Mis on kolm peamist asja, mida tahate linnapeaks saades ära teha või senises linnajuhtimises muuta?
Annely Akkermann: Tahan muuta linnaelu tervislikumaks ja ettevõtluskeskkonna atraktiivsemaks. Selleks on vaja otsustavalt lõpetada ringkäendus, tasakaalustada eelarve ning muuta linna juhtimisstruktuur läbipaistvamaks ja efektiivsemaks.
Jane Mets: Esiteks: meeskonnatöö oluline suurendamine: linnavalitsuse osakondade, allasutuste ja volikogu ning tema komisjonide laiapõhjaline kaasamine otsustamisprotsessidesse, sealhulgas eelarve kujundamisse. Teiseks: linnavalitsuse struktuuri loogilisemaks muutmine, millega kaasneb iga ametniku otsene ja suurem vastutus. Kolmandaks: ettevõtjate kui töökohtade loojate probleemide lahendamisele kiire kaasaaitamine.
Andres Siplane: Esiteks: linna ökoloogilise jalajälje monitoorimine ning liikumine selle vähendamise poole. Teiseks: selgete reeglite alusel otsedemokraatlike otsustusmehhanismide rakendamine linnajuhtimises (referendumid, konsultatsioonid). Kolmandaks: linna maine muutmine ning linna identiteedi ümbermääratlemine avaliku diskussiooni käigus.
Toomas Kivimägi: Esiteks: Pärnu linna eelarve viimine tasakaalu ja linna laenuvõimekuse taastamine. Vähendada valitsemiskulusid 20 protsenti. Panna linna äriühingud linnaeelarvele tulu teenima, eesmärgiks 25 miljonit krooni aastas.
Teiseks: tööpuuduse leevendamine. Usalduse ja koostöö taastamine Pärnu linnavalitsuse ja ettevõtjate vahel. Pärnu turundamine nii ettevõtluspiirkonna kui puhke- ja elupaigana, seda nii Eestis kui välisriikides.
Kolmandaks: taastada usaldus linnarahva ja -valitsuse vahel, luua hea koostöö keskvõimu ja Pärnu vahel. Taastada linna hea maine ja lõpetada poliitiline ringkäendus.
Epp Klooster: Esiteks: Pärnu juhtimine peab saama ausaks, läbipaistvaks ja teadmistel rajanevaks. Teiseks: suur edenemise võti on seni longanud koostöö, mida tuleb linnajuhtidel teha kõigiga. Enne tähtsate asjade otsustamist küsime inimestelt arvamust. Kolmandaks: suurtel ja ilusatel ükskõik kui vajalikel hoonetel puudub mõte, kui ei ole aktiivset ega osalemissooviga inimest. Keskendumegi selliste inimeste hoidmisele ja leidmisele ning neile tingimuste loomisele. Neid kolme sihti hoides kujuneb korraliku linna maine iseenesest, kulutamata selle tarbeks ühtegi lisasenti.
Mart Viisitamm: Sooviks panna kiiremas korras tööle tehnoloogia- ja tööstuspargid, kaasata investeeringud ja soodustada ettevõtlusega alustamist. Kõik selleks, et tekiksid töökohad ja kasvaks linna rikkus.
Martin Helme: Kompromissitult tahan välja juurida korruptsiooni, vähendada oluliselt bürokraatiat ja valitsemiskulusid, hakata kuulama ja arvestama elanike huvidega, linna arendamisel lähtuda pikast perspektiivist.
Martin Merilaine: Sõltumata sellest, kas saan linnapeaks, on nelja aasta pärast siin festivaliala, jõe saunakeskus ning Pärnu on Põhja-Euroopa surfipealinn. Linnapeana on selliseid turismimagneteid kergem ellu viia. Linnajuhtimises peab tõusma kvaliteet kvantiteedi arvelt ja tekkima kolme abilinnapea ametikoha asemel seitse abilinnapea kohta: turundus, linnaplaneerimine, finants, kultuur, tervishoid ja haridus, turvalisus ja keskkond ning kommunaalteenused ja transport.
