E, 6.02.2023

Ametnik ei pea algatuses vigu otsima

Helle Kullerkupp
Ametnik ei pea algatuses vigu otsima
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Pärnu linnavolikogu EKRE volinikud leiavad, et palulapseliste perede toetusetaotlemine peab olema võimalik minimaalse bürokraatiaga.
Pärnu linnavolikogu EKRE volinikud leiavad, et palulapseliste perede toetusetaotlemine peab olema võimalik minimaalse bürokraatiaga. Foto: Peeter Langovits/Postimees/Scanpix
  • Kaukveri väide, et “oleme toetuse küsimise inimestele võimalikult mugavaks teinud” ei vasta tõele
  • Lasterikaste perede emad, kes ühiskonna tulevikku on palju panustanud, ei ole altid oma väärikuses ja vastutuses end alandama, et minna pangakonto väljavõtte ja muude isikliku sissetuleku dokumentidega ­linna sotsiaalosakonda abikõlblikkust tõestama

Pärnu linnavalitsuse sotsiaal­osakonna juhataja Aika Kaukver kritiseeris 27. juuni Pärnu Postimehes Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna (EKRE) linnavolinike tehtud sotsiaaltoetuste korra muudatusettepanekut, millega lasterikkad pered ­saaksid huviringides osaleda tasuta, ilma et peaksid bürokraatlikku kadalippu läbima. Seda enam, et riik on omavalitsustele eraldanud selleks 2018. aastal 405 634 eurot.

Tuleb nõustuda, et artiklis oli toimetuleku miinimum ja ­valitsuse kehtestatud kuutasu alammäär segamini aetud. See ei muuda ettepaneku sisu. Praeguse korra kohaselt tuleb kõikidel abisoovijatel läbida tõestamisprotsess, et olla abikõlblik. Meie rahvaesindajatena ei pea alati olema igas valdkonnas pädevad, vaid anname edasi kodanike ettepanekuid ja sõnastame kitsaskohad, mida ametnik oma rutiinis ei pruugi teada. Selleks valitaksegi volikogusse rahvaesindajad, et ettepanekuid seaduste ja korralduste tegijateni viia.

Kaukveri väide, et “oleme toetuse küsimise inimestele võimalikult mugavaks teinud” ei vasta tõele. Endistviisi peavad lasterikaste perede vanemad tõestama oma sissetulekut ja esitama kõigi pereliikmete, sealhulgas laste pangaväljavõtted. Kui pereliige saab korraga suurema summa, näiteks puhkuseraha (õpetajad) või vanavanemad premeerivad lapsi tubli saavutuse puhul, tehes nende kontole ülekande, või on sissetulek tulemuspõhine, millega korraga kantakse arvele mitme kuu töötasu, lõpeb sellega abikõlblikkus. Järgmine kuu tuleb soovi korral taas taotluse kadalipp läbida.

Ettepaneku tegijad soovisid vaid lihtsustada korda ja vähendada bürokraatiat paljulapselistele peredele, kellel kindlasti on materiaalses mõttes keerulisem toime tulla kui väiksema laste arvuga peredes.

Kaukver ametnikuna vastandab sellega ettepanekuga mitteseotud sotsiaalseid gruppe. Kuidas lasterohkete perede toetamine tekitab ebaõiglust üksikvanemate ja töötute suhtes? Nad ei puutu asjasse, kuna neid toetatakse vajaduspõhiselt nii või naa. Selleks on neil seadustest tulenev õigus. Kahjuks on selline poliitilistes huvides vastan­damine Eestis levinud ja jõudnud nüüd Pärnu linnavalitsuse ametnike praktikasse.

Lasterikaste perede emad, kes ühiskonna tulevikku on palju panustanud, ei ole altid oma väärikuses ja vastutuses end alandama, et minna pangakonto väljavõtte ja muude isikliku sissetuleku dokumentidega ­linna sotsiaalosakonda abikõlblikkust tõestama. Nad lepivad olukorraga ja võib-olla eriliste annetega laps peab end näiteks hoopis elatise teenimisele rakendama.

Lasterikaste perede huvi­hariduse toetamine on eraldi ära märgitud toetuse jagamise aluseks olevas seaduses (noorsootööseadus §151 lõige 4) ja seega on õigustatud ettepanek “Pärnu huvihariduse toetamise korda” muuta. Järelikult ei ole tegemist inimeste rühmadesse jagamisega, vaid seaduse täpse rakendamisega, mis oleks kasuks Pärnu mainele, ühiskonna õiglustundele ja laste haritusele ja piirkonna majanduse edukusele pikemas perspektiivis.

Helle Kullerkupp, Siimo Lopsik, Pärnu linnavolikogu EKRE fraktsiooni liikmed

Märksõnad
Tagasi üles