See on esimene asi, mida kodumaal võimatuks peetakse. Kõigepealt juba see, et nii väikestesse kohtadesse tavalinegi kool tehakse, muusikakoolist rääkimata. Ja siis see, et üksainus õpetaja peab õpetama kaheksat pilli. Võrdluseks tuuakse kas või väike Ilmatsalu muusikakool Tartumaal, kus 20 õpilase kohta on tervelt kuus õpetajat.
Ei hakka käesolevaga filosofeerima teemal, kuidas peaks last õpetama ja mida talle õpetada. Kohalikud lapsevanemad võivad aga öösiti täiesti rahulikult magada selles mõttes, et nende lastele jääb muusikakoolist igal juhul midagi kasulikku külge. Kui mitte suurepärane pillimänguoskus, siis võime loogiliselt mõelda, analüüsida ja sünteesida.
Ja niipalju on nende ridade autoril südametunnistuse riismeid säilinud, et õpetada ainult neid pille, millel mängimine endal vähemalt algtasemel välja tuleb. Ütlesin oma potentsiaalsele tööandjale kohe, kui minu Islandil maandumine jutuks tuli, et mingil juhul ei hakka ma õpetama laulmist ega viiulit, oboest rääkimata.
Musitseerimisest matemaatika abil
Muidugi on selge, et kui igasugused muusikakooli vastuvõtukatsed on seaduse täie rangusega keelatud, peab õpetaja arsenalis olema palju sellist, mille peale Eestis õpetav kolleeg ei tarvitse kunagi mõelda. Sest Eesti õpetajat kaitseb Suur Püha Lehm nimega kooli õppekava ja kui õpilane selles kehtestatud standardile ei vasta, lendab ta varem või hiljem koolist välja.
Mul on üks viienda klassi tüdruk. Äärmiselt tubli klaveriõpilane, käib pea iga päev kohusetundlikult muusikakoolis harjutamas (kodus neil klaverit pole) ja haarab uusi asju nagu lennult. Rääkis mulle, et kui vahepeal kaks aastat Rootsis elas, oli muusikakooli ootelehel ega jõudnudki ära oodata.