Sven Sildnik: Bürokraatia bürokraatia pärast sureb esimesena. Võimulpüsimine elumõnude nautimise eesmärgil hukatakse järgmisena. Kinnisidee sellest, et linn on kapitali lakei, unustatakse.
Kuidas te iseloomustate Pärnu linna rahalist olukorda? Kas seda võib erafirmadele omast kõnepruuki kasutades nimetada pankrotiohtlikuks?
Annely Akkermann: Linna rahaline seis on väga halb. Reaalne on oht, et detsembris ei suuda linn täita jooksvaid kohustusi: maksta välja palku, tasuda kommunaalkulusid ja riigimakse.
Kõnekeeles võib seda nimetada pankrotiohtlikuks seisundiks, terminoloogiliselt on tegemist likviidsuskriisiga. Pankrot on püsiv maksevõimetus, sealhulgas on ettevõttel rohkem kohustusi kui vara. Linnal vara ju on, aga seda ei saa müüa. Linnavara ei ole likviidne ehk linnal puudub võime täita rahalisi kohustusi ehk ta on likviidsuskriisis.
Jane Mets: Ei või, kuna tegemist on käibevahendite vähesusega.
Andres Siplane: Päris pankrotiohuga tegemist ei ole, sest suur osa tulusid on säilinud. Olukord on aga hull ja eelarve kärpimisel peab olema radikaalne. Pehmemate sõnadega võib öelda, et linnavalitsus peab majanduslangusega kohanema. Olen taolise protsessi läbi teinud oma praeguses töökohas Eesti Pakendiringluses ja kogemus näitab, et kohanemine on võimalik.
Toomas Kivimägi: See on oluliselt hullem, kui arvatakse. Käesoleva aasta alalaekumine on 50–80 miljonit krooni. Arvelduskrediiti on võetud üle 20 miljoni krooni. Kui viia tänavune eelarve vastavusse tõenäose laekumisega, on Pärnu linna juhid rikkunud seadust, mis keelab laenukoormust üle 60 protsendi. Järgmise aasta eelarve on praegusest ligi 100 miljoni krooni võrra väiksem. Linna võlakoormat on suurendatud nelja aastaga üle 400 miljoni krooni võrra. Vastutustundetus, ebamajanduslikkus, priiskamine!
Epp Klooster: Pankrotiohust rääkimine on Pärnu puhul täiesti asjakohane, kuigi mitte otseses, juriidilises mõttes. Teadupoolest omavalitsusele pankrotti välja kuulutada ei saagi. Küll terendab aasta lõpuks linnaeelarve tulude poolel mitmekümne miljoni kroonine auk, mille tasakaalustamiseks pole seni midagi ette võetud. Lähenevad makseraskused on paratamatud.
Linna laenukoormus jõuab aasta lõpus realistliku prognoosi kohaselt vähemalt 65 protsendini eelarve tuludest lubatud 60 protsendi asemel. Hull on lugu lähiaastatel võla tagasimaksmisega, mis edaspidi võtab linnaeelarvest kuni viiendiku.
Mart Viisitamm: Olukord on väga keeruline ning nõuab varasemast kokkuhoidlikumat majandamist. Pankrotiohtlikuks ei saa linna finantsseisu aga kindlasti nimetada. Seis on selline nagu kogu Eestis, kus majanduslikud raskused on peamiselt tingitud töökohtade kadumisest ja palkade vähendamisest. Samuti läks riik Ansipi valitsuse juhtimisel valdade-linnade tulubaasi kallale, see tähendas Pärnule umbes 40miljonilist kahju.
