Skip to footer
Saada vihje

Andres Põder: jumal on ametikoht, teatud olemusvormel

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Kalev Vilgats, Kaupo Meiel
Artikli foto

Äs­ja Ees­ti Evan­geel­se Lu­ter­li­ku Ki­ri­ku (EELK) pea­piis­ko­piks va­li­tud Pär­nu praost And­res Põ­der soo­vib suu­ren­da­da ki­ri­ku rol­li ühis­kon­nas ning näeb tu­le­vi­kus Pär­nus­se ker­ki­mas veel üh­te lu­te­ri ki­ri­kut.

Pär­nu Pos­ti­me­he­ga koh­tus And­res Põ­der nel­ja­päe­val, ühel vä­hes­test päe­va­dest, kui ta vii­bis Pär­nus. Ees­ti aja­kir­jan­du­se hu­vis­se oma isi­ku vas­tu suh­tus Põ­der ra­hu­li­kult.

Ole­te aja­kir­jan­du­se­le öel­nud, et pea­piis­ko­piks va­li­mi­ne tu­li tei­le ül­la­tu­se­na. Miks? Kas tões­ti kan­di­dee­ri­si­te, loot­ma­ta saa­da va­li­tuks?

Kõik kan­di­daa­did olid vä­ga tu­ge­vad ja ar­va­sin ta­ga­si­hoid­li­kult, et kül­lap on kee­gi tu­ge­vam. Tea­des ja tun­des neid ini­me­si, olek­sin võib-ol­la ise­gi kel­le­gi tei­se poolt hää­le­ta­nud. Et va­lik lan­ges mul­le, oli meel­div ül­la­tus.

Sel­gi­ta­ge lu­ge­jai­le, kui kõr­ge ame­tii­sik on EELK pea­piis­kop? Ku­hu võiks teid ase­ta­da tipp­juh­ti­de skaa­lal?

Dip­lo­maa­ti­li­ne eti­kett seab vai­mu­li­kud tipp­ju­hid pä­ris hie­rar­hia et­teot­sa. Meil saab pea­piis­ko­pi staa­tust ot­sus­ta­da pre­si­den­di vas­tu­võ­tu jär­gi, kus ki­ri­ku­te ju­hid tu­le­vad va­lit­su­se liik­me­te jä­rel. Ajast ae­ga on vaiel­dud, kumb on suu­rem, kas il­ma­lik või vai­mu­lik võim, tsi­vii­lü­his­kon­nas on sel­le tipp­ju­hid rii­giõi­gus­li­kult esi­ko­hal.

Kui­das tu­leb teid vas­ta­valt uue­le ame­ti­le kut­su­da?

Meil on de­mok­raat­lik, rah­vus­ki­rik. Oma­va­he­li­ses suht­le­mi­ses ei va­ja me pik­ka tiit­li­te ro­du ja pii­sab, kui öel­da ame­ti­ni­me­tus.

Mis oleks Ees­tis ol­nud tei­si­ti, kui meie põ­hi­sea­du­ses ol­nuks lau­se ”Ees­ti rii­gi­ki­ri­kuks on…?

No, mi­ne tea, kõik võib ju tu­le­vi­kus tul­la, kuid peab tõ­de­ma, et siia­ni on ki­rik ise taot­le­nud vas­tu­pi­dist. Kui 1917. aas­tal esi­me­sel ki­ri­ku­kong­res­sil asu­ti Ees­ti ala­del ise­seis­vat ki­ri­kust­ruk­tuu­ri loo­ma, de­fi­nee­ri­ti se­da va­ba, rah­va­ki­ri­ku­na.

See vas­tan­dus sel­gelt rii­gi­ki­ri­ku idee­le, mis oli Skan­di­naa­vias ja Sak­sa­maal. Nii et Ees­ti oli Eu­roo­pas üks esi­me­si, kus ki­rik mää­rat­les end ise mit­te­riik­li­ku­na.

En­ne sõ­da kuu­lus üle 80 prot­sen­di Ees­ti ela­ni­kest ki­ri­kus­se. Pä­ris suur prot­sent kuu­lub ka prae­gu. On sel­ge, et nii suu­re va­ba ühen­du­se si­se­mi­sed elu­reeg­lid ja ta­vad ei jä­ta ühis­kon­da mõ­ju­ta­ma­ta.

