/nginx/o/2013/10/04/2431883t1hb212.jpg)
Äsja Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku (EELK) peapiiskopiks valitud Pärnu praost Andres Põder soovib suurendada kiriku rolli ühiskonnas ning näeb tulevikus Pärnusse kerkimas veel ühte luteri kirikut.
Pärnu Postimehega kohtus Andres Põder neljapäeval, ühel vähestest päevadest, kui ta viibis Pärnus. Eesti ajakirjanduse huvisse oma isiku vastu suhtus Põder rahulikult.
Olete ajakirjandusele öelnud, et peapiiskopiks valimine tuli teile üllatusena. Miks? Kas tõesti kandideerisite, lootmata saada valituks?
Kõik kandidaadid olid väga tugevad ja arvasin tagasihoidlikult, et küllap on keegi tugevam. Teades ja tundes neid inimesi, oleksin võib-olla isegi kellegi teise poolt hääletanud. Et valik langes mulle, oli meeldiv üllatus.
Selgitage lugejaile, kui kõrge ametiisik on EELK peapiiskop? Kuhu võiks teid asetada tippjuhtide skaalal?
Diplomaatiline etikett seab vaimulikud tippjuhid päris hierarhia etteotsa. Meil saab peapiiskopi staatust otsustada presidendi vastuvõtu järgi, kus kirikute juhid tulevad valitsuse liikmete järel. Ajast aega on vaieldud, kumb on suurem, kas ilmalik või vaimulik võim, tsiviilühiskonnas on selle tippjuhid riigiõiguslikult esikohal.
Kuidas tuleb teid vastavalt uuele ametile kutsuda?
Meil on demokraatlik, rahvuskirik. Omavahelises suhtlemises ei vaja me pikka tiitlite rodu ja piisab, kui öelda ametinimetus.
Mis oleks Eestis olnud teisiti, kui meie põhiseaduses olnuks lause ”Eesti riigikirikuks on…?
No, mine tea, kõik võib ju tulevikus tulla, kuid peab tõdema, et siiani on kirik ise taotlenud vastupidist. Kui 1917. aastal esimesel kirikukongressil asuti Eesti aladel iseseisvat kirikustruktuuri looma, defineeriti seda vaba, rahvakirikuna.
See vastandus selgelt riigikiriku ideele, mis oli Skandinaavias ja Saksamaal. Nii et Eesti oli Euroopas üks esimesi, kus kirik määratles end ise mitteriiklikuna.
Enne sõda kuulus üle 80 protsendi Eesti elanikest kirikusse. Päris suur protsent kuulub ka praegu. On selge, et nii suure vaba ühenduse sisemised elureeglid ja tavad ei jäta ühiskonda mõjutamata.
Kuidas suhtute ristimata eestlastesse, maausulistesse ja teistesse uskudesse? Kas teete midagi nende heaks, et nad saaksid samamoodi riigilt toetust kui luterlased?
Mis puudutab demokraatlikku ühiskonda, siis peaksid kõik inimesed olema võrdsed, samuti ühiskondlikud moodustised. Väikese konflikti on sisse kodeerinud pariteetsuse ehk proportsiooni küsimus: kas kõigile raha või vastavalt peade arvule. See on diskussiooni teema.
Kui kohalikud omavalitsused või riik on toetanud mingit seltsi, küsitakse kohe, kui palju on seal liikmeid. Sel moel oleks kirikki õigustatud küsima, et kui meil on ühine riigieelarve, peaksid kodanikud vastavalt oma hulgale olema oma huvidega esindatud. Luteri kirik on kõige suurem. Kui teisi on vähe, on nende seisund keerulisem, kuid see pole kiriku süü.
Kokkuvõttes oleme ühed eesti vennad ja õed ning kirik ei leia, et peaksime neil teemadel mingi konflikti üles tõstma.
Kuidas hindate Pärnu praostkonna olukorda, kas õpetajaid on piisavalt ja milline on siinsete kirikuvarade, eelkõige hoonete olukord?
