Pärnu vallutab festival “Monomaffia”

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Ott Sepp Conor McPhersoni näidendis “Rumm ja viin”, mida mängitakse Endlas homme hilisõhtul.
Ott Sepp Conor McPhersoni näidendis “Rumm ja viin”, mida mängitakse Endlas homme hilisõhtul. Foto: Vanemuise teater

Homme algab Pärnus teatrifestival “Monomaffia”, mis muudest Eesti teatrifestivalidest eristub selle poolest, et keskendub eeskätt näitlejale.

Kolme päeva jooksul antakse kümme etendust, kõiki mängitakse vaid ühe korra – selline on uus monolavastuste festival, millest korraldajad loodavad luua traditsiooni ehk teatrinädala, kus leidub ka laulu-tantsu ja saab kuulata raadioteatrit.

Festivali idee pärineb näitleja Indrek Taalmaalt, kes ise on mänginud samasugustel festivalidel Lätis ja Leedus.

Taalmaa rääkis, et näitlejale teeb monoetenduse nauditavaks vahetu kontakt vaatajaga. “Oled üksi, pead endast andma 100 protsenti ega saa end hetkekski lõdvaks lasta. Pead publiku pihku saama,” kinnitas ta.

Kuigi monotükke on kirjutatud palju, ütles Taalmaa, et head näidendit on väga raske leida, sest enamasti jäävad need omasse aega kinni. Näitleja lisas, et seetõttu on ta mõelnud mononäidendi kirjutamisele.

Näitlejaid viiest riigist

Festivalil osalevad Eesti näitlejate kõrval Vene, Soome, Rootsi ja Norra lavajõud. “Mõtlesime, et kuna festival on esimest korda, kutsume esinejad lähiriikidest,” rääkis festivali programmijuht ja pressiesindaja Triinu Ojalo.

“Kõik välislavastused on väga huvitavad,” märkis Ojalo. Välisesinejad on tema andmeil peaaegu kõik mõnel analoogsel festivalil osalenud. Roger Westberg Rootsist Stockholmi Boulevardteaternist mängib üksinda Hamletit: jutustab, laulab ja tantsib ning esitab isegi Laertese ja Hamleti duelli. “See on näitleja tehniliste vahendite paraad,” ütles Ojalo.

84aastane Lasse Pöysti Helsingi linnateatrist mängib Bengt Ahlforsi näidendit “Liftiehitaja”, mida loetakse Soome nüüdisaegse rootsikeelse dramaturgia lipulaevaks ja mis on spetsiaalselt kirjutatud Pöystile – põhjanaabrite armastatud vanema põlvkonna näitlejale. “Teadsime, et see näitleja on legend,” lausus Ojalo.

Sergei Barkovski Peterburi riiklikust Puškini teatrikeskusest esitab oma monoetenduses Aleksandr Puškini “Gorjuhhini küla ajaloo” kaudu kogu Venemaa ajaloo. Juni Dahr Oslo Visjoner-teaterist mängib enda kirjutatud-lavastatud monotükki “Ibseni naised – kuidas vangistada kotkast”, otsides laval vastust Ibseni küsimusele vabadusest ja elust.

Eesti näitlejatest näeme festivalil Tõnu Oja Andrus Kiviräha “Aabitsakukes”, mille esietendus oli 2004. aastal. Lavastus on pälvinud 2009. aastal Riia teatrifestivalil grand prix’, 2009. aastal Kaunases rahvusvahelisel monoteatrite festivalil teise koha ja diplomi ning parima näitlejatöö auhinna soome-ugri rahvaste teatrite festivalil Joškar-Olas. Lugu mehest, kellel on aabits ja onu Paul, läheb jätkuvalt täissaalidele ja oli juba enne Pärnu festivali välja müüdud.

Väga huvitavaks kujuneb kindlasti VAT Teatri monoetendus “Nisa”, mille on dramatiseerinud-lavastanud ja esitab Katariina Unt Marjorie Shostaki raamatu “Nisa, aafrika naise jutustus elust” järgi.

Hoopis teist laadi on Vanemuise etendus “Rumm ja viin” – noore mehe kassiahastuses monoloog Ott Sepa esituses.

Festivalil osaleb samuti selle kunstiline juht Indrek Taalmaa, esitades Ervin Õunapuu pantvangidraama “Kuues maitse”.

Festivali avaetendus on aga kolmikdebüüt – Tallinna linnateatri “Suur mees juba”, mille on kirjutanud Kaarel B. Väljamäe ja Diana Leesalu, lavastanud Diana Leesalu. Mängib Priit Pius.

Sõltumatu žürii

Etendusi vaatab ka viieliikmeline žürii, kelle liikmed tegutsevad üksteisest sõltumatult. Suurima punktisumma kogunu teenib festivali peaauhinna 1000 eurot.

Märksõnad

Tagasi üles