Kui­das suh­tu­te ris­ti­ma­ta eest­las­tes­se, maau­su­lis­tes­se ja teis­tes­se us­ku­des­se? Kas tee­te mi­da­gi nen­de heaks, et nad saak­sid sa­ma­moo­di rii­gilt toe­tust kui lu­ter­la­sed?

Mis puu­du­tab de­mok­raat­lik­ku ühis­kon­da, siis peak­sid kõik ini­me­sed ole­ma võrd­sed, sa­mu­ti ühis­kond­li­kud moo­dus­ti­sed. Väi­ke­se konf­lik­ti on sis­se ko­dee­ri­nud pa­ri­teet­su­se ehk pro­port­sioo­ni kü­si­mus: kas kõi­gi­le ra­ha või vas­ta­valt pea­de ar­vu­le. See on dis­kus­sioo­ni tee­ma.

Kui ko­ha­li­kud oma­va­lit­su­sed või riik on toe­ta­nud min­git selt­si, kü­si­tak­se ko­he, kui pal­ju on seal liik­meid. Sel moel oleks ki­rik­ki õi­gus­ta­tud kü­si­ma, et kui meil on ühi­ne rii­giee­lar­ve, peak­sid ko­da­ni­kud vas­ta­valt oma hul­ga­le ole­ma oma hu­vi­de­ga esin­da­tud. Lu­te­ri ki­rik on kõi­ge suu­rem. Kui tei­si on vä­he, on nen­de sei­sund kee­ru­li­sem, kuid see po­le ki­ri­ku süü.

Kok­ku­võt­tes ole­me ühed ees­ti ven­nad ja õed ning ki­rik ei leia, et peak­si­me neil tee­ma­del min­gi konf­lik­ti üles tõst­ma.

Kui­das hin­da­te Pär­nu praost­kon­na olu­kor­da, kas õpe­ta­jaid on pii­sa­valt ja mil­li­ne on siin­se­te ki­ri­ku­va­ra­de, eel­kõi­ge hoo­ne­te olu­kord?

Hoo­ne­te poo­lelt vaa­da­tu­na on seis pä­ris hea. Taa­si­se­seis­vu­mi­sa­ja al­gu­poo­lel oli vä­ga suur hu­vi ki­ri­ku­te vas­tu ja lei­dus toe­ta­jaid nii ko­ha­li­kes oma­va­lit­sus­tes kui sõp­rus­ko­gu­kon­da­des ning ini­me­sed ise on pal­ju tööd tei­nud. Ki­ri­kud Ees­ti­maal po­le ku­na­gi nii kor­ras ol­nud kui prae­gu. Kui­gi võr­rel­des Skan­di­naa­via maa­de­ga on põh­just piin­lik­kus tun­da veel küll.

Vai­mu­li­ke poo­lest oleks Pär­nu­maa­le va­ja üh­te-kah­te põ­hi­ko­ha­ga vai­mu­lik­ku, sest piir­kond on suur. Prob­lee­me on väi­kes­te maa­ko­gu­dus­te­ga, mis ei suu­da täis­ko­ha­ga õpe­ta­jat ülal pi­da­da. Näi­teks Tõs­ta­maa, ku­hu käib Aud­ru õpe­ta­ja. Ää­re­maaks muu­tu­mi­ne ise­gi vai­mu­li­kul alal on tee­ma tu­le­vi­kuks.

Ees­tis on 164 ko­gu­dust, neist um­bes 40 pea­vad kuus hak­ka­ma saa­ma ühe ini­me­se kesk­mi­se pal­ga­ga, mil­lest mõis­ta­gi ei pii­sa. Kui­das kaits­ta väi­ke­ko­gu­du­si pank­ro­ti eest ja hoi­da kü­la­ki­ri­ku va­ran­dust, mis on eel­ne­va­te põlv­kon­da­de pä­rand mei­le?

Need on tõ­si­sed kü­si­mu­sed, mis puu­du­ta­vad ko­gu rah­vus­lik­ku va­ra. See po­le ai­nult Ees­ti ki­ri­ku prob­leem, sa­ma­su­gus­te mu­re­de­ga te­ge­leb näi­teks Sak­sa­maa. Need on seo­tud de­mog­raa­fi­li­se olu­kor­ra­ga. Sak­sa­maal on igas kü­las ke­na ki­rik, kuid rah­vast on jää­nud nii na­pilt, et po­le oma õpe­ta­jat ega pee­ta igal pü­ha­päe­val tee­nis­tust­ki.