Hoonete poolelt vaadatuna on seis päris hea. Taasiseseisvumisaja algupoolel oli väga suur huvi kirikute vastu ja leidus toetajaid nii kohalikes omavalitsustes kui sõpruskogukondades ning inimesed ise on palju tööd teinud. Kirikud Eestimaal pole kunagi nii korras olnud kui praegu. Kuigi võrreldes Skandinaavia maadega on põhjust piinlikkus tunda veel küll.
Vaimulike poolest oleks Pärnumaale vaja ühte-kahte põhikohaga vaimulikku, sest piirkond on suur. Probleeme on väikeste maakogudustega, mis ei suuda täiskohaga õpetajat ülal pidada. Näiteks Tõstamaa, kuhu käib Audru õpetaja. Ääremaaks muutumine isegi vaimulikul alal on teema tulevikuks.
Eestis on 164 kogudust, neist umbes 40 peavad kuus hakkama saama ühe inimese keskmise palgaga, millest mõistagi ei piisa. Kuidas kaitsta väikekogudusi pankroti eest ja hoida külakiriku varandust, mis on eelnevate põlvkondade pärand meile?
Need on tõsised küsimused, mis puudutavad kogu rahvuslikku vara. See pole ainult Eesti kiriku probleem, samasuguste muredega tegeleb näiteks Saksamaa. Need on seotud demograafilise olukorraga. Saksamaal on igas külas kena kirik, kuid rahvast on jäänud nii napilt, et pole oma õpetajat ega peeta igal pühapäeval teenistustki.
Midagi peame õppima väljastpoolt ja teadvustama, et kirik ei ole ainult kohaliku koguduse, vaid kogu sealse kogukonna asi.
Olen siiski optimist ja usun, et ka kiriku olukord tulevikus paraneb.
Mida ütlete ateistile, kes väidab, et mitte millegi nimel pole maailmas sooritatud nii palju kuritegusid ja tapetud sedavõrd palju inimesi kui usu nimel?
Kui usuvoolude hulka lugeda ka ateism ja arvestada, kui palju selle nimel on tapetud, võiks sellega nõustudagi. Hitleri hoiakud kiriku suhtes on teada: need, kes kiriku joont püüdsid ajad, sattusid koonduslaagrisse. Tuletagem meelde stalinistlikku NSV Liitu, puna-Hiinat, Kambod˛at, Põhja-Koread – see ületab inimkonna religioossete kannatuste mahu mitmekordselt.
Selliseid rehkendusi võib teha, kuigi need on rumalad, sest usund kui nähe on selline kultuuri osa, et isegi siis, kui selle nimel on midagi tehtud, ei saa seda kultuurist välja lülitada. Me ei saa kujutada maailma, kus neid religioosseid fenomene ei oleks olnud, ja nii ei ole tulevikuski. Niikaua, kuni püsib inimkond, on tema lahutamatu liitlane religioosne mõtlemine. Kõige lihtsam lahendus oleks, kui me üldse poleks sündinud siia maailma, siis poleks ka kuritegusid.
Kas teete mingit vahet usklikel, kes järgivad kümmet käsku, ja ateistidel, kellel on teatud sisemised eetilised piirid, mis on lähedal kümnele käsule?
Iseenesest on ükskõik, mis ajenditel mingi tegu on toime pandud, olgu see hea või halb. Kui vaadata teatud käitumismalle religioosses kogukonnas ja väljaspool seda, siis seal on erisused – suhtumises enesetappudesse, abielulahutusse, narkomaaniasse, valetamisse, varastamisse.
Kõik humanistlikud eetikaskeemid on tekkinud religioosse traditsiooni pinnal, valmisolek käituda mingite normide järgi on lähedane kümnele käsule. Näiteks kommunismiehitaja moraalikoodeks, mille puhul näeme, et see on maha kirjutatud piibliraamatust.
Rääkida ateistlikust moraalist on naljakas ja arusaamatu, sest mis on selle motivatsiooni alus?
Olete ka Pärnu Jakobi koguduse, Sindi koguduse, Tori Püha Jüri hooldajaõpetaja ning Saarde Katariina koguduse õpetaja. Kes täidab need tühikud teie lahkumise järel?
