Kui teekate lõhub auto

Riina Martinson
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kui ohtlik koht on märgiga tähistanud, pole lootust teeomanikult auto remondiraha tagasi saada.
Kui ohtlik koht on märgiga tähistanud, pole lootust teeomanikult auto remondiraha tagasi saada. Foto: Priit Simson/Postimees

Teetööde haardes Pärnus kuumaastuvad jää sulades teed iga päevaga üha enam.

Tarbija uuris, kuidas käituda, kui juhtute teekatte augus oma auto lõhkuma.

Kui autol on kaskokindlustus, ei tohiks remondiraha tagasisaamisega tõrkeid tekkida, selle eest hoolitseb kindlustusfirma.

Ülejäänutel tuleb esmalt kõrva taha panna, et teeremondi piirkonnas, kus vastavad hoiatusmärgid väljas, augus auto lõhkumisel jääb kahju autoomaniku kanda. Muul puhul tuleb õnnetuskohta politsei kutsuda.

Seega tasub teede lagunemise aegu ülihoolikalt märke jälgida, sest hoiatusmärgi välja pannud teeomanik teie auto remonti kinni maksma ei pea.

Politsei tuleb kohale

Pärnu politseijaoskonna patrullteenistuse vanem Imre Veber rõhutas, et juhi kohus on kohandada oma sõiduki kiirus vastavaks teeoludega. Juht peab arvestama oma sõidukogemusi, teeolusid, tee ja sõiduki seisundit, veose iseärasusi, ilmastikutingimusi, liikluse tihedust ning muid asjaolusid, et suudaks peatada sõiduki teel aimatava mis tahes takistuse ees.

“Kui mootorsõiduki juht lõhub löökaugus sõiduki teeremondi piirkonnas, kus on üles seatud vastavasisulised liiklusmärgid, ei tasu politsei poole pöörduda, kuna juht on oma kohustused jätnud täitmata,” nentis Veber.

Kui aga alas puuduvad sellekohased liiklusmärgid ja sõidetakse löökauku ning mootorsõidukil midagi puruneb, tuleb kahju fikseerimiseks pöörduda politsei poole.

Kindlasti peab pärast õnnetust jääma sündmuspaigale politseid ootama. “Kui autojuht lahkub sündmuskohalt, siis politseil sellega hiljem tegelda ei ole võimalik, kuna sündmuskohta ei saa enam kindlaks teha,” selgitas Veber.

Politsei kinnitab sündmuskoha, pärast seda võib kannatanu esitada teevaldajale või teeomanikule kahju hüvitamise nõude. Teeomanik või -valdaja omakorda võtab ühendust politseiga, mis väljastab õnnetuse kohta teatise.

“Käesoleval aastal on Pärnu politseijaoskonna poole pöördutud viiel korral, kus eri linnaosades on mootorsõiduk saanud löökaugus kannatada,” lisas Veber.

Linnavalitsus uurib

Pärnu linnavalitsuse majandusosakonna liikluse spetsialisti Toomas Tammela sõnutsi peab politsei olema fikseerinud õnnetuse asjaolud juhul, kui inimene on veendunud, et auto purunemine pole tingitud juhtimisveast, ja soovib, et õnnetuse kahju hüvitatakse.

Seejärel peab autoomanik tegema linnavalitsusele avalduse selgitusega, mis, kus ja kuidas juhtus. Avaldusele tuleb lisada koopia auto dokumendist ja kindlustuspoliisist, samuti kolm hinnapakkumist remonditööde kohta.

“Menetlust korraldab majandusosakond ja keskmiselt võtab ühe avalduse ning sellega seonduva materjali läbivaatamine kaks kuud,” sõnas Tammela. “Keerukamate juhtumite puhul võtab lahendini jõudmine rohkem aega ja kaasatakse eksperdid.”

Pärnu linnale on tänavu lõhutud autode remondiraha tagasisaamiseks esitatud seitse avaldust, kuid lahendini nende puhul jõutud veel ei ole. “Eelmise aasta juhtumeid vaadates võib öelda, et linnavalitsus on kahjusid hüvitanud,” sõnas Tammela.

Ent on ette tulnud juhtumeid, kus uurimise käigus on selgunud, et auto oli juba enne õnnetust katki või kirjeldatud õnnetust linnatänaval pole toimunudki.

Kaskokindlustus hüvitab

Seesami kahjukäsitlusosakonna juhataja Ly Jõhvik kinnitas, et teeaugus lõhutud auto kahju hüvitatakse ainult kaskokindlustuse korral. Kindlustatu kanda jääb omavastutus.

Enamik kindlustusandjaid on oma kaskokindlustuse tingimustes välja toonud nõude, et kindlustatu peab tegema kõik, et kahju oleks võimalik tekitajalt tagasi nõuda.

“Parim viis selleks on mitte sõidukit liigutada ja kutsuda kohale politsei, mis fikseerib olukorra,” selgitas Jõhvik. “Sageli tähendab see väga pikka ootamist ja kaasliiklejate pahameelt, sest auku sõitnud auto takistab liiklust. Alternatiiv on pildistada sündmuskoht.”

Pildistamisel tuleks jälgida, et konkreetset sündmuskohta saaks tuvastada. Peale lähivõtete konkreetsest august ja sõiduki vigastustest peaks proovima siduda autot taustaga.

Samuti on kasulik võtta juhtunu kohta kirjalik kinnitus pealtnägijatelt koos nende kontaktandmetega.

“Saan aru, et kõik see nõuab aega, aga motivatsiooniks on võimalus saada omavastutus kahju põhjustajalt tagasi,” märkis Jõhvik.

Omavastutuse raha saab siiski tagasi vaid juhtudel, kui auk või auklik teelõik on vastavate märkidega tähistamata. “Kurb on, et kevaditi püüavad teehooldajad vastavate liiklusmärkidega tähistada suure osa linnade territooriumidest ja maanteedest,” nentis Jõhvik.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles