Itaalia laeva Saipem 7000 jõudmine Mustale merele on tähtsaim samm helesinise hoovuse ehk blue streami elluviimisel.
Helesinine hoovus jõudis Mustale merele
Helesiniseks hoovuseks nimetatakse gaasijuhet, mis ehitatakse Venemaalt Türgisse. Siiani jõudis Vene gaas Vahemere äärde maitsi läbi Ukraina, Moldova ja Rumeenia, mis oli küllaltki kallis tee. Seda enam, et eriti Ukrainas varastati osa gaasist ära.
Juhtme Venemaa-poolse maapealse osa pikkus on 370 kilomeetrit ja see ulatub Stavropolist Krasnodarini ning sealt Beregovaja staniitsani, kus juhe läheb merepõhja. Selle lõigu ehitavad venelased, 380 kilomeetri pikkune veealune osa valmib venelaste ja itaallaste koostöös.
Torujuhe peab valmima aasta lõpuks. Pärast seda hakkab kaks paralleeltoru toimetama Türgisse aastas 16 miljardit kuupmeetrit gaasi, millega lahendatakse Türgi energeetikaprobleemid paljudeks aastateks.
Ettevõtmise unikaalsus seisneb selles, et torud paigaldatakse merepõhja 2150 meetri sügavusse, kus põhja kalle ulatub 25 protsendini. Peale selle sisaldab Musta mere vesi sügavamal kui 300 meetrit ohtralt väävelvesinikku, milles igasugune metall roostetab silmapilk. Siin tulidki appi jaapanlased, kes osalevad torude tarnijatena, olles välja töötanud erisulami, mis tugevuselt vastab lausa kosmose oludele.
Helesinise hoovuse merealune osa maksab 2,3 miljardit dollarit. Megalepingu õnnestumiseks on sõlmitud pikaajalised tarnelepingud ja Vene gaasiga hakataksegi krediite kustutama.
Maailma ainus sellise toruprojekti teostamiseks sobiv laev on Itaalia Saipem 7000, mille varustusse kuuluvad 7000 tonni raskused kraanad, mis tõstavad maal kokku keevitatud 48,8 meetri pikkused torujupid 4500 tonni kaaluvasse monteerimistorni, kus need vertikaalselt keevitatakse torujuhtme külge.
Juhe ise jääb sabana laeva alla, moodustades hiiglasliku J-tähe.
Saipem 7000 on hiiglaslike mõõtmetega: peaaegu 200 meetrit pikk ja 135 meetrit kõrge. 12 mootorit arendavad kiirust üheksa sõlmeni (umbes 17 kilomeetrit tunnis) ja hoiavad laeva paigal isegi tormiga. Laeva personal on 800 inimest.
Saipem 7000 läbiminekut Bosporuse väinadest ja eriti Istanbuli sildade alt kogunesid jälgima nii ettevõtmise juhid Venemaalt, Itaaliast ja Türgist kui sajad ajakirjanikud.
Laeva hiiglaslikud pontoonid tuli mõnikümmend meetrit merre uputada, et Saipem 7000 mahuks sildade alt läbi. Laeva kraanad olid maha monteeritud, kuid sellegipoolest ulatus alus ligi 50 meetrit üle veepinna.
Üks Vene ajakirjanik võrdles vaatepilti sellega, kui Luzhniki staadionile pandaks Ostankino telemast ja kogu krempel saadetaks merele ujuma.
Vene-Türgi-Itaalia ühisprojekt on pettumus ameeriklastele, kes eelistasid toetada Türkmenistani gaasi eksporti mööda Kaspia mere põhja ja Aserbaidzhaani ning Gruusia kaudu.
Venemaa saab helesinise hoovusega kindla pääsu Euroopa energiakandjate turule ning riigikassasse hakkab pidevalt voolama valuutat.
Türgi omakorda satub selgesse sõltuvusse Vene gaasist, mistõttu taas on põhjust rääkida Vene-Türgi strateegilisest liidust. Viimasel ajal on Türgi USA õhutusel üritanud pakkuda Venemaale konkurentsi Kaukaasias, ent türklaste pidev energianälg paneb asjad paika.