See on olnud ametkondlik vastutamine, neis kogudustes on oma töötegijad, mina tegin ametkondlikku järelevalvet ja minu lahkudes lähevad need ülesanded üle järgmisele praostile.
Kas kirjutada tuleb Jumal või jumal?
Tegemist on kultuurikokkuleppega ja reeglit on raske öelda. Suure tähega kirjutamine on jumala muutmine pärisnimeks, ehkki see sõna seda ei ole.
Jumal on n-ö ametikoht, teatud olemusvormel. Nii võiks jumala kirjutada väikese tähega, see poleks usureeglite rikkumine.
Samal ajal lugupidamisest väärikate ametikohtade vastu kirjutatakse need suure tähega – näiteks President. Eesti keel on piisavalt tolerantne, et võimaldada lugupidamisavaldust ja kirjutada suure tähega.
Ajakirjandus võiks isekeskis kokku leppida, kuidas jumala kirjutamisel toimida. Eesti kiriklikus rahvatraditsioonis on Jumal, meie arvates võiks selline tava jätkuda.
Mis motiveeriks vastava haridusega noort hakkama kirikuõpetajaks? Kuidas hindate EELK personalipoliitikat?
Kirik on olnud seda meelt, et raha ei tohi olla põhimotivatsioon ja vahel on utreeritult öeldud, et ehk ongi nii õige, et kirikuõpetajad saavad vähe palka, siis jäävad püsima need, kel on usulised motiivid.
Kirikuõpetaja roll on vastutusrikas ja nõuab kõrgharidust, mis on kallis. Praegugi Tartu ülikooli lõpetanud hakkavad maksma tagasi õppelaenu, neil on pered ja me ei ela enam sajanditaguses külakogukonnas, kus õpetaja kasvatas juurvilja lisaks.
Euroopas on kirikuõpetajate majanduslik seis päris hea – siin ongi mõtlemiskoht, kuidas luua võimalusi, et meie inimesed oleksid usulises valdkonnas teenitud. Võiks olla õppelaenusoodustused ja riik võiks võtta enda kanda teoloogiaüliõpilaste õppelaenu tasumise, sest noor inimene on valmis minema väikesesse maakohta, olema maa sool. Vallad on sellest väga huvitatud, tänulikud, kui tuleb noor inimene, kelle tegevus ei piirdu ainult kirikuga, kes edendab muusikaelu, aitab kaasa koolitöös. Elu väikestes kohtades peab edasi minema.
Nooruses olite lootustandev luuletaja, tegutsesite kuni konsistooriumi astumiseni (ja vist avaldamiskeeluni?) noorte autorite koondise Lääne-Eesti osakonnas. Kas luuletate nüüdki?
On selliseid patte, millest on raske vabaneda. Luuletamine on kiusatus, vahel olen mõne asja kirjutanud. Inimene on saanud küpsemaks, vanemaks ja kurb lugu ongi, et käsi neid luuletusi avaldama ei tõuse. Ma ei suuda endaga rahul olla.
Kunagi jäi üks käsikiri avaldamata, millele Uno Loop pakkus isegi ilusa pealkirja, kuid selleks ajaks olid vastavad instantsid jõudnud järeldusele, et tegemist on vale inimesega vales kohas ja pole võimalik avaldada.
Viimased luuletused olid vist 1974 ajakirjas Noorus.
Liturgiliselt esindab osa Eesti kirikuid nn kõrgkiriklikku, katoliiklusele lähenevat suunda ja teisi võib määratleda papitaredena. Eliisabeti kiriku õpetajana võiks teid määratleda nende kahe vahepeal. Kas luteri kiriku liturgia vajaks ühtlustamist, arvestades, et kirik on ikkagi tervik?
Ilmselt võis seegi olla üks väike põhjus, miks hääled minu kasuks langesid, et asun n-ö vahepeal. Tõsi ta on, et Eesti lõunapoolsed piirkonnad on säilitanud vanema traditsiooni, lääne pool ja põhjarannikul on eeskätt Skandinaavia riikide mõjul liturgiliselt tekkinud viimase viieteistkümne aastaga kõrgkiriklik traditsioon.
