Eesti liikluskindlustuse fond analüüsis 2010. aastal USAst või Kanadast Eestisse toodud sõidukite tausta, ning tuvastas et 76%-l tarnitud sõidukitest esineb probleeme, kusjuures 66% neist on enne siiatoomist lähteriigis hävinenuks tunnistatud.
Valdav enamus USAst Eestisse tarnitud sõidukitest on probleemsed
Maksu- ja tolliameti andmetel toodi mullu USAst ja Kanadast Eestisse 363 sõidukit. Autode tausta kontrollimisel Eesti liikluskindlustuse fondi poolt selgus, et vaid 24% neist on probleemivabad.
Tervelt 66% oli lähteriigis hävinenuks tunnistatud, 8% oli osalenud kergemates liiklusõnnetustes ning 2%-l esines muid puudusi, nt oli muudetud odomeetri näitu.
Ka paljudel hävinenuks tunnistatud sõidukitel oli odomeetri näitu muudetud. Analüüs ei hõlmanud 40 vanemat sõidukit, milliste keskmine vanus oli 37 aastat ja mille kontrollimiseks oli info puudulik. Üle poole probleemsetest sõidukitest olid kuni 5 ning 85% kuni 10 aasta vanused sõidukid.
Eesti liikluskindlustuse fondi kahjuennetuse valdkonna juhi Erik Ernitsa sõnul oli põhjust eeldada, et nii USAst kui ka Euroopast Eestisse toodavate autodega võib esineda probleeme, kuid mõnevõrra üllatav oli see, et nii suur hulk autodest on eelnevalt hävinenuks tunnistatud.
Ernitsa sõnul eeldab suhteliselt uute sõidukite hävinenuks tunnistamine ulatuslike kahjustuste olemasolu. Kui sõiduk taastatakse vaid osaliselt või puudulikult, siis võib vähenenud turvalisus ning töökindlus ka edasisel liikluses osalemisel probleeme tekitada. Seetõttu peaksid Põhja-Ameerikast pärit sõidukite ostjad alati sõiduki tausta kontrollima ja probleemide ilmnemisel põhjalikuma tehnilise kontrolli teostama.
Näiteks võib veekahjustusi saanud sõiduk olla väga väikse läbisõiduga ja välisel vaatlusel lausa ideaalses korras, samas võib sõiduki elektroonika olla tõsiselt kahjustatud. LKF soovitab sõiduki tausta kontrollimiseks kasutada CARFAXi või mõne teise sarnast teenust pakkuva ettevõtte andmebaasi.
Lisaks võimalikele sõiduki turvalisuse probleemidele on kord juba hävinenuks tunnistatud sõidukite puhul täheldatud ka suuremat kindlustuskelmuste riski. Aeg-ajalt on ka Eestis ette tulnud, et kindlustuskelmuse objektiks valitakse just USAs hävinenuks tunnistatud sõiduk. Kuivõrd erinevate andmebaaside ning koostöökokkulepete kaudu saavad Eesti kindlustusandjad nii USA kui ka Euroopa päritoluga sõidukite tausta kontrollida, on selliste kelmuste tuvastamine aga lihtne.