Õpilasfirmad loovad tooteid lihtsate vahenditega

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Kohila gümnaasiumi õpilasfirma Insta müüs helkuritega katteid, mille saab sopa kaitseks seljakotile peale tõmmata.
Kohila gümnaasiumi õpilasfirma Insta müüs helkuritega katteid, mille saab sopa kaitseks seljakotile peale tõmmata. Foto: Urmas Luik

Laupäeval peeti Pärnus Port Artur 2 kaubanduskeskuses üle-eestilist õpilasfirmade jõululaata, kust sai osta nii kindlat toodet kui põrsast kotis.


Põrsast kotis pakkus huvilistele Tartu kunstigümnaasiumi õpilasfirma Kõva Mõte, kelle letilt leidis pealt kinni liimitud paberkotid, peal silma hakkamas musta värviga maalitud sõna MASU.



Kunagiste sotsialistlikust Eestist tuntud Brežnevi pakkide eeskujul sündinud mõte segunes praeguse viletsa majandusolukorraga ja kunstigümnaasiumi poistel tekkis idee peita paberkotti kümme asja, mis raskel ajal ära kuluvad. Kottide sisu on erinev, kuid igal juhul tarvilik ja loojate kinnitusel võib sisaldada ka 59kroonisest maksumusest suuremat väärtust.



Loodussäästlik tumba


Tootearendusena loodi masupakikeste kõrvale viletsa aja jõulupakid, mis passivad hästi kingituseks huumorisoonega inimestele.



“Paljud kiidavad ideed, aga väga palju neid pole õnnestunud müüa,” tunnistasid õpilasfirma liikmed Kristjan Nurmsalu ja Marcus Jürison, kelle jutu järgi on varasematel laatadel salapärane kotike siiski kaubaks läinud.



Tartu kunstigümnaasiumi teine õpilasfirma Pääsuke on võtnud oma missiooniks inimeste stressi vähendamise ja loodussäästlike tumbade tootmise. Hea argumenteerimisoskusega seletati skeptikutele, kel enda väitel stressipalli järele vajadust pole, et värskemate uuringute järgi kannatab selle moodsa haiguse all iga eestlane. Hoobilt olid ostjatel vastuväited otsas.



Pehme kattega loodussäästlik tumba peidab endas autokumme, millel istumine on märkimisväärselt pehmem tavalisest toolist. Õpilasfirma liikme Sander Sõna kinnitusel on keskkonnale mõtlev idee kodulinnas Tartus hästi vastu võetud ja 350kroonise tumba on soetanud kümmekond huvilist.



Pääsukese töögraafik on nii tihe, et peaaegu igal nädalavahetusel tuleb mõnel laadal osaleda. Kui pärast jõule puhkehetk tekib, hakatakse tegelema tootearendusega, et tumba katet senisest veelgi lihtsam pesta ning hooldada oleks. Pärnust viisid nad heade mõtete linna parima korduvkasutusliku toote preemia.



Seep svammi sees


Parksepa keskkooli firma Take&Wash tõi laadale svammi sees olevad seebid, mis uudistajates rohkesti elevust tekitasid. Toodet demonstreeriti otse külastajate silme all pesukausis, kuid kavalalt jäeti vastamata küsimusele, kuidas seep pealtnäha terve pesukäsna sisse saab. Olgu see samasugune saladus nagu moosi kommi sisse panemine. Take&Wash hinnati kõige eeskujulikuma müügistrateegiaga õpilasettevõtteks.



Peagi kehtestada kavatsetavale kilekotimaksule mõeldes kauplesid Juuru E. Vilde nimelise gümnaasiumi noored riidest kottidega, millest ühe oli väidetavalt ostnud jõuluvana ise. Pärastlõunaks olid neist lettidele jäänud vaid üksikud ja firma tegi laadal teistega võrreldes parima läbimüügi.



Misso keskkooli õpilasfirma Kivad loodusruunikivide komplektid kadusid laualt kui soojad saiad ja päeval kella ühest võisid tüdrukud jääda ootama parimate õpilasfirmade väljakuulutamist, sest kõik seitse kaasa võetud komplekti leidsid uue omaniku. Õpilasfirmade laada eestvedajal Mari Suurvälil jäi üle vaid pead vangutada, sest ostmist edasi lükanuna jäi ta soovitud ruunikividest sootuks ilma. Kivad sai preemia kui laada ostjate lemmik.



“Mul on varsti õpilastelt ostetud toodete jaoks kodule juurdeehitust vaja,” naeris Suurväli, kes ükshaaval kõik letid läbi käis, hindamislehtedele märkmeid tegi ja samas ka rahakotisuu lahti poetas, et noorte ettevõtmisi toetada.



Parimaid premeeriti


Kaheksandat aastat Pärnus toimunud õpilasfirmade laadale registreerus 36 firmat kõikjalt Eestist. Kõigil neil on olemas ametlik Junior Achievementi arengufondi tegevusluba, mis tõendab, et ettevõte on õpilasfirmana registreeritud.



Noored kauplesid paljude erinevate toodetega, valikust leidis peale eespool mainitu näiteks tekstiilist ingleid, lauamänge, erineva disainiga helkureid, muruloomi, klaasist sulatatud pildiraame, palju jõulukaarte ja kaunistatud pesulõkse.



“Žürii kokkuvõtteid lugedes ja hindajatega vesteldes märkisid nad toodete kvaliteedi tõusu ja noorte nutikust tagasihoidlike vahenditega huvitavaid tooteid luua,” kinnitas Suurväli.



Preemiaid jagati erinevates kategooriates, muuhulgas ka parima väljapaneku, innovaatilisema toote, koolikasuliku toote ja aktiivse müügi eest.



Samal päeval peeti Pärnu Kaubamajakas õpilasfirmade müügipäeva “Jäärmark”.



Müügipäeval osalesid koolide käsitööringid ja töötoad Raeküla gümnaasiumist, Koidula gümnaasiumist ning Libatse, Valgu, Kaelase ja Varbla koolist. Samuti olid kohal Raeküla, Ülejõe, ühis- ja Sindi gümnaasiumi õpilaste mini- ja õpilasfirmad ning külalisfirmad Tallinnast, Lõuna-Eestist ja Narvast.

Tagasi üles