Mi­da­gi pea­me õp­pi­ma väl­jast­poolt ja tead­vus­ta­ma, et ki­rik ei ole ai­nult ko­ha­li­ku ko­gu­du­se, vaid ko­gu seal­se ko­gu­kon­na asi.

Olen siis­ki op­ti­mist ja usun, et ka ki­ri­ku olu­kord tu­le­vi­kus pa­ra­neb.

Mi­da üt­le­te ateis­ti­le, kes väi­dab, et mit­te mil­le­gi ni­mel po­le maail­mas soo­ri­ta­tud nii pal­ju ku­ri­te­gu­sid ja ta­pe­tud se­da­võrd pal­ju ini­me­si kui usu ni­mel?

Kui usu­voo­lu­de hul­ka lu­ge­da ka ateism ja ar­ves­ta­da, kui pal­ju sel­le ni­mel on ta­pe­tud, võiks sel­le­ga nõus­tu­da­gi. Hit­le­ri hoia­kud ki­ri­ku suh­tes on tea­da: need, kes ki­ri­ku joont püüd­sid ajad, sat­tu­sid koon­dus­laag­ris­se. Tu­le­ta­gem meel­de sta­li­nist­lik­ku NSV Lii­tu, pu­na-Hii­nat, Kam­bod˛at, Põh­ja-Ko­read – see üle­tab inim­kon­na re­li­gioos­se­te kan­na­tus­te ma­hu mit­me­kord­selt.

Sel­li­seid reh­ken­du­si võib te­ha, kui­gi need on ru­ma­lad, sest usund kui nä­he on sel­li­ne kul­tuu­ri osa, et ise­gi siis, kui sel­le ni­mel on mi­da­gi teh­tud, ei saa se­da kul­tuu­rist väl­ja lü­li­ta­da. Me ei saa ku­ju­ta­da maail­ma, kus neid re­li­gioos­seid fe­no­me­ne ei oleks ol­nud, ja nii ei ole tu­le­vi­kus­ki. Nii­kaua, ku­ni pü­sib inim­kond, on te­ma la­hu­ta­ma­tu liit­la­ne re­li­gioos­ne mõt­le­mi­ne. Kõi­ge liht­sam la­hen­dus oleks, kui me üld­se po­leks sün­di­nud siia maail­ma, siis po­leks ka ku­ri­te­gu­sid.

Kas tee­te min­git va­het usk­li­kel, kes jär­gi­vad küm­met käs­ku, ja ateis­ti­del, kel­lel on tea­tud si­se­mi­sed ee­ti­li­sed pii­rid, mis on lä­he­dal küm­ne­le kä­su­le?

Isee­ne­sest on üks­kõik, mis ajen­di­tel min­gi te­gu on toi­me pan­dud, ol­gu see hea või halb. Kui vaa­da­ta tea­tud käi­tu­mis­mal­le re­li­gioos­ses ko­gu­kon­nas ja väl­jas­pool se­da, siis seal on eri­su­sed – suh­tu­mi­ses ene­se­tap­pu­des­se, abie­lu­la­hu­tus­se, nar­ko­maa­nias­se, va­le­ta­mis­se, va­ras­ta­mis­se.

Kõik hu­ma­nist­li­kud ee­ti­kas­kee­mid on tek­ki­nud re­li­gioos­se tra­dit­sioo­ni pin­nal, val­mi­so­lek käi­tu­da min­gi­te nor­mi­de jär­gi on lä­he­da­ne küm­ne­le kä­su­le. Näi­teks kom­mu­nis­mie­hi­ta­ja mo­raa­li­koo­deks, mil­le pu­hul näe­me, et see on ma­ha kir­ju­ta­tud piib­li­raa­ma­tust.

Rää­ki­da ateist­li­kust mo­raa­list on nal­ja­kas ja aru­saa­ma­tu, sest mis on sel­le mo­ti­vat­sioo­ni alus?

Ole­te ka Pär­nu Ja­ko­bi ko­gu­du­se, Sin­di ko­gu­du­se, To­ri Pü­ha Jü­ri hool­da­jaõ­pe­ta­ja ning Saar­de Ka­ta­rii­na ko­gu­du­se õpe­ta­ja. Kes täi­dab need tü­hi­kud teie lah­ku­mi­se jä­rel?

