Andrus Kallastu: Kodanikuühiskonna tervis sõltub avaliku võimu läbipaistvusest

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Andrus Kallastu.
Andrus Kallastu. Foto: Ants Liigus

Esitasin 22. oktoobril Pärnu linna kodulehel küsimuste-vastuste portaalis linnaametnikule küsimuse ”Kus võib kodanik tutvuda koostatava Pärnu 2010. aasta eelarvega?”. 26. oktoobril sain Pärnu linnavalitsuse rahandusosakonna juhataja Reet Näki vastuse: ”Eelarve koostamisega alles tegeletakse. Tutvuda saab siis, kui eelnõu esitatakse Pärnu linnavolikogule ning avalikustatakse seejärel veebilehel.”


See vastus näitab kahjuks tüüpilisena meie kodanikuühiskonna nõrkust. Ei saa rääkida toimivast kodanikuühiskonnast, kui kodanik saab avaliku võimu tehtud otsustest või toimunud sündmustest teada tagantjärele.



Toimiva kodanikuühiskonna tervis sõltub avaliku võimu läbipaistvusest. Lõplike otsuste kõrval peaksid olema avalikud kõik ettevalmistatavate dokumentide eelnõud, kõik poolt- ja vastuargumendid ning otsustamise protsess ise.



Kahjuks on tänapäeva reaalsus, et enamasti ei leia kodanik kusagilt dokumentide eelnõusid, arutelude protokolle või läbirääkimiste kokkuvõtteid.



Vahel on need dokumendid küll olemas, kuid kodanikul puudub hõlpsalt kättesaadav informatsioon nende olemasolu kohta.



Kui linnavolikogu ja -valitsuse tegevus on veel suhteliselt läbipaistev, siis enamasti on läbipaistmatud eri komisjonides või töögruppides toimunud läbirääkimised ja poliitiliste jõudude kokkulepetele jõudmise protsess. Avalikku võimu ei teosta ainult poliitikud. Seda teostavad ametnikud ja organisatsioonidki, mis saavad raha avalikust eelarvest.



Kõigil neil on kohustus tegutseda ühiskonna suhtes läbipaistvalt.



Et meie avaliku võimu läbipaistvust reaalselt suurendada, teen ettepaneku Pärnu kodanikuühiskonna arengu huvides rakendada linnas järk-järgult järgmisi häid tavasid.



Esiteks. Poliitikud ja ametnikud fikseerivad ja avalikustavad iga päeva lõpuks Pärnu kodulehel oma töö tulemuse.



Näiteks Pärnu linnavalitsuse rahandusosakonna juhataja korrigeerib uute andmete alusel avalikult koostatavat Pärnu linna tulevase perioodi eelarvet või linna kultuuri- ja hariduskomisjoni liige avalikustab oma seisukohad seoses arutatava linna kultuuri arengukavaga.



Teiseks. Kõik avalikes huvides tegutsevate komisjonide ja töörühmade koosolekud protokollitakse. Protokollid või stenogrammid avaldatakse on-line’is Pärnu kodulehel.



Avaliku võimu poolt nende põhimõtete süstemaatilise elluviimise korral on kodanikul reaalne võimalus olla oma elukeskkonna kujundamisel aktiivsem kui seni. Linna tulevikuplaanidega aegsasti tutvudes saab ta kujundada nende suhtes selged seisukohad ja vajadusel avaliku võimu tegutsemisse tõhusamalt sekkuda.

Tagasi üles