Näiteks Lätis on vanematel seaduslik kohustus teavitada oma äraolekust omavalitsuse sotsiaaltöötajat ja kooli, kes teavad lapsesse vastavalt suhtuda. Kas ei tasuks meilgi mõelda sellisele seadusemuudatusele?
Kurb tegelikkus on, et iga neljas–viies laps elab vaesuses. Leevenduseks on siinkohal see, et riik ja kohalik omavalitsus tulevad koos appi tasuta koolitoiduga nii põhikoolis kui gümnaasiumis, samuti lasteaias. Lastevanematel on suur soov, et taastataks pikapäevarühmade finantseerimine, see andis emadele-isadele kindluse, et laps on turvalises koolikeskkonnas, ja vanemad said rahulikult tööl olla tööpäeva lõpuni.
Mitte parim, kuid hea õppetund on oma vigadest õppimine. Tagantjärele tõde on seegi, et aastatel 2003–2007 oli leibkondade sissetulekute säästumäär negatiivne. 2004–2008 kasvas eraisikute laenujääk üle viie korra (1,2 miljardilt 7,7 miljardi euroni). Rahvatarkus ütleb, et võlg on võõra oma. Teisalt näeme, et enamikul leibkondadel, eriti just noortel on eluasemelaen, liisingumaksete kohustus. Seega, piiritunnetus oma kohustustega hakkama saamisel nõuab meilt kõigilt vastutustundlikku õppimist ja väga põhjalikku kaalumist.
Loodame, et praegu suudame kõik paremini kui enne masu kavandada oma pere eelarvet, sealhulgas kohustuste võtmist.
Aktiivne tööjõupoliitika on kaasatuse parim näide
Praegu, kui näeme või loodame näha esimesi märke majanduse hoogustumisest ja maksuraha paremast laekumisest, vaevleme raske küsimusega: kuidas teha nii, et politseinikud, meditsiiniõed, päästetöötajad ja õpetajad ei läheks Eestist või oma erialaselt töölt minema? Väga selge sõnum on riiklike prioriteetide kujundamine nende ühiskonnagruppide palgapoliitika suhtes. Kahjuks on valitsuskoalitsiooni sõnum, et avalikus sektoris on palgad külmutatud järgmiseks neljaks aastaks. Tõsi, teatud juhtudel lubatakse maksta kõrgemat palka, kuid seda juba niigi kärbitud sisemiste ressursside arvelt. Investeeringud betooni on Eestis viimasel kümnendil üsna suured olnud, kuid hoopis olulisem ja perspektiivikam on panustada inimressurssi. Nende vahel tuleb leida mõistlik tasakaal. Tulem on see, et korraga on meil suur tööpuudus ja kvalifitseeritud tööjõu puudus. Just nende probleemide lahendamisel tuleb riigil ja avalikul sektoril senisest palju aktiivsem olla.