Keskkonnasäästlik bensiin lõhub vanemaid autosid

Teet Roosaar
, uudistetoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Seni müüvad kõik Eesti tanklad kuni viieprotsendilise etanoolisisaldusega mootoribensiini.
Seni müüvad kõik Eesti tanklad kuni viieprotsendilise etanoolisisaldusega mootoribensiini. Foto: Peeter Langovits / Postimees

Soomes ja Saksamaal ajab autojuhte ärevusse uus mootoribensiin E10, mida kulub tavalisest rohkem ja mis ei sobi kolmandikule autodest. Meil valitseb esialgu vaikus, kuigi osa tanklakette on kütuse etanoolisisalduse nelja-viie protsendini tõstnud.

“1949. aastal teadsid voorimehed täpselt, mida nad hobusele annavad. Praegu ei tea müüjad, mida nad müüvad, ega ostjad, mida nad ostavad,” ütles Eesti üks tunnustatumaid mootorikütuste eksperte, Tallinna tehnikakõrgkooli professor Mihkel Naams.

Tanklakettides on etanoolisisaldus erinev

Eestis võib järgmise aasta lõpuni müüa kuni viieprotsendise etanoolisisaldusega mootoribensiini. Selline etanoolisisaldus ei pea olema eraldi märgistatud. 2013. aasta algusest võidakse aga müüki paisata E10 märgistusega viie- kuni kümneprotsendise etanoolisisaldusega mootoribensiin, mis selle aasta algusest Soome ja Saksamaa autojuhte ärritab.

Kuna kõigil tarbijatel on õigus klienditeenindajalt kütuse kvaliteedi sertifikaati küsida, palus Pärnu Postimees Eesti suurematel tanklakettidel saata toimetusele Pärnus müüdava mootoribensiini 95 kvaliteedisertifikaadid. Nende järgi müüs Olerex aprilli teises pooles Pärnus kuni 0,1-, Neste 4,1-, Statoil viie- ja Alexela 4,17-protsendise etanoolisisaldusega bensiini.

Mootoribensiini etanoolisisaldusel on nii positiivseid kui negatiivseid külgi. Etanooli kasutatakse keskkonna saastamise vähendamiseks, samal ajal kulub etanoolisisaldusega bensiini rohkem ja see ei sobi vanematele autodele.

Naamsi hinnangul on oluline rääkida etanooli puudustest siis, kui seda on mootoribensiinis kümme protsenti või rohkem. “Viie protsendi puhul pole vaja pabistada, üle selle praegu ei müüda,” lausus ta.

Vana auto muutmine ei tasu ära

Bensiinimootoriga sõidukite nimekiri, millele ei sobi E10 kütus, on avaldatud tänase loo juures. Igaks juhuks veel kord: sellist mootoribensiini müüakse esialgu ainult Soomes ja Saksamaal ning kui see 2013. aasta algusest müügile peaks tulema, kannab ta märgistust E10.

Naamsi jutu järgi reageerib kümne- ja enamaprotsendise etanoolisisaldusega mootoribensiinis olev etanool elastomeeride ja terastega. Selle vältimiseks tuleks näiteks toitesüsteemi kummitihendid asendada alkoholikindlate Viton-tihenditega ja toitesüsteemi torustik roostevabast terasest või plasttorudega.

Vanemaid autosid kasutatakse nende odavuse pärast. Naams on kindel, et vanade sõidukite ringitegemine ei tasu end majanduslikult ära, ja avaldas lootust, et 2013. aastast ei seata tarbijaid sundolukorda.

Alkoholil on hea lahustamisvõime. Tema positiivne külg on see, et ta lahustab kütusepaaki, torudesse ja toitesüsteemi kogunenud jääkained, samal ajal võib see tekitada mootori ebaühtlast töötamist.

Etanoolil on halb õlitamisvõime, ta võib silindriseinalt õlikelme maha pesta ja selle tõttu toimub põlemissegu põlemise ajal metalne kontakt silindri ülaosa peegelpinna ja surverõngaste vahel. Tagajärjeks metallosade tavalisest kiirem kulumine. “Vanade autode omanikel on õlivalik eriti oluline,” lausus Naams.

Bensiinikulu suurem, auto ei pruugi käivituda

Etanooli eripõlemissoojus on mahupõhiselt 68 protsenti ja massipõhiselt 63 protsenti mootoribensiini eripõlemissoojusest. Teiste sõnadega kulub E10t rohkem kui tavalist bensiini. Kui palju täpselt, ei osanud Naams öelda, sest vastavaid katseid pole tehtud.

Etanoolil on suur aurustamissoojus, mis toob kaasa selle, et külmade ilmadega kondenseerub mootoribensiin sisselaskekollektori sisepindadel ja mootor ei käivitu. “Mootorile on vaja panna lisaseade. Tean, et E10ga on alates 20 miinuskraadist olnud Lapimaal väga suuri probleeme, aga see sõltub muidugi autost,” kõneles Naams.

Etanool on hügroskoopne ja täielikult vees lahustuv. Kui vesi on etanooliga mootoribensiiniga segunenud, soodustab see korrosiooni.

Muidugi ei tasu unustada, et etanoolisisaldusega mootoribensiin põleb paremini ja atmosfääri paiskub 30 protsenti vähem süsihappegaasi. “Väävlit ei sisalda, pinnast ei reosta,” nimetas Naams E10 eeliseid.

Naamsi hinnangul ei olda Eestis veel E10 kasutuselevõtuks valmis, sest siin on palju vanemaid autosid ja nii ostjate kui müüjate teadlikkus mootoribensiinide omaduste suhtes veel lapsekingades.

“Suured kütusemüüjad pole pätid ega sulid, nad tõesti püüavad,” rõhutas Naams. “Küsimus on pigem teenindajate ja ostjate informeerituses. Te lähete poodi ja ostate saapad, mis jalga ei lähe.”

Naams tegi ettepaneku, et tanklaketid müüdava mootorikütuse kvaliteedinäitajad internetti üles riputaksid, et igaüks teaks, mida ta ostab. Samuti võiks tema hinnangul mootorikütustest autokoolides rohkem rääkida.

Veendumaks, et Soomes müüdav E10 on Eesti automüüjatele alles tume maa, helistas toimetus Kia Pärnu esindusse ja küsis, kas seitsmeaastane garantii kehtib ka selliste autode kohta, mis on Soomes E10t tankinud. Müügiesindaja tunnistas, et tõenäoliselt ei tunneks nad sellist autot ära, kui just autojuht ise sellest ei räägi.

Soomes kõrvaldati soodsaim kütus müügilt

Eesti Statoili kommunikatsioonijuhi Jaanus Pautsi sõnutsi on Statoili senine kogemus biokütustega näidanud, et riigipoolse toeta ei taha tarbijad neid osta, sest nende hinnatase on tavakütusega võrreldes kõrgem. Teine variant on kõige soodsama tavakütuse müügilt kõrvaldamine nagu Soomes, kuid see võib kaasa tuua tarbijate ulatuslikud protestid.

“E10 kahjuks räägib ka asjaolu, et tema kulu kilomeetri kohta on tavabensiiniga võrreldes suurem,” tunnistas Pauts.

Statoil üritas aastatel 2007–2008 müüa Eestis 85protsendise bioetanoolisisaldusega mootorikütust E85, kuid tarbijate huvi selle vastu oli väike ja kõikidele autodele see kütus ei sobinud. Probleemidele vaatamata jätkab Statoil ASA biokütuste uurimist, kinnitas Pauts.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles