/nginx/o/2015/04/22/3989783t1h5997.jpg)
Iga kolmas reisiostja ei tee enne sõitu eeltööd. Sellisele järeldusele jõudis tarbijakaitseamet, kui korraldas küsitluse, mille tulemustest selgus, et kuigi paljud reisihuvilised teevad enne reisi ostmist endale paljud asjad selgeks, siis umbes kolmandik vastanuist ei tee seda üldse või teeb pealiskaudselt.
Enamik vastajaid teatas, et kontrollib alati enne valmisreisi ostu reisifirma tausta ja tagatise olemasolu. Iga viies vastaja teeb seda vaid siis, kui selleks aega jääb. Veidi üle viie protsendi küsitletutest ei uuri tausta kunagi. Vene keelt kõnelevad inimesed tunnevad ettevõtte tagapõhja vastu vähem huvi kui eesti keelt rääkijad.
Samale küsitlusele vastates teatas 2013. aastal üle 24 protsendi vastanutest, et ei kontrolli üldse ettevõtte tausta. Selliselt käituvate inimeste hulk on langenud viie protsendini. Tarbijakaitseameti hinnagul on inimesed hakanud rohkem teadvustama taustauuringu vajadust.
Kes on reisi korraldaja?
Amet tuletab meelde, et enne reisilepingu sõlmimist ja üksikute reisiteenuste ostmist tuleb alati põhjalikult uurida teenusepakkuja tausta. Selleks on mitu võimalust: majandustegevuse register, tarbijakaitseameti must nimekiri, suhtlusfoorumid.
Valmisreiside puhul tuleb kindlasti uurida, kes on reisi tegelik korraldaja. Selle aasta alguses tekkis paljudel inimestel probleem reisifirmaga, mis müüs uskumatult soodsa hinnaga reise eksootilistesse piirkondadesse. Inimesed said pärast maksmist broneerimiskinnituse, mis hiljem osutus võltsituks või oli reisi tegelik korraldaja või lennuvedaja selle maksmata jätmise tõttu tühistanud.
Küsitlusest selgus tõsiasi, et üle 17 protsendi vastanutest ei teagi, kuidas broneeringut kontrollida. Samal ajal on üle 28 protsendi vastanuist kursis, et e-pileti või broneeringu kehtivuse kontrollimiseks tuleb pöörduda tegeliku reisikorraldaja või vedaja poole.
Samuti uuris tarbijakaitseamet, kuidas inimesed käituvad eriti hea reisipakkumise leidmisel. 13 protsenti vastanutest, peamiselt naised, kasutaks head võimalust ja maksaks raha kohe. Neli vastajat viiest võrdleks enne otsustamist head pakkumist ülejäänud pakkujate omadega.
Küsige maksutekki
Reisi eest tasumisel tuleks kindlasti küsida maksutekki või arvet. Seda teeb kindlasti ligi 82 protsenti vastanutest. Üle 12 protsendi ei pea seda vajalikuks, kuid kui tekk antakse, võtab selle vastu. Peamiselt käituvad selliselt nii noored kui üle 75aastased inimesed. Umbes viis protsenti vastanutest ei pea tekki tarvilikuks.
Varasemad reisifirmade maksejõuetused on näidanud, et peapõhjus, miks tarbijad reisi eest makstud raha tagasi ei saanud, oli see, et reisiostu tõendamiseks puudus neil makset tõendav dokument.
Tänapäeval makstakse reisi eest peamiselt pangakaardi või -ülekandega, mis vajadusel võimaldab pangaväljavõttega reisi eest tasumist tõendada. Sellegipoolest tuleks võtta reisimüüjalt ka makset tõendav dokument, eriti sularahas arveldamisel.
Küsitluse tulemuste põhjal tõdeb tarbijakaitseamet, et Eesti inimesed on üldiselt teadlikud reisiostjad, kuid enne reisi ostmist tasuks siiski teha põhjalikku eeltööd. Murelikuks teeb ametit asjaolu, et paljud tarbijad kasutavad pimesi uskumatult häid reisipakkumisi ega kontrolli saadud broneeringu kehtivust.
Küsitlusega uuris tarbijakaitseamet, millele inimesed reisi ostes tähelepanu pööravad. Uuringus osales 593 inimest.
Üksikud reisiteenused
* Üksikud reisiteenused on teenused, mida tarbija ei osta valmisreisina, vaid eraldi kas iseseisvalt internetist või reisiettevõtjalt (ainult lennu- või laevapiletid, üksnes majutus). Kui ostate reisiettevõtjalt üksikteenuseid, ei saa neid probleemide korral reisifirma tagatisest hüvitada.
* Tagatist saab kasutada üksnes valmisreisilepingutest tulenevate kohustuste täitmiseks, selle eest korraldatakse reisiettevõtja maksejõuetuse korral vajadusel kojusõit ja hüvitatakse reisita jäänud tarbijatele ettemaksud.
* Lennupiletite või muude üksikteenuste ostmisel reisiettevõtjalt peate saama e-pileti või kinnituse. Vastasel juhul võtke ühendust reisiteenuse osutajaga ja uurige, kas teie broneeringud kehtivad ja kas nende eest on makstud.
Andmed: tarbijakaitseamet