See on ol­nud amet­kond­lik vas­tu­ta­mi­ne, neis ko­gu­dus­tes on oma töö­te­gi­jad, mi­na te­gin amet­kond­lik­ku jä­re­le­val­vet ja mi­nu lah­ku­des lä­he­vad need üle­san­ded üle järg­mi­se­le praos­ti­le.

Kas kir­ju­ta­da tu­leb Ju­mal või ju­mal?

Te­ge­mist on kul­tuu­ri­kok­ku­lep­pe­ga ja reeg­lit on ras­ke öel­da. Suu­re tä­he­ga kir­ju­ta­mi­ne on ju­ma­la muut­mi­ne pä­ris­ni­meks, ehk­ki see sõ­na se­da ei ole.

Ju­mal on n-ö ame­ti­koht, tea­tud ole­mus­vor­mel. Nii võiks ju­ma­la kir­ju­ta­da väi­ke­se tä­he­ga, see po­leks usu­reeg­li­te rik­ku­mi­ne.

Sa­mal ajal lu­gu­pi­da­mi­sest vää­ri­ka­te ame­ti­koh­ta­de vas­tu kir­ju­ta­tak­se need suu­re tä­he­ga – näi­teks Pre­si­dent. Ees­ti keel on pii­sa­valt to­le­rant­ne, et või­mal­da­da lu­gu­pi­da­mi­sa­val­dust ja kir­ju­ta­da suu­re tä­he­ga.

Aja­kir­jan­dus võiks ise­kes­kis kok­ku lep­pi­da, kui­das ju­ma­la kir­ju­ta­mi­sel toi­mi­da. Ees­ti ki­rik­li­kus rah­vat­ra­dit­sioo­nis on Ju­mal, meie ar­va­tes võiks sel­li­ne ta­va jät­ku­da.

Mis mo­ti­vee­riks vas­ta­va ha­ri­du­se­ga noort hak­ka­ma ki­ri­kuõ­pe­ta­jaks? Kui­das hin­da­te EELK per­so­na­li­po­lii­ti­kat?

Ki­rik on ol­nud se­da meelt, et ra­ha ei to­hi ol­la põ­hi­mo­ti­vat­sioon ja va­hel on ut­ree­ri­tult öel­dud, et ehk on­gi nii õi­ge, et ki­ri­kuõ­pe­ta­jad saa­vad vä­he pal­ka, siis jää­vad pü­si­ma need, kel on usu­li­sed mo­tii­vid.

Ki­ri­kuõ­pe­ta­ja roll on vas­tu­tus­ri­kas ja nõuab kõrg­ha­ri­dust, mis on kal­lis. Prae­gu­gi Tar­tu üli­koo­li lõ­pe­ta­nud hak­ka­vad maks­ma ta­ga­si õp­pe­lae­nu, neil on pe­red ja me ei ela enam sa­jan­di­ta­gu­ses kü­la­ko­gu­kon­nas, kus õpe­ta­ja kas­va­tas juur­vil­ja li­saks.

Eu­roo­pas on ki­ri­kuõ­pe­ta­ja­te ma­jan­dus­lik seis pä­ris hea – siin on­gi mõt­le­mis­koht, kui­das luua või­ma­lu­si, et meie ini­me­sed olek­sid usu­li­ses vald­kon­nas tee­ni­tud. Võiks ol­la õp­pe­lae­nu­soo­dus­tu­sed ja riik võiks võt­ta en­da kan­da teo­loo­giaü­liõ­pi­las­te õp­pe­lae­nu ta­su­mi­se, sest noor ini­me­ne on val­mis mi­ne­ma väi­ke­ses­se maa­koh­ta, ole­ma maa sool. Val­lad on sel­lest vä­ga hu­vi­ta­tud, tä­nu­li­kud, kui tu­leb noor ini­me­ne, kel­le te­ge­vus ei piir­du ai­nult ki­ri­ku­ga, kes eden­dab muu­si­kae­lu, ai­tab kaa­sa koo­li­töös. Elu väi­kes­tes koh­ta­des peab eda­si mi­ne­ma.