Edaspidi peab linn kas tulusid kasvatama või millegi arvelt kokku hoidma. Ja kui me ei suuda vähendada kulusid küllaldaselt, tuleb hakata müüma vara, mida linnal õnneks jagub. Tulude puhul on üks võimalusi koostöös teiste omavalitsustega müügimaksu rakendamine.
Kui masu-aastad venivad pikamaks kui prognoositakse, võime hakata rääkima olukorrast, kus linnavalitsusel tekib reaalne raskus enda ülalpidamisel ja kohustuste täitmisel. Et seda ei tekiks, tulebki nüüd paaril aastal kogu jõud suunata ettevõtluse toetamisse.
Martin Helme: Pankrotti linn minna ei saa, küll võib linnajuhtimise üle võtta riik ehk rahandusministeerium, kes hakkab linna valitsema nii, nagu IMF valitseb praegu Lätit. Kõige õigem termin on “akuutne likviidsuskriis”, jooksvaid kulusid on oluliselt rohkem kui jooksvaid laekumisi. Oht olla mõnda aega sisuliselt maksevõimetu on minu hinnangul täiesti reaalne.
Martin Merilaine: Et uuel aastal oleks õnne hõisata, rõõmu rõkata, raha raisata ja leiba lõigata!
Sven Sildnik: Olukord on ülimalt pankrotiohtlik.
Millist rajatist soovite lähiaastatel linnapeana avada? Kas teie soovil on üldse eeldusi teostuda?
Annely Akkermann: Linnaosi omavahel ühendavaid jalgrattateid ja linnaosade keskuste laste ning noorte vaba aja veetmise väljakuid. Koolide ja lasteaedade rekonstrueeritud hooneid. Mõne kilomeetri jalgrattateid, viis lasteväljakut ja kolm haridusasutuse hoonet loodaksin kindlasti avada.
Jane Mets: Koidula kooli renoveeritud spordikompleksi koos ujulaga, täielikult rekonstrueeritud Vallikääru, eakate avahoolduskeskust Metsa tänaval, remonditud Vanalinna kooli ja Jaansoni raja vasakkallast (osaliselt). Teen kõik selleks, et minu soov täituks, ja olen selles suhtes väga optimistlik.
Andres Siplane: Rajatisi võiks muidugi palju olla, aga näiteks korralik jäähall oleks rajatis, mis toob linna uut kvaliteeti. Jäähall on mitme erakonna platvormis sees ja sellel on tõenäosus teostuda küll.
Toomas Kivimägi: Sooviksin avada uuendatud Ehitajate tee ja Papiniidu silla ning täiesti uued teed - Tallinna ja Haapsalu maanteed ühendava tee ning Papiniidu sillalt Raekülani. Tänu riigile on see reaalne juba paari aasta pärast.
Sooviks avada kobarkino ja Kalevi staadioni. Kuna linnal endal raha investeeringuteks enam pole, saavad mõlemad projektid realiseeruda vaid erainitsiatiivil ja rahastamisel. Linn saaks toetada maaga või planeeringu kaudu.
Sooviks lõpuks avada renoveeritud Pärnu muuseumi hoone. EASi rahastus sellele on olemas ja riigipoolse rahastamise koormus ootamatult suur. Loodame kultuuriministeeriumi nutikusele finantsskeem leida.
Epp Klooster: Suurt rõõmu teeks võimalus avada nüüdisajastatud sõudebaas või Kalevi staadion. Hing ihkab näha TÜ Pärnu kolledþi lõpuniehitamist, samuti toimetulekukooli laiendamist.
Tuleb aga aru anda, et reaalselt on linna võimalused oma või laenuraha arvelt need ja teisedki unistused teoks teha üsna nadid. Ainus võimalus on leida paindlikke rahastamisskeeme, kuhu oleksid kaasatud erainvestorid ja euroraha, kiireid lahendusi siiski ei näe. Realistlikum on plaan ehitada edasi jõe vasaku kalda rada ja jalgrattateid ning muuta kõnni- ja sõiduteed liikumiskõlblikuks.
