Soomaa rahvuspargi rahvusvahelise tuntuse suurenemine tähendab loodusturismiettevõtjate töövõitu ja liikumist ühise sihi poole - kinnistada Eesti kui loodusturismimaa Euroopa turismikaardil. Üks sellele kaasaaitajaid on matkakorraldajast haabjameister Aivar Ruukel.
Aivar Ruukel: Loodusturismi tähtsuse kasv on võrdelises sõltuvuses inimkonna linnastumisega
Valitsuse määrusega 1993. aastal moodustatud Soomaa rahvuspargi kuuerevääri ehivad läinud nädalast turismisihtkohana Euroopa Komisjoni Eden-auhind ja Euroopa põlislooduse kaitsealade võrgustikku kaasamist kinnitav PAN-pargi sertifikaat. Need tunnustused räägivad looduskaitsjate ja kohalike elanike, ettevõtjate ja ametnike koostöövõimest ja -tahtest kujundada turism kui majandusharu loodust väärtustavaks ja piirkonnale tulusaks.
Soomaa rahvuspark on 1997. aastast rahvusvahelise tähtsusega Ramsari märgala ja järgmisel esitas Eesti riik oma põlislooduse pärli UNESCO maailmapärandi nimekirja kandmiseks. Tegemist on üle-euroopalise looduskaitsevõrgustiku Natura 2000 ala ja rahvusvaheliselt tunnustatud lindude pesitsus- ja elupaigaga.
Alustasin kolme aasta eest õpinguid maaülikoolis loodusturismi erialal. Kevadel jõudsin bakalaureuse kraadini ja nüüd algas kaheaastane magistriõpe.
Bakatöö tingis vajadus elust enesest. Jätkusuutliku turismi arengukava olemasolu oli üks tingimusi Soomaa rahvuspargi liitumisel Euroopa põlislooduse võrgustikuga PAN Parks.
Magistriõppes pole mul veel päris selge, millise suuna võtan ja mis teemale keskendun. Suvel olin entusiastlik sooturismi teema suhtes, nüüd asjasse süvenedes olen aru saanud, et kaks aastat on liiga lühike aeg, et uurida selliseid stabiilseid ja pikaealisi kooslusi nagu sood.
Ilmselt valin uurimisteemaks midagi seoses loodusturismi tarbijatega, inimeste küsitlus ja tulemuste analüüs on selle lühikese ajaga realistlikum ülesanne.
Tahan, et noored kuulajad harjutaksid mõtlemist. Kena, kui nad hoomaksid loodusturismi tervikuna, kuid mõistaksid sealhulgas turismimajanduse vastuolusid. Näiteks, et loodusel ja kultuuril, mis enamasti motiveerib inimesi reisisihi valikul, pole selget hinda.
Looduses viibimine ei maksa üldjuhul midagi. Sellest tulenevalt ei ole mõistlik looduskasutus kunagi turismikorraldajate ainuvõimuses, vaid eeldab alati koostööd paljude asjalistega.
Nimed tulid tittesid oodates iseenesest. Meil on õnneks nii palju kauneid omakeelseid nimesid. Milleks kasutada siis võõraid?
Mõtlesime, et teine nimi võiks olla udmurdipärane, aga loobusime. Tundub, et on õigem, kui inimesel on üks nimi.
Väga hästi on harjunud, tal saab Eestis elamise kogemust kuus aastat.
Ma olen varem elanud kaks aastat Moskva lähistel kroonukasarmus ja hiljem aasta Rootsis õpilaskodus. Tartus elamise kogemuski on mul olemas, tudengipõlvest. Inimene on kohanev loom ja Tartu on ju õdus puust linn.
Soomaa väärtus on selles, et siin on minimaalselt kõike inimesega kaasnevat ja suhteliselt palju alles loodust oma algsel ja põlisel moel. Ning see vähene inimkultuur, mis on, toimib looduse rütmide järgi.
Lihtsalt. Isa Ain tuli 1979. aastal Jõesuu kolhoosi agronoomiks. Mulle sai Soomaa tuttavaks koolipõlves igasuviste paadi- ja -talviste suusamatkadega.
Kahjuks ma ju ei ole praegu paikselt Karuskosel. Aga mõnus on teha juba plaane eesootavaks eluperioodiks. Mõnus on vaikselt vananeda ja maha rahuneda.
Ikka väga sügaval.
Eelmisel sajandil! Korraldasime isatalus Saarisoos 1996. aastal esimese haabjalaagri, kus legendaarse meistri Jaan Rahumaa käe all sain esimese aluse valmis.
Eelmise aasta suvel asutasite Jaan Keerdo ja Priit-Kalev Partsiga MTÜ Eesti Haabjaseltsi eesmärgiga säilitada ja edendada haabjakultuuri. Mida selts on suutnud oma egiidi all teha?
Paljutki. Meeskäsitöö päevad Karuskosel, laulupeotule vedamine veeteel Võrtsjärvelt Pärnu, haabjaehitused Aimla looduskeskuses, Narva muuseumis, haabjakultuuri populariseerimine Viru folgil, hansapäevadel Pärnus ja Tartus.
Kohalikud elanikud, soomaalased. Paljud, kes otseselt pole turismiga seotud, aga kelle elu on siiski turismist mõjutatud. Olen turistide tungimises nende igapäevaellu nagu vahemees. Mõni kohalik aitab loodusturismi arengule kaasa, pakub öömaja, kõhutäidet või käib teejuhiks.
Oluline on koostöö kaitseala inimeste ja muude Soomaad omaks pidavate asjalistega.
Arvan küll, jah, et loodusturismi tähtsuse kasv on võrdelises sõltuvuses inimkonna linnastumisega.
Väga mõnus on olla keset raba, olgu see Kuresoo, Kikepera või Valgeraba.
Jõed ja neil vaikne allavoolu kulgemine on kütkestav, vähem külastatavad Lemmjõe ja Raudna ülemjooks on lemmikud. Ja Karuskosel on mõnus!
Olen nõus selle arvamusega traditsiooniliste ehitiste kohitsemise suhtes. Aga loodusturismi ülekorraldamise pärast ma praegu murelik pole.
Talvine poolaasta on rahulik, turiste vähe. Siis on aega puhata, raamatuid lugeda, magada ja mõtiskleda. Suvine poolaasta on seda tegusam.
Suve elamuslikumaid matku oli laulupeotule toomine haabjatel Viljandist Pärnusse. Viiepäevane jõematk mõnusas seltskonnas pakkus hulgi ülevaid emotsioone.
Minule on see meeldiv tegevus, kus üheks on saanud see, mis pakub huvi, ja võimalus end elatada.
Mis looduskaitset puudutab, siis kaitse-eeskiri on meil hea. Kui sellest kinni pidada, pole ka ohtu. Nii lihtne see ongi.
Elulaadiga on keerulisem ja siin on kõik kinni soomaalastes. Arvan, et rahvuspargi olemasolu on Soomaa elulaadile positiivselt kaasa aidanud, siinseid väärtusi meile omale teadvustada aidanud.
Seadused on meil head. Aga häirib pidev looduskaitsesüsteemi reformimine. Ametkonnad ja nende vastutusala muutuvad paari aasta tagant. Eestil pole terviklikku strateegiat ega tegevuskava loodusturismiks üldisemalt või siis turismist looduskaitsealadel kitsamalt.
Soomaal on õnneks olnud koostöövõimelised ja teotahtelised inimesed, tänu kelle toimetamisele oleme seal, kus oleme.
Ikka on tähtis, et su tegevust märgataks ja tunnustataks.