Noo­ru­ses oli­te loo­tus­tan­dev luu­le­ta­ja, te­gut­se­si­te ku­ni kon­sis­too­riu­mi as­tu­mi­se­ni (ja vist aval­da­mis­kee­lu­ni?) noor­te au­to­ri­te koon­di­se Lää­ne-Ees­ti osa­kon­nas. Kas luu­le­ta­te nüüd­ki?

On sel­li­seid pat­te, mil­lest on ras­ke va­ba­ne­da. Luu­le­ta­mi­ne on kiu­sa­tus, va­hel olen mõ­ne as­ja kir­ju­ta­nud. Ini­me­ne on saa­nud küp­se­maks, va­ne­maks ja kurb lu­gu on­gi, et kä­si neid luu­le­tu­si aval­da­ma ei tõu­se. Ma ei suu­da en­da­ga ra­hul ol­la.

Ku­na­gi jäi üks kä­si­ki­ri aval­da­ma­ta, mil­le­le Uno Loop pak­kus ise­gi ilu­sa peal­kir­ja, kuid sel­leks ajaks olid vas­ta­vad ins­tant­sid jõud­nud jä­rel­du­se­le, et te­ge­mist on va­le ini­me­se­ga va­les ko­has ja po­le või­ma­lik aval­da­da.

Vii­ma­sed luu­le­tu­sed olid vist 1974 aja­kir­jas Noo­rus.

Li­tur­gi­li­selt esin­dab osa Ees­ti ki­ri­kuid nn kõrg­ki­rik­lik­ku, ka­to­liik­lu­se­le lä­he­ne­vat suun­da ja tei­si võib mää­rat­le­da pa­pi­ta­re­de­na. Elii­sa­be­ti ki­ri­ku õpe­ta­ja­na võiks teid mää­rat­le­da nen­de ka­he va­he­peal. Kas lu­te­ri ki­ri­ku li­tur­gia va­jaks üht­lus­ta­mist, ar­ves­ta­des, et ki­rik on ik­ka­gi ter­vik?

Ilm­selt võis see­gi ol­la üks väi­ke põh­jus, miks hää­led mi­nu ka­suks lan­ge­sid, et asun n-ö va­he­peal. Tõ­si ta on, et Ees­ti lõu­na­pool­sed piir­kon­nad on säi­li­ta­nud va­ne­ma tra­dit­sioo­ni, lää­ne pool ja põh­ja­ran­ni­kul on ees­kätt Skan­di­naa­via rii­ki­de mõ­jul li­tur­gi­li­selt tek­ki­nud vii­ma­se viie­teist­küm­ne aas­ta­ga kõrg­ki­rik­lik tra­dit­sioon.

Ki­rik ta­hab ol­la üht­ne, ini­me­ne peab igas Ees­ti nur­gas ki­ri­kus­se as­tu­des tund­ma en­nast seal ko­du­selt.

Tra­dit­sioo­ni­des on ala­ti tea­tud väär­tus, eri­ne­vus­tes ei pea nä­ge­ma dest­ruk­tiiv­set mo­men­ti. Mi­nu ar­va­mus on, et kui osa vai­mu­li­kest leiab, et klas­si­ka­li­ne must ta­laar on ar­mas õpet­la­se rüü­na, ei pea ki­rik neist jõu­li­selt loo­bu­ma. Ki­rik­li­kud eri­ne­vu­sed kan­na­ta­tak­se väl­ja, ja kui on va­ja min­git üht­lus­ta­mist, tu­leb see omal ajal.

Pär­nu ko­gu­dus on pii­sa­valt suur ja tee­nis­tus­tel rah­va­puu­dust ei ole. Kas on mõel­dav, et teie pea­piis­ko­piks ole­mi­se ajal saab Pär­nu veel tei­se­gi lu­te­ri ki­ri­ku?

Ühek­sa­küm­nen­da­te al­gul vaa­ta­si­me proua Kai­si­ga väl­ja krun­di Mai ki­no vas­tas me­re­ran­nal, et sin­na uus ki­rik ehi­ta­da. Meil on see kurb pä­rand, et Ni­ko­lai ki­rik hä­vis. Kui linn laie­neb, oleks väl­ja­kut­se ehi­ta­da üks kaa­saeg­ne lu­te­ri ki­rik. Se­da enam, et sel­le­le võiks pan­na Ni­ko­lai ni­me, ku­na Ni­co­laus oli me­re­mees­te kait­se­pü­hak ja need ki­ri­kud on ol­nud ran­nal, tor­nid paist­nud kau­ge­le me­re­le. Ise­gi kui see oleks mo­dern­ne torn, saak­sid me­re poolt tu­li­jad imet­le­da Pär­nu pa­no­raa­mi.

