“In Graafika” toob vaatajani Viiralti tööd

Marian Kivila
, kunstikriitik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Peeter Alliku graafiline pilt “Tiiger” viib mõtted Eduard Viiraltile: oma Viiralti kogu näitab Juhani Komulainen.
Peeter Alliku graafiline pilt “Tiiger” viib mõtted Eduard Viiraltile: oma Viiralti kogu näitab Juhani Komulainen. Foto: Erakogu

Laupäeval kell 13 avatakse Pärnu kunstihallis 31. jaanuarini kestev ühendfestival “In Graafika” ja Pärnu nüüdismuusika päevad.


Sündmused saavad alguse laupäeval, 9. jaanuaril, kui toimub suur festivalipäev ning Pärnu kunstihallis, kontserdimajas paiknevas linnagaleriis, Pärnu muuseumis, Endla teatris, Port Arturi kaubanduskeskuses, kunstnike majas ja Tartu ülikooli Pärnu kolled˛is avatakse hulk eripalgelisi graafikanäitusi. Festivali vältel on veel kavas loengud, kontserdid, töötoad, diskussioonid, etendused, teoste ühiskuulamised ja -vaatamised.



Mõlemal festivalil on üle kümneaastane ajalugu, kuid kolm aastat tagasi otsustati jõud ühendada ning eksperimenteerida nüüdismuusika ja -kunsti ühenduspunktidega.



Kunst aitab maha laadida


“In Graafika” tänavune alapealkiri on Prantsuse autorilt Marinus de Ruiter’ilt pärinev „Obsessions on Paper – Mental Discharge“. Eesti keelde võiks selle mõtte tõlkida kui “kinnisideed paberil – vaimne tühjakslaadimine“.



Vaimset vabanemist või mahalaadimist paberile esindavad otseselt “In Graafika” seekordsed välismaised peaesinejad Prantsusmaalt: kunstnikerühmitus Le Dernier Cri, mis ühendab võrgustikuna kunstnikke kogu maailmast.



Le Dernier Cri laeb oma trükised ja videod raevukalt ja järjekindlalt tulvil õudusi, vägivalda ja muud niisugust, mille värvikus, pildikeel ja fantaasiarikkus jäävad vaataja alateadvusse kummitama ilmselt pikaks ajaks.



Rühmitus täidab oma teostega Pärnu kunstihalli kahasse Soome sõsarorganisatsiooni Kutikuti koomiksikunstnikega. Kutikuti on Helsingis baseeruv ebaakadeemilise suhtumisega saripildientusiastide rühmitus, kes muu loometegevuse kõrval annab välja oma koomiksiajakirja ning rahvusvahelist antoloogiat.



Eesti uus ja vana graafika


Vaimse tühjakslaadimise eri käsitlusi leiab Eesti kunstnike teosteski. Pärnu muuseumis saab näha klassik Eduard Viiralti seni kunstihuvilistele tundmatuid joonistusi, samuti kavandeid varajasest Pariisi perioodist. Paljusid Viiralti töid võib siduda ekspressionismiga, milles ilmnevad varajased sürrealistlikud nüansid. Neist leiab ühiskonna alateadvuse varjukülgi ja emotsionaalselt pingelisi võitlusi suurlinna pahede taustal.



Muuseumis eksponeeritavad teosed on pärit Viiralti metseeni ja armastatu Nelly Stulzi kogust. Peamiselt kriidi-, pliiatsi- ja grafiidijoonistustest koosnev kogu kuulub Soome heliloojale Juhani Komulainenile ja on suurim teadaolev Viiralti kollektsioon Soomes. Eesti kunstimuuseumi intendandi Mai Levini sõnutsi on need unikaalsed joonistused ja kavandid eestlaste kultuurimälule erakordselt tähtsad.



Pärnu linnagaleriis kontserdimajas panevad Marko Nautras ja Tõnis Kenkmaa kokku sektsiooni, mis kodumaise noorkunsti võtab kokku pealkirja all „Respekt“. Nautrase tööd vaatlevad massi kui kasvavat nähtust ja inimest, kes selles süsteemis peab suutma oma koha leida.



Endla teatris avatakse Sirje Eelma kuraatorinäitus Eesti vabagraafikute ühenduse töödest.



Pärnu kunstnike majas esitab oma uuemat loomingut 2008. aasta Pärnu kunsti aastapreemia laureaat Toomas Kuusing. Tema linoollõikes trükised kõnetavad igaüht eelnevast kunstikogemusest või haridustasemest olenemata. Sisulisi vastuseid või konkreetseid lahendusi Kuusingu teosed ei paku, kuid kahtlemata on need oma piinlikus detailirikkuses ja filigraanse käsitöö mahult ammendamatu tõlgenduste allikas.



Kunstnike maja väike saal on Kursi koolkonna graafikameistrite saavutuste päralt – seda sõna kõige otsesemas mõttes. Peeter Allik toob Pärnusse kohale Kursi koolkonna aukirjad ja ordenid, mida samuti võib graafika raamidesse paigutada.



Tartu ülikooli Pärnu kolledžis uuritakse vaimse mahalaadimise nähtusi vaimuhaiguste, paranoiade ja luulude kaudu, tuues need isiklikult tasandilt kogukondlikule, poliitilisele, sotsiaalsele ja globaalsele pinnale. Pärnu koolkonna kunstnikud Margus Tiitsmaa, Meeland Sepp, Remo Randver, Ville-Karel Viirelaid ja Kaarel Kütas kasutavad oma nägemuste visualiseerimiseks tehnikaid plakatitest ja kollaažidest kuni tätoveeritud seanahkade ja skulpturaalsete objektideni.



Festivali avapäeva kulminatsioone on Pärnu kunstihallis Repoo Ensemble’i ettekantav Arnold Schönbergi 1912. aastast pärinev skandaalne melodraamade tsükkel „Pierrot Lunaire“.



Helisünteesi töötuba


31. jaanuarini tegutseb Pärnu Vanalinna põhikooli aulas (Nikolai 26) kolmandat korda toimuv multimeediumitöötuba, kus osalevad Pärnu koolide õpilasedki. Ühiselt jätkatakse Vikipeedia-põhise elektroonilise muusika tehnoloogia käsiraamatu koostamist. Töötoa fookuses on helisüntees ja muusika visuaalne programmeerimine. Juhendavad heliloojad Hans-Gunter Lock ja Andrus Kallastu.



22.-24. jaanuarini kestab Pärnu kunstnike majas sümpoosion, kus osalevad muusikauurijad, teoloogid ja filosoofid.



Täieliku ülevaate “In Graafika” ja Pärnu nüüdismuusika päevade näitustest, töötubadest ja sümpoosionidest leiab Non Grata kodulehelt www.nongrata.ee.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles