Kadunuks peetud kunstiteos tuli päevavalgele

Tõnu Kann
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pikka aega varjus tolmu kogunud naisakt pesti Tervise spaahotelli tagahoovis hoolikalt puhtaks.
Pikka aega varjus tolmu kogunud naisakt pesti Tervise spaahotelli tagahoovis hoolikalt puhtaks. Foto: Ardi Truija

Kui paari nädala eest Eesti tuntud skulptoritepaar Ilme ja Riho Kuld esitlesid oma elust ja loomingust kõnelevat albumit “Kullad”, võisid nad vaevalt aimata, et see toob päevavalgele ühe enam kui kümme aastat kadunuks peetud kunstiteose.

Pärnu Postimehe ajakirjanikud, kogudes kümmekonna aasta eest materjali Tervise sanatooriumi kolmanda maja juurdeehitusest kõneleva artikli jaoks, komistasid seda tehes sanatooriumi laos vedelevale skulptuurile. Sinnapaika see asi tookord jäi.

Kui Kullad üllitasid märtsis oma albumi, kus pildid nende tehtud töödest, seisis Ilme Kulla skulptuuri “Rannas” pildi all selgitav tekst, mis ütles, et see on 1987. aastal valminud töö, mis kadus Tervise sanatooriumi eest muruplatsilt torutööde käigus ja on tänapäevani kadunud.

Siis meenuski aastatetagune leid Pärnu Postimehe ajakirjanikule ja, võtnud ühendust Spa Tervise juhatuse liikme Jaan Ratnikuga, sai ta kinnituse, et üks skulptuur lebab endist viisi nende autoparklaks muudetud angaari nurgas.

Kuna polnud selge, kas tegemist on Ilme Kulla tööga, saatis Ratnik toimetusse foto kujust, mis tõestas, et see ongi Kulla kadunuks peetav skulptuur, mille sanatoorium (või linnavalitsus?) oli kunstnikult kunagi ostnud ja hiljem ehitustööde eest varju alla viinud.

Nüüd oli põhjust kohale sõita ja kuju üle vaadata, mida Ratnik lahkelt tegema paluski.

Kuju seisis tõesti angaari nurgas, kenasti kaitstud ette tõstetud tellinguga ja kaetud aastate tolmukorraga. Kohale toodi tõstuk, mis kuju üle pika aja taas päevavalgusse tõi.

Tegu on kivisse raiutud lamava naisaktiga, kauni figuratsiooniga, mis ilmselt on inspireeritud Pärnu kuulsast naisterannast.

 “Teadsime, et see kuju meil on, ja oleme isegi arutanud, kuhu selle võiks meie territooriumile uuesti paigutada,” rääkis Ratnik. “Nüüd, kui autorgi on jälle teada, paneme kuju kuskile oma haljasalale paika veel enne suve.”

Samal ajal arvas Ratnik, et seda tehes oleks mõttekas mõne skulptori või autori endaga üheskoos vaadata, kuhu skulptuur kõige paremini sobiks ja kus ta oleks vandaalide eest kaitstud.

Kartuseks on põhjust. Näiteks Ilme abikaasa Riho Kulla skulptuur „Supleja” lõhuti Rannapargis 2003. aastal, kuid nüüdseks on autor selle taastanud.

Ilme Kuld, kuuldes kuju päevavalgele ilmumisest, ütles lihtsalt, et on üllatunud ja mõistagi väga rõõmus, et skulptuur terve on, ja loodab, et see endale uue koha leiab.

Ilme Kulla töödest Pärnus tuntakse paremini taastusravikeskuse Estonia peahoone õuealal seisvat naisfiguuri ja perearstikeskuse fassaadi kaunistavat pronkskuju “Hool”.

Märksõnad

Tagasi üles