/nginx/o/2013/10/04/2435475t1h7284.jpg)
Parima liisingulahenduse leidmiseks tasub endale enne tehingut põhitõed selgeks teha.
Näiliselt on auto liisimine äärmiselt lihtne: tuleb leida meelepärane auto, minna panka, esitada liisingutaotlus, sõlmida leping ja juba võibki sõidust rõõmu tunda! Tegelikult kaasneb liisimisega hulk kohustusi-nõudmisi, mis seavad piirangud nii liisitavate autode vanuse kui liisija sissetulekute suhtes.
Liising või rent
Kõigepealt tasub endale selgeks teha, millised auto liisimise võimalused üldse olemas on. Levinuimad variandid on kasutus- ja kapitalirent, samuti auto järelmaks.
Eelistatuim variant on kapitalirent, mille puhul jääb auto liisinud inimene selle omanikuks pärast liisinguperioodigi. Sisuliselt on tegu laenuga. Seejuures on lepingumaksed ühesuurused ning liisinguintressi arvutatakse maksmata osalt.
Kapitalirendil on alaliik: jääkväärtusega kapitalirent. See erineb tavapärasest selle poolest, et liisinguperioodi lõppu jäetakse suurem ühekordne makse. See võimaldab hoida kuumaksed väiksemad, kuid see-eest on viimane osamakse suurem. Kapitalirendi juures peab meeles pidama, et auto tuleb liisinguperioodi lõppedes kindlasti välja osta.
Kasutusrent on sobiv variant sõiduki muretsemiseks siis, kui te pole huvitatud auto omandamisest: te lihtsalt kasutate seda ja annate teatud aja lõppedes liisingufirmale tagasi. Seejuures jääb alles võimalus sõiduk välja osta, kuid kohustust seda teha ei ole.
Veel eksisteerib auto järelmaksu võimalus. Seda kasutatakse siis, kui omanik/müüja on eraisik või ettevõte, mis ei ole käibemaksukohustuslane. Järelmaksu ja jäägiga järelmaksu tingimused on sarnased kapitalirendi ja jääkväärtusega kapitalirendi tingimustega.
Seejärel tuleb mõelda rahale. Seda, mis hinnaklassis sõiduk on võimalik soetada, aitab selgitada liisingukalkulaator. “Arvesse tuleb võtta sõiduki kasko- ja liikluskindlustus, korralised hooldus- ja kütusekulud ja muu,” soovitab Hansa Liisingu autoliisinguosakonna juhataja Ain Mihkelson.
Liisingut on üldjuhul lootust saada siis, kui autoliisingu ja pangalaenu igakuised maksed kokku ei ületa kolmandikku liisingu soovija või tema leibkonna sissetulekust. Loomulikult on suuremate sissetulekute puhul võimalikud erandid, kuid enamasti hinnatakse kliendi maksevõimet just nii.
Autot liisides peab pangale tõestama oma maksevõimet. Kodupanga klientidel piisab konto väljavõttest, teiste pankade klientidelt soovitakse üldjuhul palgatõendit.
Liisinguauto vanus piiratud
Siis võib asuda sobivat sõidukit valima. Kõigepealt seavad liisingufirmad piirid auto vanusele. 5000 krooni maksva ja 20 aastat vana auto liisimise sooviga ei ole mõtet panka tülitada, ka kümme aastat vana sõiduki liisimine võib osutuda ootamatult keeruliseks. “Meeles peab pidama sedagi, et sõiduki vanus võib piirata liisinguperioodi,” kinnitab Kaia Karlep Sampo pangast. Täpsemalt näete eri pankade reegleid artikli juures olevast tabelist.
Liisingut pakkuvast pangast sõltub seegi, kus müüdavate sõidukite seast sobiva välja võib valida. Kui Nordea eelistab, et auto muretsetaks ametlikult müüjalt (näiteks Saksa Autolt või Elke Autolt), siis Sampo võimaldab liisida ka mõnest “autoaiast” või suisa eraisikult. Ainus tingimus on hindamisakt mõnelt automüüjalt, keda pank aktsepteerib.
Üldjuhul eelistatakse siiski volitatud automüüjaid ja -müügiettevõtteid. “Nii saame tagada, et kliendi kätte jõudev auto on sõidukorras ja kontrollitud,” kinnitab SEB Ühisliisingu autoliisingugrupi juht Tanel Teimann.
Seejärel tuleb jõuda kokkuleppele, kui suur on esimene sissemakse ja sõiduki väärtus liisinguperioodi lõpuks. Tavaliselt algab sissemakse kümnest protsendist ning lõpeb 60 protsendi juures.
Üldjuhul eelistavad inimesed minimaalset sissemakset, kuid selle tõttu on igakuine makse priskem. Seda annab küll reguleerida sõiduki väärtuse määramisega liisinguperioodi lõpuks, kuid kapitalirendi korral tähendab see vajadust liisitav sõiduk perioodi lõppedes selle summa eest välja osta.
“Kliendile parim lahendus on, kui esimene sissemakse on maksimaalselt suur ning lepingu jääk selle lõppemisel null,” soovitab Nordea Finance’i autoliisinguüksuse juht Riivo Tuvike. Kindlasti tasuks arvestada vähemalt 20protsendise sissemaksega, sest nii on kuumaksed tagasihoidlikumad ja kahju auto ärandamise või avarii korral väiksem.
Probleemide korral kontakteeruge pangaga
Kui leping liisingufirmaga sõlmitud ning esimene sissemakse tehtud, pole vaja muud kui regulaarselt kuumakseid tasuda. Kui maksmisega tekib probleeme, ei tasu peitu pugeda, vaid kindlasti tuleks panka olukorrast informeerida. Nii on palju lihtsam lahendust leida. “Vastasel juhul ei jää meil midagi muud üle kui saata kliendi juurde firma, kes auto tagasi võtab,” selgitab Tuvike Nordeast.
Probleeme tekib eelkõige oma maksevõime kaine hindamisega. “Sageli on jäänud läbi mõtlemata see, kui suurt osa kuusissetulekust ollakse nõus sõidukile kulutama,” kinnitab Mihkelson Hansa Liisingust.
Meeles tuleb pidada sedagi, et kuumaksele lisandub kaskokindlustus, mis mõnevõrra suurendab igakuist makset. “Mõni inimene lihtsalt ei arvesta osa sõidukite puhul suure kaskokindlustuse maksumusega, mis kuulub liisinguperioodil kliendi kohustuste hulka,” kirjeldab Priit Põiklik Krediidipangast autoliisijate sagedasemat viga.
Veel üks viga on, et kasutatud autot ei vaadata hoolikalt üle. Samuti on mõistlik kõik vajaminevad paberid liisingu taotlemiseks korraga esitada. “Siis saab kiire vastuse, pakkumise ja lepingu, vastasel juhul ei saa teha otsust, liisingufirma küsib lisadokumente ja tehing jääb ootele,” kinnitab Mihkelson.
Tarmo Riisenberg, Auto Bild