Kalev Vilgats: Autode ülemvõim

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Artikli foto
Foto: Andres G. Adamson

Nii nagu mu pea koolipõlves ei võtnud matemaatikat, ei saa ma nüüd aru, kuidas on võimalik käia välja kogu Eestit hõlmav tasuta maakonnatranspordi idee ilma, et selle kohta oleks tehtud mõju- või üleüldse mingit analüüsi. Postimees kinnitas sel nädalal, et nii see on, ja üritas statistikaameti abil ise mingit selgust saada.

Kolleegide töös pole põhjust kahelda. Nii kumabki keskerakondlasest majandus- ja kommunikatsiooniministri Kadri Simsoni kavatsusest läbi poliittrikk. Tasuta maakonnatranspordist võidaksid vähesed, kuid kaotaksid maksumaksjad, kes selle nii-öelda tasuta teenuse peaksid kokkuvõttes ikkagi ise kinni maksma.

Kõigepealt muidugi ministri väide, et linna jäetakse tööle minemata, sest kallis transport võtab palgast liiga suure osa. Tegelikult selgus, et ühistranspordi osa sellest kulust on kaduvväike: vaid 1,4 protsenti. Lõviosa, mis maainimesel kulub sõidu peale, neelavad autoga seotud kulutused. Ent autoga on linna saamine mugavam ja, mis peaasi, palju kiirem.

Tagasi üles