Mart Viisitamm: Korrastatud Vallikääru, Kalevi staadioni, uusi parke ja kindlasti muinasjutu- ja lõbustusparki. Meie soovid on kirjas meie valimisprogrammis.
Martin Helme: Jõepromenaad ja selle ühendamine rannapromenaadiga peaks olema teostatav ja mitte üle mõistuse kallis. Vallikraavi-Munamäe vaba aja ala peaks lähiajal valmima.
Pean hea pingutamise puhul reaalseks teha järgmise valitsemisperioodi jooksul ära uus sild. Pean ülioluliseks meelitada linna investorid, kes paneksid käima raudteeühenduse Riiaga. Rattateede väljaehitamine ja liitmine ühtseks võrgustikuks on minu hinnangul samuti järkjärguliselt teostatav.
Martin Merilaine: Rajatise avamine ei ole prioriteet. Pigem on linna terviklik areng tähtsam, et saada nüüdisaegseks ja atraktiivseks elu- ning puhkekohaks.
Sven Sildnik: Pole raha, pole rajatisi.
Kelles näete enda parimaid partnereid võimuliidu moodustamiseks?
Annely Akkermann: Toomas Kivimägi valimisliidus.
Jane Mets: Neid, kes tahavad, et Pärnu linn areneks, omades head mainet nii külaliste kui linnakodanike hulgas, ja kes ei nõua enne valimisi antud populistlike ja majanduslikult põhjendamatute lubaduste täitmist.
Andres Siplane: Järgmist linnavalitsust ei peaks moodustama erakonnad, mis on kohalike äriringkondadega käsist-jalust seotud. Sotsid ja Merilaised tunduvad olevat meile üsna lähedased, kellega võiks asju ajada.
Toomas Kivimägi: Välistame koostöö Mart Viisitamme juhitava Keskerakonnaga Pärnus. Seda linna finantspoliitika vastutustundetu ajamise eest ja põhjusel, et nende linnapeakandidaat on korruptsioonisüüdistusega kohtu all. Selline poliitiline kultuur ehk kultuuritus on meile vastuvõtmatu. Kaugemas perspektiivis ei välista me koostööd Keskerakonnaga. Aga aega järelemõtlemiseks tuleb nende juhtidele Pärnus anda.
Epp Klooster: Partnerite eelistamisel on tähtsaim programmi ühisosa ja senine valitsemis- või poliitiline kultuur. Pärnus lisandub sellele soov ning valmisolek muutusteks. Oleme juba saanud koostöökutse IRLilt ja näeme teda ühe võimaliku partnerina. Head partnerlust loodame Toomas Kivimägi valimisliiduga.
Ühiseid eesmärke võib leida roheliste, Ausa Pärnu ja teistegi programmidest, koostööle nendega oleme samuti avatud. Välistame koostöö vaid Keskerakonnaga seni, kuni seda nimekirja juhib korruptsioonikahtlane linnapeakandidaat.
Mart Viisitamm: Kõik sõltub sellest, kes kui palju hääli saab ja kellega on meil võimalik oma lubadusi kõige paremini ellu viia. Ei tahaks kedagi välistada, kuid keeruline saaks olema IRLi ja Toomas Kivimägi valimisliiduga, mis oma vaadetelt on destruktiivsed.
Martin Helme: Kõik peale praeguse koalitsiooni ehk Keskerakonna ja Reformierakonna on võimalikud. Võimuliidu moodustamine sõltub eelkõige ikkagi valimistulemusest ja sellest, kellega õnnestub leida kokkulepe, mis arvestab kõige rohkem meie programmilisi lubadusi.
Martin Merilaine: Toomas Kivimägi valimisliit, Aus Pärnu, rohelised, Koit Pikaro, IRL ja sotsid.
Sven Sildnik: Opositsioonis seda muret ei ole.
Kui palju kohti saab teie erakond/valimisliit tulevases linnavolikogus?
