Meie peateljeks välispoliitiliste hoiakute kujundamisel on mõistagi Eesti riigi rahvuslikud huvid, mille keskseks tahuks on väärtuspõhisus. See tuleneb juba meie enda põhiseaduse loogikast ning Euroopa Liitu ja NATOsse kuuluva demokraatliku väikeriigi rahvusvahelisest positsioonist.
Mida rohkem on meie lähinaabruses (ja mitte ainult) demokraatlikke ja vabu riike, seda kindlam on meie julgeolek tulevikus. Nii lihtne see ongi.
Väärtuspõhisus välispoliitikas ei tähenda ju automaatselt seda, et me ei saaks või ei tohiks suhelda näiteks autoritaarsete ja ebademokraatlike riikidega. Teadupärast on meiesuguseid vabu riike maailmas vähemus. Mitte üle 90, mis kokku esindavad umbes 38 protsenti maailma elanikest.
Eesti eesmärk suhetes kõigi riikidega, millega meil on sõlmitud diplomaatilised suhted, kätkeb väga erinevaid teemasid konsulaarküsimustest kuni kaubandussuheteni. Nende hulka kuulub kindlasti universaalsete inimõiguste teema.
Ükski riik maailmas pole kloonitud, mistõttu rahvusvahelistes suhetes on väga palju nüansse, mida tuleb silmas pidada. Kaasa arvatud rahvusvaheliselt tunnustatud diplomaatiline protokoll. Kriitikud võiksid enne nooleloopimist selgeks teha, mis on näiteks ametliku ja riigivisiidi vahe.
Kasahstan on meile kui Euroopa Liidu liikmesmaale väga oluline partner Kesk-Aasias. Käesoleval aastal alustab Eesti oma saatkonna rajamist Kasahstani, igal juhul suurendab see meie diplomaatilist võimekust selle strateegiliselt olulise regiooni katmisel. Samal ajal ei jää kuhugi väärtused ega hea valitsemistava, millest muu hulgas oli juttu president Nursultan Nazarbajevi Eesti visiidi ajal.