Vormsilased kahtlevad Kihnu Veeteede laevas

Oktoobrist hakkab Vormsi elanikke mandri ja saare vahel vedama Kihnu Veeteede ASile kuuluv laev Reet, aga juba on saarerahvas korjanud allkirju uue vedaja vastu.

Praegu mandri ja Vormsi vahel kurseeriva Saaremaa Laevakompanii laev teeb viimase reisi 30. septembril.

Et mandri ja Vormsi vahel laevaliikluse organiseerimiseks välja kuulutatud esimene konkurss ebaõnnestus, sest sellel osales vaid üks firma, Väina Liinid, mille teenete kasutamiseks ei jätkunud riigil raha, korraldati uus.

Teine konkurss jättis võitjaks AS Kihnu Veeteed, mille pakkumine osutus riigile kõige kasulikumaks. 9. septembril sõlmisid Lääne maavalitsus, Vormsi vallavalitsus ja Kihnu Veeteede AS lepingu.

Reet tekitab vastakaid arvamusi

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kantsler Marika Priske leidis, et kuus miljonit, millega riik Vormsi laevaliiklust doteerima hakkab, on mõistlik summa.

Vormsi vahel veeti keskmiselt kuus autot praami kohta. “Seni liikunud suure praami jaoks oli see väga väike täitumus ja see tuli liiga kallilt kinni maksta,” tõdes Priske.

Et Vormsi rahvas on praegu ärevil, on Priske sõnade kohaselt loomulik, sest Reet on eelmisest praamist tunduvalt väiksem. Kihnu Veeteed on kantsleri väitel lubanud, et ükski auto ei jää vedamata. “Ja kindlasti on tihedam graafik saare elanikele parem kui senine harv liiklus,” lisas Priske.

Vormsi volikogu esimees Ellen Järvis ütles, et tema on elanike poolt, aga oma seisukohti ta praegu avaldama ei hakka.

“Leping on sõlmitud, peame ootama ja vaatama,” sõnas Järv. “1300 reisi aastas meid ei rahulda. Enne sõitis suurem praam niisama palju, nüüd hakkab käima poole väiksem.” Ta avaldas arvamust, et leping sõlmiti liiga kiiresti ja tingimusi ei avalikustatud õigeaegselt.

Lääne maavalitsuse nõunik Harri Erman tunnistas, et kiirustamist on ette heidetud, kuid selle tingis esimese konkursi ebaõnnestumine.

“Rahvas hakkas asja vastu huvi tundma alles pärast lepingu sõlmimist,” lausus Erman. Kui Lääne maavalitsus möödunud kolmapäeval Vormsi rahvaga kohtus, tema teatel vastuseisu tunda polnud.

“Hirmul on ettevõtjad,” märkis Erman. “Teisipäevasel kohtumisel regionaalminister Jaan Õunapuuga sai aga selgitatud, et pole mõtet materdada seda, mida ei tunta.”

Ermani jutu järgi on rahvale maksimaalselt vastu tuldud ja keegi ega miski vedamata ei jää.

Vallavanem lubab senisest paremat laevaliiklust

“Igale uuele ollakse algul vastu, aga praami saab ka iga kahe tunni tagant käima panna ja paindlikkus on inimestele tähtis,” seletas Erman. “Ootame ühe kuu, siis on aeg arutada, kas liiklus rahuldab või mitte.”

Vormsi vallavanem Meelis Mägi ütles, et vallavalitsusel pole Kihnu Veeteede vastu mingeid pretensioone. “Meie oleme rahul ja paneme liikluse toimima nii, et see on parem kui enne,” tähendas ta.

Vallavalitsusel on Kihnu Veeteedega kokkulepe, et vormsilaste jaoks jäävad piletihinnad aasta läbi ühesuguseks ja suvist turismitasu ei lisandu. Ka piletite broneerimine käib tasuta ning operatiivsõidukidki saavad tasuta sõita. Saareelanikud võivad isegi sõidugraafiku ise valida ja planeerida vajadusel rohkem reise.

“Reet võtab küll vähem autosid peale, kuid võimalik on tihedam graafik ja ka metsa võib kahe kuu asemel viis kuud vedada,” selgitas Mägi. “Meil on kokkulepe, et ükski töö tegemata ei jää. Liiklus toimub aasta läbi ja talvel hakkab sõitma teist tüüpi praam.”

Priske kinnitas, et lisasõite nõustus Kihnu Veeteed tegema riigi dotatsioonita. Pealegi on esimest korda nii, et praam on öösel saarel ja inimesed saavad hommikul vara mandrile ning õhtul hilja tagasi.

Kihnu Veeteede ASi juhatuse esimees Annely Akkermann väljendas veendumust, et Reet saab Vormsi ja mandri vahel liiklemisega hakkama. “Muret teeb ainult talv,” märkis ta.

Akkermann ütles, et talveks rendivad Kihnu Veeteed Soomest laeva, mis peaks jääga toime tulema. “Aga selle tegelikud võimed on meil veel teadmata,” tunnistas ta.

Reisijate salong on renditaval laeval väike, aga kui eelmiste aastate statistikast lähtuda, ei tohiks Akkermanni arvamuse kohaselt probleeme tulla.

Tagasi üles