Rub­laaeg läks möö­da ja suut­si­me õn­neks ehi­tusp­rot­ses­si pea­ta­da, sest mui­du oleks ki­rik poo­le­li jää­nud.

Va­rem või hil­jem võiks uus ki­rik Pär­nus kõ­ne al­la tul­la.

Teid pee­tak­se vä­ga tõ­si­seks ini­me­seks. Kui­das on lood teie nal­ja­soo­ne­ga?

Loo­dan, et kol­lee­gid ei pea mind just nal­ja­me­heks, kuid vä­ga tu­ge­va nal­ja­soo­ne­ga ini­me­seks. Just tä­na hom­mi­kul (nel­ja­päe­val – toim) sain mei­li piis­kop Ei­nar Soo­nelt, kes, ar­ves­ta­des, et ma nal­ja mõis­tan, saa­tis mul­le väi­ke­se loo.

Na­li on ini­me­se elu üks pa­re­maid poo­li, nal­ja peab te­ge­ma ja mõist­ma. Elu tu­leb võt­ta pa­ra­ja huu­mo­ri­ga.

Teie ame­tis on olu­li­ne hea lau­lu­hääl. Kas ole­te kõ­va lau­lu­mees?

Ma ei saa lu­ge­da en­nast kui­gi heaks muu­si­kuks ega laul­jaks. Olen koo­li­põl­ves küll ki­tar­ri män­gi­nud ja an­samb­lit tei­nud, kuid vo­kaal­selt po­le ma tu­gev. Olen mõel­nud, et ras­ke küll on, kuid peak­sin and­ma tööd mõ­ne­le hää­le­sead­ja­le.

Kas usu- või usun­diõ­pe­tus peaks ole­ma koo­lis ko­hus­tus­lik?

Ar­ves­ta­des se­da, mis moo­dus­tab inim­kon­na kul­tuu­ria­reaa­li, mi­da õpi­tak­se Eu­roo­pas ja mu­jal maail­mas, on re­li­gioos­se mõõt­me sin­na kuu­lu­mi­ne vaiel­da­ma­tu.

Ol­gu re­li­gioo­niõ­pe­tus mis vor­mis ta­hes, see on vor­mis­ta­mi­se kü­si­mus.

Ees­ti pea­piis­ko­pi pal­gaks öel­dak­se pi­sut üle 10 000 kroo­ni, kuid ülal­pi­da­mi­ne on prii. Kui häs­ti maks­tak­se Pär­nu praos­ti­le?

Nii pä­ris ei ole, et ühek­sa ame­tit ja küm­nes nälg, kui­gi olen pi­da­nud en­nast ja­ga­ma mit­me ame­ti va­hel. Ees­ti ki­ri­kus on Pär­nu Elii­sa­be­ti ko­gu­du­se ame­ti­ko­ha pal­ga­num­ber kon­kur­si­kuu­lu­tu­ses väl­ja öel­dud – 7600 kroo­ni, sin­na li­san­dus kom­pen­sat­sioon praos­ti ko­hus­tus­te eest, kom­pen­sat­sioon kon­sis­too­riu­mi liik­meks ole­mi­se eest ning kom­pen­sat­sioon Pär­nu lin­na­vo­li­ko­gu asee­si­me­he üle­san­ne­te täit­mi­se eest.

Teie ela­mi­ne hak­kab ole­ma Tal­lin­nas, kuid ko­du jääb Pär­nus­se. Kui pal­ju loo­da­te lei­da ae­ga Tal­lin­nast siin käi­mi­seks?

Sü­da­me­tun­nis­tu­se jär­gi, ilm­selt. Pär­nu on mu ko­du­linn, siin on mu isa­ma­ja, lap­se­põl­ve­ko­du, ma ei saa neid pä­ris jät­ta. Mu vars­ti 90aas­ta­seks saav ema elab siin, nii et pea­me en­nast ja­ga­ma. Ees­ti­maa on nii väi­ke, et tu­le­me sel­le­ga toi­me.

Kommentaarid
Tagasi üles