ECOVIS Vesiiri raamatupidajad on aidanud sel aastal koostada kolm ajatamist.
Suurte summade ja pika perioodi korral on tõenäoline, et maksuamet nõuab tagatist. Esiteks võib see olla deposiidina maksuhalduri pangakontole makstud tagatissumma. Teiseks riigi, valla või linna kasuks seatud registerpant või hüpoteek. Kolmas variant on käendus. Pandid on määratletud asjaõigusseaduse ja kommertspandiseaduse alusel ning nende väärtusest peab piisama võla tasumiseks. Pandid olgu lihtsasti realiseeritavad ja liigsete halduskuludeta. Käendajaks sobib isik, kes omab selleks küllaldaselt vara ning kelle senine tegevus, majanduslik seisund või maine ei anna alust kahelda tema antava tagatise usaldusväärsuses.
Maksude ajatamiseks on vaja esitada põhjendatud taotlus ja võla tasumise ajakava. Samuti võib taotleda ajatatud maksuvõla intressimäära vähendamist kuni 50 protsenti.
Kuigi taotluse esitamisest vastuse saamiseni võib seadusest tulenevalt minna maksimaalselt 20 päeva, peaks igaks juhuks arvestama pikema perioodiga. Kõige tõenäolisem on, et kogu protsess jääb venima tagatise sobilikkuse hindamise tõttu.
Maksude ajatamine annab samal ajal kindlustunde, et täites etteantud graafikut ja makstes ära jooksvad maksud, ei arestita ettevõtte vara. Siiski ei saa ettevõte lubada endale enam maksude tasumata jätmist, edaspidi tuleb rahaasjades olla korrektne.
Kui ajatamist taotledes on prognoositav, et tulevikuski puuduvad teatud ajal vahendid jooksvate maksude tasumiseks, tuleb see ettevõtte jätkusuutlikkuse analüüsis kindlasti ära märkida. Pole mõtet jääda ootama järgmise maksetähtaja kukkumist ja võlateate saabumist. Olukorra adekvaatne hinnang näitab ettevõtet usaldusväärse ja tõsiselt võetava tegijana.
Oma tegevuse jätkamise üle peaks iga ettevõte hoolega mõtlema siis, kui pikas perspektiivis võib ette näha püsikulusid, kuid tulusid nende katmiseks mitte. Samuti peaks praeguses majandussituatsioonis suhtuma erilise ettevaatusega bilansi põhjal tehtud majandusprognoosidesse. Viimasena mainitust järeldub, et hetkeseis on tore, kuid eesootavad kulud võivad olla jäänud analüüsist välja. Just rahavoogude prognoosi kokkupanek on ajatamise taotlemisel üks keerukamaid ülesandeid.
Kui maksuvõlg on juba tekkinud või tekkimas, ei maksa ootama jääda: kiire tegutsemine suurendab oluliselt lootust jõuda positiivse tulemuseni. Kui ettevõttes napib teadmisi või kogemusi sellise asjaga tegelemiseks, tasub kindlasti pöörduda vastava ala asjatundjate poole. Kui ajatamismenetlus on korra juba oma oskamatuse tõttu ära rikutud, ei pruugi teist katset enam tulla. Halvemal juhul päädib kogu protsess ettevõtte tegevuse lõpetamise ja juhatuse liikmete isikliku vastutusega.