Kuum buss teeb liiga juhile ja sõitjatele

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Silmi saab päikese eest kaitsta päikeseprillidega, kuumarabanduse eest bussis ei kaitse need ka bussijuhti.
Silmi saab päikese eest kaitsta päikeseprillidega, kuumarabanduse eest bussis ei kaitse need ka bussijuhti. Foto: Ants Liigus

Kuumalaine on ohtlik ülemäärast soojust halvasti taluvatele inimestele ja mitte ainult umbsetes korterites või lageda taeva all, vaid ühissõidukiski.

Ühe inimese kirjelduse kohaselt hakkas Tallinna-Pärnu bussis sõitjal kuuma tõttu paha, teine kaebas, et Pärnu maakonnaliini nr 40 bussid on umbsed, kusjuures päike lõõskab katmata akendest halastamatult.

Sellest, et kuumus teeb inimestele liiga, kõneleb kiirabi statistikagi.

Iga päev kannatab keegi

Pärnu haigla kommunikatsioonispetsialist Eda Amur kinnitas, et kuumalaine on toonud kiirabibrigaadidele palju tööd juurde. “Iga päev on tulnud abi anda kuuma otsesest toimest tingitud sümptomite leevendamiseks, sealjuures on mõnel korral kiirabi kutsutud inimesele, kes on viibinud bussis,” tõdes Pärnu haigla kommunikatsioonispetsialist.

Amur lisas, et terviserisk kasvab, kui inimene viibib päikesevalguse käes katmata peaga, õhutamata ruumis või ei manusta küllaldaselt vett.

Terviseameti avalike suhete juhi Iiris Saluri jutu järgi on ülemäärase kuumuse ohjeldamiseks ühissõidukites kehtestatud tervisekaitsenõuded reisirongides, mille kohaselt peab vaguneis õhutemperatuur olema 18–22 kraadi, tamburis võib see olla madalam.

See normdokument kannab pealkirja “Tervisekaitsenõuded reisirongidele ja reisiteenuste osutamisele”, nii et hea tahtmise korral võib reisivagunitele kehtestatud õhutemperatuuri piirnorme kohaldada kõigile ühissõidukitele.

Bussijuhid koos sõitjatega

Aknakateteta bussides, isegi neis, mida katuseluukide ja uste kaudu õhutatakse, pole ime, kui sõitjal lämbes õhus paha hakkab.

Kui sõitja võib linnabussist tervise huvides suvalises peatuses lahkuda, et mõnes kliimaseadmega hoones varju otsida või värskendavat vett juua, pääseb bussijuht, kellel pilt hakkab kuumuse käes kaduma, bussist välja ainult tööd katkestades.

Tööinspektsiooni töökeskkonna nõustaja Jaan Kiviall tõdes, et õigusaktid ei sätesta, milline on lubatud kõrgem õhutemperatuur töökohtadel.

“On nõutud, et õhutemperatuur ja -niiskus ning õhu liikumise kiirus peavad olema tööülesannete täitmiseks sobivad,” sõnas Kiviall. “Ei ole sätestatud, mida tööandja töötajate tervisekahjustuste vältimiseks tegema peab.”

Tööinspektsiooni töökeskkonna nõustaja Kivialli sõnade kohaselt ei ole töökeskkonna-alastes õigusaktides otsest nõuet kliimaseadmete olemasolu kohta bussides.

“Selge, et eriti pikkade sõitude korral oleks seda vaja nii juhtidele kui sõitjatele,” nentis Kiviall.

Mis puutub linnabussidesse, siis 40. liini teenindava bussifirma AS MTG Pärnu osakonna juhataja Kalvi Murro sõnas, et neis bussides pole tõesti kliimaseadmeid.

“Kuumade ilmadega püüame lahti hoida katuseluugid ja küljeaknad,” ütles Murro. “Liini nr 40 bussides poleks kliimaseadmest suur abi, sest iga poole kilomeetri tagant on peatus ja uksed avatakse. Kliimaseade on tavaliselt maakonnaliine sõitvas bussis.”

Pärnumaal bussiga tihti sõitvad inimesed kinnitasid, et maakonnas tiirutavad bussid on enamasti mugavad ja jahedad.

Kontrollsõit esmaspäeva hommikul marsruudil Pärnu-Uulu-Surju-…-Pärnu näitas samuti, et bussis oli vähemalt välisõhuga võrreldes jahe. Aknad olid kaetud kardinatega, et päike sõitjaile liiga ei teeks.

Märksõnad

Tagasi üles