taha, imestab mõisasaks rahvalaulus „Mats alati on tubli mees", kui maavillases mehike ei mõtlegi vonni kintsu kaabata ega pärishärra ees mütsi peast võtta. Täielik sigadus!
Vähemasti nüüd on selles vallas kord majas ning alamad teavad, et nende asi on maul halten und weiter dienen! (lõuad pidada ja edasi teenida!), nagu vahva sõdur Shvejk allaheitlikkuse lipukirja sõnastas.
Nii on aru saada, et tuleb kellelgi pähe mõnda hinda kergitada, ei tekita see peale poolsosistamisi mokakobina miskit pahameelt.
Kuidas Hando Runnel kirjutaski?
„Tallake meid kui palju tahate,
vaevake meid kui palju vajate,
meie ei kohku, ei heitu ära,
kuidagi ikka elame ära."
MITTE VÄGA AMMU OLI KÕIGES SÜÜDI MOSKVA. Nüüd oleks aeg Brüsseli poole rusikat vibutada, aga põhjust polegi: külakurnajad lustlevad meie endi keskel.
Itkeda, et kohalike kütusemagnaatide poolt kõrgele kergitatud bensiinihind tõmbab lõa Eesti autoomaniku kõri ümber kaunis koomale, ei ole päris aus.
Ühest küljest pole maarjamaalastel kurta midagi. Meie rahasse ümber arvestatuna maksab bensiin A95 praegu (19. mail 2004) Shveitsis 14.65, Soomes ja Saksamaal 17.25, Rootsis 17.90, Norras 18.80, Taanis 19.10 ja Hollandis koguni 19.35 krooni liiter.
Teisalt ei maksa unustada, et käesoleva aasta 1. maist sandib Eesti Vabariik igalt pliivaba bensiini liitrilt endale neli krooni ja 50 senti. Diisli juures rahuldub aganakott üksnes kolme krooni ja 84 sendiga. Ikka teedeehituseks, nagu lollile rahvale kunagi suureliselt lubati.
Ning selle juures oleme kerjusele palakest poetades veel kergelt pääsenud: aastaks 2010 kerkib meiegi kütuseaktsiisi määr Euroopa Liidu tasemele ehk 5.62 pliivaba bensiini ja 4.73 diisli liitrilt. Sellisel taustal on naljakas mõeldagi jänkiriigile, kus föderaalmaks igalt bensiinigallonilt (3,785 l) on Eesti kroonides 2.40.
LÄÄNEEUROOPLASTELE ON kukepea nii Vana kui Uue Maailma kütuseaktsiis. Hiljutine uuring näitas, et Euroopa kõrgeimat keskmist tunnipalka saav taanlane teenib 60 minutiga 27.89 eurot ehk 436 krooni ehk 22,8 liitrit bensiini.
Kröösusele järgnevat hästi teenijate tihedat gruppi juhtis Luksemburgi, Saksamaa, Hollandi, Itaalia ning Suurbritannia ees Shveits, kus tunnitasu oli 22.03 eurot ehk 330 krooni ja 50 senti ehk 22,6 bensiiniliitrit. Sellesse loetellu passivad soomlasedki oma meie rahas 36 000 krooni suuruse kuupalgaga.
Eestis oli keskmine tunnitasu uuringu põhjal 2.47 eurot ehk 38.70 krooni ehk 3,4 liitrit bensiini.
Sellisel taustal on mõistetav ettevalmistatav uus Eesti lipu seadus, mis võtab tulevikus eraisikutel trikoloori heiskamise kohustuse. Õige kah: ilmvõimatu on kõiki tühja lipuvardaga oma suhtumist Eesti vabariigikesse väljendavaid alamaid türmi heita. Nii suurt tuhkhoonet annab ehitada. Aga oleme sinnapoole teel.