Annely Akkermann: Meie saame volikogus seitse kohta.
Jane Mets: Seitse kohta.
Andres Siplane: Roheliste toetusprotsendi alusel eeldan ja loodan, et saame kaks kohta.
Toomas Kivimägi: Kümme.
Epp Klooster: Sotsiaaldemokraadid saavad uues linnavolikogus vähemalt seitse kohta.
Mart Viisitamm: Ennustamisega las tegelevad teised, valijad otsustavad selle. Oleme õnnelikud iga koha eest, kuid mõistagi oleks pettumus alla kümne koha.
Martin Helme: Väga raske ennustada, sest mingit lähteandmestikku pole tegelikult. Seetõttu pakun, et viis kuni kümme kohta.
Martin Merilaine: Kui Pärnu noored vanuses 18-30, keda linnas on ligi 8000, valima lähevad ja meie poolt hääletavad, saame 15 kohta. Kuid arvestades madalamat valimisaktiivsust ja meie vähest valimisreklaami ja tundmatust, on kolm kohta hea saavutus.
Sven Sildnik: Kui midagi saame, on kõik väga hästi.
Annely Akkermann, Isamaa ja Res Publica Liit
IRL on kaks korda pöördunud Pärnu poliitiliste jõudude poole, et sõlmida valimiste eel kas koostöölepet või ühist deklaratsiooni. Kas te tõesti uskusite, et enne valimistulemuste selgumist on Pärnus võimalik koostöö suhtes kokku leppida?
Valimisliite ja erakondi, mis ei ole rahul viimastel aastatel Pärnu linna juhtinud erakondade tegevusega, on palju. Pärnu linnavalitsuses vahetust näha soovivate valijate hääled jagunevad nende kõigi vahel. Seega, palju valimisnimekirju saab vähe kohti volikogus või ei ületa künnist ja nende poolt antud hääled lähevad kaduma.
Üldjuhul ei peeta toimivaks suuremat kui kolmest valimisnimekirjast koosnevat koalitsiooni ja vähe volikogukohti saanud nimekirjad jäävad seetõttu tihti koalitsiooniläbirääkimistelt kõrvale. Koostööleppega oleks olnud võimalik koondada vahetust taotlevate nimekirjade võimalikud mandaadid väga arvestatavaks jõuks koalitsiooniläbirääkimistel.
IRLil ei olnud illusioone koostöö võimalikkuse suhtes, kuid soovisime pakkuda teistele valimisnimekirjadele reaalset võimalust ennast kehtestada ka väiksema mandaatide arvuga ja näidata meie erakonna koostöövalmidust ühise eesmärgi nimel.
Teise deklaratsiooni tegime, soovides juhtida tähelepanu esmatähtsale: Pärnu linnal tuleb loobuda korruptiivsetest juhtimisvõtetest ja tuleviku arvel elamisest. Kutsusime üles kõiki valimisnimekirju seda valijatele lubama.
Konkurendid on teie puhul korduvalt vihjanud, et võimule saades hakkab teie kaudu linnas oma ambitsioone rahuldama Port Arturi kaubandus- ja kinnisvaragrupp. Kuidas te seda süüdistust kommenteerite?
Korruptsiooniseadus kohustab mind ennast taandama kõigist otsustest, mis puudutavad minuga seotud isikuid. Ma ei saa vastu võtta ühtki otsust ega avaldada seisukohta Port Arturi gruppi kuuluvate ettevõtete suhtes.
Konkurentide hirmul on suured silmad. Pärnu linnas on üle 2500 ettevõtte, Port Arturi gruppi kuulub neist vaid 12. See tähendab 0,4 protsenti. Pärnu linna majanduspildis on Port Arturi grupil 50miljonilise käibega kaduvväike osa ja linnarahva hirmutamine Port Arturiga on minu arvates naeruväärne katse mind poliitiliselt rünnata.