Kirik tahab olla ühtne, inimene peab igas Eesti nurgas kirikusse astudes tundma ennast seal koduselt.
Traditsioonides on alati teatud väärtus, erinevustes ei pea nägema destruktiivset momenti. Minu arvamus on, et kui osa vaimulikest leiab, et klassikaline must talaar on armas õpetlase rüüna, ei pea kirik neist jõuliselt loobuma. Kiriklikud erinevused kannatatakse välja, ja kui on vaja mingit ühtlustamist, tuleb see omal ajal.
Pärnu kogudus on piisavalt suur ja teenistustel rahvapuudust ei ole. Kas on mõeldav, et teie peapiiskopiks olemise ajal saab Pärnu veel teisegi luteri kiriku?
Üheksakümnendate algul vaatasime proua Kaisiga välja krundi Mai kino vastas mererannal, et sinna uus kirik ehitada. Meil on see kurb pärand, et Nikolai kirik hävis. Kui linn laieneb, oleks väljakutse ehitada üks kaasaegne luteri kirik. Seda enam, et sellele võiks panna Nikolai nime, kuna Nicolaus oli meremeeste kaitsepühak ja need kirikud on olnud rannal, tornid paistnud kaugele merele. Isegi kui see oleks modernne torn, saaksid mere poolt tulijad imetleda Pärnu panoraami.
Rublaaeg läks mööda ja suutsime õnneks ehitusprotsessi peatada, sest muidu oleks kirik pooleli jäänud.
Varem või hiljem võiks uus kirik Pärnus kõne alla tulla.
Teid peetakse väga tõsiseks inimeseks. Kuidas on lood teie naljasoonega?
Loodan, et kolleegid ei pea mind just naljameheks, kuid väga tugeva naljasoonega inimeseks. Just täna hommikul (neljapäeval – toim) sain meili piiskop Einar Soonelt, kes, arvestades, et ma nalja mõistan, saatis mulle väikese loo.
Nali on inimese elu üks paremaid pooli, nalja peab tegema ja mõistma. Elu tuleb võtta paraja huumoriga.
Teie ametis on oluline hea lauluhääl. Kas olete kõva laulumees?
Ma ei saa lugeda ennast kuigi heaks muusikuks ega lauljaks. Olen koolipõlves küll kitarri mänginud ja ansamblit teinud, kuid vokaalselt pole ma tugev. Olen mõelnud, et raske küll on, kuid peaksin andma tööd mõnele hääleseadjale.
Kas usu- või usundiõpetus peaks olema koolis kohustuslik?
Arvestades seda, mis moodustab inimkonna kultuuriareaali, mida õpitakse Euroopas ja mujal maailmas, on religioosse mõõtme sinna kuulumine vaieldamatu.
Olgu religiooniõpetus mis vormis tahes, see on vormistamise küsimus.
Eesti peapiiskopi palgaks öeldakse pisut üle 10 000 krooni, kuid ülalpidamine on prii. Kui hästi makstakse Pärnu praostile?
Nii päris ei ole, et üheksa ametit ja kümnes nälg, kuigi olen pidanud ennast jagama mitme ameti vahel. Eesti kirikus on Pärnu Eliisabeti koguduse ametikoha palganumber konkursikuulutuses välja öeldud – 7600 krooni, sinna lisandus kompensatsioon praosti kohustuste eest, kompensatsioon konsistooriumi liikmeks olemise eest ning kompensatsioon Pärnu linnavolikogu aseesimehe ülesannete täitmise eest.
Teie elamine hakkab olema Tallinnas, kuid kodu jääb Pärnusse. Kui palju loodate leida aega Tallinnast siin käimiseks?
Südametunnistuse järgi, ilmselt. Pärnu on mu kodulinn, siin on mu isamaja, lapsepõlvekodu, ma ei saa neid päris jätta. Mu varsti 90aastaseks saav ema elab siin, nii et peame ennast jagama. Eestimaa on nii väike, et tuleme sellega toime.