Juhtkiri: Mugavam ühistransport (1)

Kalev Vilgats
, Pärnu Postimehe arvamustoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ühtse piletisüsteemiga muutub ühistranspordi kasutamine odavamaks ja lõbusamaks.
Ühtse piletisüsteemiga muutub ühistranspordi kasutamine odavamaks ja lõbusamaks. Foto: Mailiis Ollino

Täna kell 10 hakkab Pärnumaa ühistranspordikeskuse (PÜTK) juhataja Andrus ­Kärpuk Pärnu Postimehe digilehes vastama kaaslinlaste arvukatele küsimustele, mis puudutavad ülehomsest kehtima hakkavat muudetud piletisüsteemi. Nende ridade kirjutamise ajal oli küsimusi laekunud juba nii tiidsalt, et ilmselt läheb Kärpukil vastamiseks vähemalt üks sööma­vahe, kui mitte kaks.

Korduma kippuvad küsimused jõuavad koos vastustega paberlehtegi ja inimestel pole vaja muret tunda, kuidas pühapäevast alates ühistranspordiga soovitud kohta jõuda. Ehk nagu ütles Kärpuk: inimesi trahvima ei kiirustata, pigem õpetatakse, kuidas uues olukorras toime tulla. Pärnu puhul on ühistranspordi ümberkorraldused tõestanud, et ajaga loksub kõik paika.

PÜTKi töötajad on teinud kuid tööd selle nimel, et ühistransport oleks sõitjatele ­aina mugavam.

Tõsi on, et kuu­kaardiga sõitjale muutub buss odavamaks, teistele kallineb. Umbes 20 protsenti pileteid ostetakse bussijuhtidelt. See pingestab sõidugraafikut, kuna pileteid tohib müüa üksnes seisvas bussis. Nii ongi ümberkorralduse üks mõtteid selles, et ostetaks ­rohkem kuukaarte. Siis jääb bussijuhile enam aega põhitegevuseks ehk sõitmiseks.

Niisama tähtis on seegi, et Pärnus ja Pärnumaal kehtima hakkava süsteemiga üritatakse minimeerida ohte ühistranspordisüsteemi jätkusuutlikkusele. Nimelt kehtivad kinnitatud piletihinnad vaid selle aasta viimase päevani. Mis hakkab juhtuma tuleval aastal, pole kaugeltki selge. Oletame, et märtsivalimistel kukub tasuta bussisõidu eestvõitleja Keskerakond taas opositsioonipingile. Nii pole võimatu, et torgituna vajadusest kokku hoida pöörab järgmine võimuliit süsteemi tagasi. Sel ­juhul võiks Pärnumaal kasutatav põhimõte “sõitja maksab” aidata olukorda leevendada.

Kindlasti tuleb suhu tagasi saata jutt, ­nagu muutuks ühistranspordis uue süsteemi rakendumisel midagi halvemaks. PÜTKi töötajad on teinud kuid tööd selle nimel, et ühistransport oleks sõitjatele aina mugavam.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles